Jag var rätt förkyld och det var sent på kvällen så jag var trött som fan vilket hörs, men det bjuder jag på.
Jag fick en fråga om hur bra induktionsplattan fungerar att koka full (ca. 48l)
Det fungerar riktigt bra. Det var första gången jag kokade den full med vört.
Efter uppkok får jag dra ner den till ca 2800w för att det inte ska koka över vilket ger lagom rullande kok.
Jag är riktigt nöjd med Induktionsplattan.
Det är en: Hendi 239711 Gastro Digital Induktionsplatte Induktionskocher 3500 Watt NEU
Köpt från: http://www.ebay.com/itm/260922820484?_t ... EBIDX%3AIT
Hur är det med gängorna - du verkade ha valt kopplingar mm med amerikanska rörgängor - NPT och troligen NPS (på elpatronen). Men hur är det ex. med kulventilerna från Biltema? Jag hade för mig att det var "vanliga" rörgängor (BSP) på dem. Men det verkade ju funka ihop.
Är det "rakt" ut från kokkärlet och endast förlitande på whirlpool utan något filter etc.?
Körde du med flödeslakning (verkade det som) eller satslakning?
eric skrev:
Det är väl inte direkt att rekommendera då gängornas lutning är olika plus att NPT är konisk och det är inte BSP.
BSP (British Standard - Whitworthgängor) är ju samma som våra svenska rörgängor. Det är lite rörigt (ursäkta den oavsiktliga vitsen) när det gäller beteckningarna här - man har bytt beteckning genom åren på samma gängor men fortsätter här och var att använda de gamla samt anger både i tum och millimeter.
BSP finns både som parallella (raka gängor) - BSPP - och koniska - BSPT. Här kallas de nu huvudsakligen G resp. R. Förr sa man R både om de raka och koniska. Måttangivelserna i tum grundar sig på gamla mått på rören de användes till och motsvarar inte de verkliga måtten.
eric skrev:
Det är väl inte direkt att rekommendera då gängornas lutning är olika plus att NPT är konisk och det är inte BSP.
Rekomendera - nej inte om man ska sätta in det i ett hus men jag har en 1/2 bsp kulventil kopplad på en weld-b-gone som är npt, jag har tdigare haft en kombo av bspp, bsp och npt utan läckor men om man ska ha ett slutet system med högt flöde så ska man använda samma gänga, förslagsvis den som är standard i det landet man befinner sig i (i sverige G/R som assistredo skriver). Altså det är inte optimalt men det funkar
aekstrom skrev:Fick en fråga om vart allt är köpt så jag lägger upp den i tråden. Den innehåller väl det mesta i bygget. EL-Patronen med tillbehör.
Camco 02522/02523 3500W 240V Screw-In Foldback Water Heater Element - Low Watt Density http://www.amazon.com/gp/product/B00062 ... UTF8&psc=1
Vad tycker du om elpatronen? Hur är kvalitén? Den är väl jordad?
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery: Blogg
Grindcrusher skrev:Tack för information och videobevis! Jag beställde en likadan häll för 5 minuter sedan...
Hur är det nu med vikten? Står din kastrull på hällen eller har du något som avlastar tyngden?
Kastrullen står direkt på hällen. Lurade först på om jag skulle bygga någon avlastande ställning men hällen känns väldigt rejäl.
Den håller än så länge så jag kör nog på.
Hur är det med gängorna - du verkade ha valt kopplingar mm med amerikanska rörgängor - NPT och troligen NPS (på elpatronen). Men hur är det ex. med kulventilerna från Biltema? Jag hade för mig att det var "vanliga" rörgängor (BSP) på dem. Men det verkade ju funka ihop.
Är det "rakt" ut från kokkärlet och endast förlitande på whirlpool utan något filter etc.?
Körde du med flödeslakning (verkade det som) eller satslakning?
Hej
Jo det är blandat. NTP på alla kopplingar och BSP på kulventilerna(Från Biltema)
Jag kör rejält med gängtejp och det fungerar bra.
Inne i kokkärlet har jag en 90graders böj med en nippel som går ner i hörnet på kastrullen. Samma som Lindh har på sin blogg om dip tube. Det finns inget filter utan endast wirlpool.
Bryggningen jag filmade hade ca 150g humlepellets. Strax efter jag slutat filma pajjade konen helt och humle började följa med i jäshinken vilket gjorde att jag bara fick ut 16 liter i andra hinken. Jag kommer nog i fortsättningen köra påse beroende på hur mycket humle som ska användas.
Jag kör flödeslakning. Det är lite trixigt att få samma flöde in från HLTn som ut från MLTn.
/A
eric skrev:Funkar camlocks bra eller? Står och väger mellan camlocks eller tri-clamps.. Tack för fin video!
Jo Camlock fungerar bra. Dom är från humle.se. Nackdelen är att man måste använda båda händerna. Det finns liknande tryckluftskopplingar som verkar enklare men det fick bli CamLock. Har inte alls testat tri-clamp. Har fått för mig att dom är lite dyrare och lite krångligare med en lös silikonpackning som ska sitta mellan.
/A