Uppvärmning av 36l patinagryta
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Uppvärmning av 36l patinagryta
Har du isolerat grytan? Jag kommer upp i bra kok med 2kw induktion och 30 l
Jag har en liknande set up. 25l biltema med 23l för kok. Kjells induktion och 500w grilltändare. Dock har jag ett liggunderlag som isolering. När det kokar tar jag ur grilltändaren och induktionen håller ett rullande kok.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Nej det var nog nästa sak jag skulle testa. Hur är ett vanligt liggunderlag som isolering? Klarar det av värmen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det är inga problem. Induktionsplattan blir ju inte varm.
Jag köpte ett liggunderlag på Claes O, de ska vara de bästa, och isolerade både gryta och lock
Jag köpte ett liggunderlag på Claes O, de ska vara de bästa, och isolerade både gryta och lock
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Avgjort. Imorgon nytt test med isolering. 
Funkar Biltemas gryta med induktion alltså?Mange81 skrev:Jag har en liknande set up. 25l biltema med 23l för kok. Kjells induktion och 500w grilltändare. Dock har jag ett liggunderlag som isolering. När det kokar tar jag ur grilltändaren och induktionen håller ett rullande kok.
Jag har förstått att den inte fungerar på alla induktionshällar men just Kjells verkar de flesta få att fungera. Problemet är troligen det tunna materialet.
Jag kör min andra Biltema på Kjell-hällen och det fungerar bra. Med isolering blir det ett svagt rullande kok utan lock.Mange81 skrev:Jag har förstått att den inte fungerar på alla induktionshällar men just Kjells verkar de flesta få att fungera. Problemet är troligen det tunna materialet.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Sådär. Nu var det testat och det blev absolut ingen skillnad med isolering på grytan. 70min till kokning med 2kW induktion och 800W grilltändare. När jag tar bort grilltändaren så avstannar koket så hott som. Det kruaar sig lite på ytan.
En 36l patina som jag inte kan koka upp 25l i känns sådär. Ska det alltså vara så att man måste installera nåt värmeelement?
Hur gör ni när ni kokar? Med eller utan lock? Med lock så är ju chansen lite större att kokning kommer igång.
En 36l patina som jag inte kan koka upp 25l i känns sådär. Ska det alltså vara så att man måste installera nåt värmeelement?
Hur gör ni när ni kokar? Med eller utan lock? Med lock så är ju chansen lite större att kokning kommer igång.
Jag körde precis samma setup idag på morgonen. 36l Patina, induktionshäll från Kjell, grilltändare och isolering. Jag kokade 25 liter till och med innan jag hunnit lakat klart. Då kokade jag utan lock. Ställer du grytan mitt på induktionsplattan? Se till att du inte har nått skräp under grytan så den har bra kontakt med induktionsplattan.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Står rätt, inge skräp. Detta är mystiskt. Kan det vara hällen som inte håller måttet? 2kW från Teknikmagasinet... Borde väl funka som 2k från kjell...
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Men hur är det, rekommenderas det att man kokar med lock och öppnar för omrörning och givar?
https://vimeo.com/106723879
Så här ser mitt "kok" ut efter att grilltändaren tagits upp. Eller ska jag räkna med att behöva ha grilltändaren kvar hela koket? Räcker ett sånt här kok?
Så här ser mitt "kok" ut efter att grilltändaren tagits upp. Eller ska jag räkna med att behöva ha grilltändaren kvar hela koket? Räcker ett sånt här kok?
Re: Sv: Uppvärmning av 36l patinagryta
Fram till uppkok JA, men efter det absolut inte mer än att halva är täckt.dernebo skrev: En 36l patina som jag inte kan koka upp 25l i känns sådär. Ska det alltså vara så att man måste installera nåt värmeelement?
Numera har jag inte det problemet, men tidigare hade jag halva stängt.
Re: Sv: Uppvärmning av 36l patinagryta
Inget lock! Sök efter DMS på wikin och i forumet.dernebo skrev:Men hur är det, rekommenderas det att man kokar med lock och öppnar för omrörning och givar?
Det där är knappt sjudande, du får nog köra med grilltändare, eller köpa ett pecoservice element. (Funkar jättebra)
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Lutar väl åt ett element ändå. Inte så dyrt heller.
Kör ni med enbart ett element eller element och induktionshäll? Ingen risk att det bränner fast på elementet?
Kör ni med enbart ett element eller element och induktionshäll? Ingen risk att det bränner fast på elementet?