Plattvärmeväxlare
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Plattvärmeväxlare
Jag är på gång att ta in plattvärmeväxlare i sortimentet på Storagrytor.se
tänkte bara jag skulle höra med de potentiella kunderna vad för växlare de vill ha, har eventuellt tänkt ta in 20 raders på 44Kw. Tycker ni att detta är för mycket eller för lite.
Tacksam för snabba svar
tänkte bara jag skulle höra med de potentiella kunderna vad för växlare de vill ha, har eventuellt tänkt ta in 20 raders på 44Kw. Tycker ni att detta är för mycket eller för lite.
Tacksam för snabba svar
Linus Anemyr
Storagrytor.se
Storagrytor.se
Re: Plattvärmeväxlare
Hej,
Ber om ursäkt att jag inte svarar på frågan...
Men själv är jag mer intresserad av motströmskylare (beroende på pris såklart) är det något du funderar på att ta in?
Mvh
Ceder
Ber om ursäkt att jag inte svarar på frågan...
Men själv är jag mer intresserad av motströmskylare (beroende på pris såklart) är det något du funderar på att ta in?
Mvh
Ceder
Re: Sv: Plattvärmeväxlare
Det är precis vad en pvv är... fast inte i slangform.
Fördelen med motströmskylare är att det inte är så noga att filtrera vörten innan och att inte fastnar skit så lätt i den. PVV är givetvis mer effektiv och tar mindre plats.
44 kW är klart i överkant för mina volymer (estimerar man med E=c*m*dT så tar det idealt 2,5 minuter att kyla 20 liter vatten från 100 till 20 grader C), men det är nog vettigt för de här som kör större bryggverk. En mindre modell kan nog också sälja väl. Under vilka förhållanden är den effekten definierad förövrigt? Den är ju beroende av hur kallt kylvatten man har osv.
44kW låter inte att vara i överkant. Min spiralkylare kyler med över 30kW i början av kylningen så det är nog inga problem med 44kW. Det skulle som sagt vara intressant att veta hur de räknat ut effekten.
Nej, det innebär nog inte några problem, men en värmeväxlare på 44 kW kan nog vara onödigt dyr för många hembryggare. Min kombination av spiralkylare och vattenbad verkar ge ungefär 3-4 kW i nettoeffekt över hela kylningsprocessen.
Kan tyvärr inte svara på hur de räknat ut den effekten. Finns ju många användningsområden för en pvv. Tack för era svar. Då kommer det nog finnas både 10 och 20 raders på shoppen inom kort. 10 radarn är på 22kw enligt specifikationen.
Linus Anemyr
Storagrytor.se
Storagrytor.se
Kul!!!LAnemyr skrev:Kan tyvärr inte svara på hur de räknat ut den effekten. Finns ju många användningsområden för en pvv. Tack för era svar. Då kommer det nog finnas både 10 och 20 raders på shoppen inom kort. 10 radarn är på 22kw enligt specifikationen.
// Jonas