Vilken köpeäppeljos går att jäsa till cider?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Vilken köpeäppeljos går att jäsa till cider?

Inlägg av PULQUE »

Inga dumma svar, som de utan konserveringsmedel, det är ju inte säkert att de deklarerar det ärligt.
Jag tänkte prova med Kiviks äppelmust - funkar den t.ex. ?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Vilken köpeäppeljos går att jäsa till cider?

Inlägg av Bee »

Jag har gjort cider på ÖoBs äppeljuice, den blev riktigt bra. Gjorde bara ett par liter och använde Pat Mack's homebrewing caps.
Andersdeo
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Andersdeo »

Jag jäser just nu äppelcider av Willys märke, ekologisk äppeljuice. Kostar ju kring 10 kr litern de flesta märken.
Jäst us-05. Jäsningen hade avstannat helt efter typ 4 veckor och cidern var inte utjäst mer än till hälften. Jag tillsatte då jästnäring vilket körde igång jäsningen igen. Så jag rekomenderar att du skaffar jästnäring som du tillsätter innan jässtart.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

All dryck som kallas juice innehåller inget tillsatt socker/sötningsmedel. Innehåller det något annat får det inte saluföras som juice. Så det enda du behöver kolla är att juicen inte innehåller konserveringsmedel och bara är pastöriserad.
Har själv bryggt cider på Coops äppeljuice med lyckat resultat.

Vad must får och inte får innehålla har jag ingen aning om, men juice är billigare.
Skriv svar