Hur snabbt äter lacto?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Hur snabbt äter lacto?
Jag satte min första Berliner Weisse på jäsning ikväll.
Förfarandet var att jag mäskade som vanligt, men jag mätte inte mitt SG efter att jag fått ut 26l och kylt.
Kylde till 47C och pitchade min 2l förkultur med malt-lacto. (Normal vört 40Ö med lite "rå" malt som fått stå i 5 dagar).
Idag smakade jag och var nöjd med syran och kokade upp, kylde och mätte OG. Det var 22Ö vilket är 8 pinnar för lågt.
Normalt har jag en mäskningseffektivitet på +80% men 22Ö motsvarar 60% vilket är helt ur spår.
Jag har inte gjort några fantastiska efterforskningar innan, utan trodde blåögt att lacto var jättelångsam på att metabolisera socker.
Finns det någon lacto expert som kan svara, är det så att jag bommat i min process och mäskat dåligt eller kan lacto käka 8Ö på 24h och mitt egentliga OG är 30Ö?
Förfarandet var att jag mäskade som vanligt, men jag mätte inte mitt SG efter att jag fått ut 26l och kylt.
Kylde till 47C och pitchade min 2l förkultur med malt-lacto. (Normal vört 40Ö med lite "rå" malt som fått stå i 5 dagar).
Idag smakade jag och var nöjd med syran och kokade upp, kylde och mätte OG. Det var 22Ö vilket är 8 pinnar för lågt.
Normalt har jag en mäskningseffektivitet på +80% men 22Ö motsvarar 60% vilket är helt ur spår.
Jag har inte gjort några fantastiska efterforskningar innan, utan trodde blåögt att lacto var jättelångsam på att metabolisera socker.
Finns det någon lacto expert som kan svara, är det så att jag bommat i min process och mäskat dåligt eller kan lacto käka 8Ö på 24h och mitt egentliga OG är 30Ö?
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Hur snabbt äter lacto?
Ingen expert men du mätte alltså inte innan syrningen? Det finns heteroferma lacto som tex Brevis, de kan nog käka 8 punkter på 24h. Du kan även fått med någon tålig jäst som klarat värmen. Du hade ju en ganska stor kultur så surning gick snabbt, jag hade behövt tre dagar för mitt experiment med ungefär samma mängd i ~30c.
Nej, precis lite korkat, men man lär sig ju alltid något. 
Förkulturen puttrade lite långsamt vid 25°C i 5 dagar så jag tror inte att någon jäst kom med, men man kan ju inte vara säker.
Förkulturen puttrade lite långsamt vid 25°C i 5 dagar så jag tror inte att någon jäst kom med, men man kan ju inte vara säker.
- Weinkeller
- Maltrostare

Att den puttrar tyder ju på att det bildas koldioxid och alkohol. Troligen har det alltså jäst.
Det "bubblade" inte, bara långsamt pös någon bubbla nu och då. Det var
knappt något alls.
Det kan mycket väl vara från den liter kolsyrat vatten jag spädde med för att trycka ur luften från ekolven.
Det smakar ingen som helst felsmak eller funk, om varken förkulturen eller själva vörten så jag vill inte tro på jästinfektion, men som sagt man kan ju aldrig vara säker.
knappt något alls.
Det kan mycket väl vara från den liter kolsyrat vatten jag spädde med för att trycka ur luften från ekolven.
Det smakar ingen som helst felsmak eller funk, om varken förkulturen eller själva vörten så jag vill inte tro på jästinfektion, men som sagt man kan ju aldrig vara säker.
Tack för svaret, även om det låter som att jag ifrågasätter, det så gör jag det inte. Det är ju en förklaring och även om jag önskar att så inte är fallet, så är det iaf en förklaring till varför det saknas 8Ö.
Jag får väl räkna med OG på 30Ö även om den egentliga huvudfermenteringen är från 22Ö.
Nästa gång får jag mäta före och efter syrning, så kan jag svara på hur mycket lacton har käkat.
Måste säga att det ger blodad tand att göra eget surt, blir nog mer experimenterande under hösten.
Jag får väl räkna med OG på 30Ö även om den egentliga huvudfermenteringen är från 22Ö.
Nästa gång får jag mäta före och efter syrning, så kan jag svara på hur mycket lacton har käkat.
Måste säga att det ger blodad tand att göra eget surt, blir nog mer experimenterande under hösten.
Lacto är snabb, i synnerhet vid så höga temperaturer, så att den har sänkt SG med åtta pinnar på ett dygn låter inte omöjligt, du har ju dessutom fått en påtaglig syra vilket bekräftar detta.
Värt att notera är att själva SG-sänkningen kommer sig av heterolaktisk jäsning där det alltså bildas alkohol och koldioxid samtidigt med mjölksyra. Vid homlaktisk jäsning där det enbart bildas mjölksyra får man ingen signifikant SG-sänkning (och heller inget bubblande i jäsröret). Detta tyder på att det är L. brevis som är aktiv, vilket inte är förvånande då den finns på malt.
Värt att notera är att själva SG-sänkningen kommer sig av heterolaktisk jäsning där det alltså bildas alkohol och koldioxid samtidigt med mjölksyra. Vid homlaktisk jäsning där det enbart bildas mjölksyra får man ingen signifikant SG-sänkning (och heller inget bubblande i jäsröret). Detta tyder på att det är L. brevis som är aktiv, vilket inte är förvånande då den finns på malt.
- Weinkeller
- Maltrostare

Uttryckte mig klantigt ovan, med jäst menar jag troligen heterolaktisk jäsning ?heter det så? Jag har en förkultur med L.Brevis hemma och den var lite långsam första dygnet men sen tog den rejäl fart och bildade mycket koldioxid.
Tack för svaren!
Har ni något tips på bra litteratur för att lära sig lite mer om Lacto/Pedi? Det kanske är American Sour Beers och/eller Wild brews som rekommenderas då?
Jag fick American Sour beers i födelsedagspresent nyligen, men har inte hunnit börja läsa den ännu.
Har ni något tips på bra litteratur för att lära sig lite mer om Lacto/Pedi? Det kanske är American Sour Beers och/eller Wild brews som rekommenderas då?
Jag fick American Sour beers i födelsedagspresent nyligen, men har inte hunnit börja läsa den ännu.
- Weinkeller
- Maltrostare

Det står mycket bra i ASB, även wild brews är bra men ASB är mer riktad mot hembryggare och mer omfattande. Riktigt bra bok.
American Sours kommer du väldigt långt med. Wild Brews är också bra men kanske lite mer tungrodd, dessutom har den inte med Berliner Weisse.Bee skrev:Tack för svaren!
Exakt hur eller varför det jäst (heterolaktisk eller bara förorening med bryggjäst etc.) är kanske lite svårt att avgöra så här efteråt, men eftersom alkoholen kokats bort så blir det nya OG de 22ö som uppmättes. Det är bara utifrån dessa det kan bli ny alkohol och ny beräkning görs från när nytt FG uppnåtts.
/CalleT
/CalleT
Bra tänkt!
Det tänkte jag inte på, självklart är det så.
Iofs så blir skillnaden lättöl eller lätt-lättöl.
Det tänkte jag inte på, självklart är det så.
Iofs så blir skillnaden lättöl eller lätt-lättöl.
Kan meddela att Berlinern blev otroligt god och den kommer att göras igen!