Cooper Real Ale

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
gidlund91
Delmäskare
Delmäskare

Cooper Real Ale

Inlägg av gidlund91 »

Hej alla glada!
Efter att ha smakat min förra ölsats som var min första någonsin så tyckte jag att den smakade riktigt mycket jäst så nu blir det att testa en ny!
Den här gången så blev det en Coopers Real Ale. En ölsats som verkar vara en av dom populäraste.
Till skillnad från från grundreceptet så valde jag att testa något lite annat för att får mer smak i min öl så jag bestämde mig för att köpa en annan jäst och egen humle och jag tänkte även att jag skulle köra på 21 liter istället för 25 liter.
Jag började med att rengöra allt som skulle användas väldigt noga med desinfektionsmedel och varmt vatten sen sköljde av allt noggrant med kallt vatten.
Sen så ställde jag burken med vörten i varmt vatten ca 20 min så att den skulle bli lättare att få ur burken. Under tiden som jag väntade på burken som låg i vattnet så började jag att koka upp 3 liter med vatten och när vattnet koka upp så tillsatte jag humlen och lät den koka i ca 10 minuter.
När humlen kokat klart så börjar jag med att hälla i dry malt pulvret i hinken sen tog jag kastrullen med humlen i och hällde ner i hinken genom en sil och rörde om så att maltpulvret blandades. Läste någonstans att den har en tendens till att klumpa sig och att det där var en av dom bästa metoderna för att slippa klumparna.
Sen tog jag brew enhancer 1 pulvret(istället för vanligt socker) och hällde i och rörde om noggrant så allt blandas ordentligt. Sen tillsatte jag kallt vatten upp till 21 liter och en temperatur på 25 grader celsius och rörde om lite till.
Sen så tog jag en slev (som självklart blivit desinfekterad) och tog upp lite av blandningen och hällde i ett måttglas och stoppade ner en jäsmätare för att kolla det där värdet på ölen. Efter att mätningen var klar så tog jag jästen och strödde över den över ytan i hinken och rörde om lite lätt sen satt jag på locket med jäsröret på och hinken. Hinken kommer stå där det är ca 21 grader varmt.

Här är allt som jag använde i min ölsats.

http://imgur.com/4nHbDC0

Kokar humlen
http://imgur.com/nuk04kl

Och nu till mitt största problem!
Kan någon snäll person hjälpa mig hur man läser av jäsmätaren riktigt?
Tog några bilder på värdet innan jag la i jästen
http://imgur.com/d92qj5m
http://imgur.com/Os7ofXx
http://imgur.com/0V6YLiM

Sen så undrar jag även om det är någon annan som bryggt Coopers Real Ale och vet på ett ungefär hur många dagar den ska jäsa innan man tappar upp den på flaska?

///Pontus
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Cooper Real Ale

Inlägg av kamelryttarn »

Jästiden är individuell och hänger på en del olika faktorer. Ha inte för bråttom. Du kan säkert låta det stå i 3 veckor även om det slutat bubbla redan efter kanske en vecka.

Jag har svårt att avgöra OG värde på den där mätaren. Den har inte den skalan jag är van vid att arbeta med men någon annan kanske vet om det finns något sätt att översätta. Hydrometrar är inte dyra och brukar finnas på större, lokala mataffärer (CityGross, ICA MAXI etc.) Kalibrera den gärna med vanligt kranvatten eller batterivatten som håller 20 grader.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Om du har möjlighet så ställ hinken vid 17c istället, blir renare i smaken då. Första bilden vet jag inte vad det är för skala. Andra bilden visar gram löst extrakt per liter. Och tredje bilden visar Oechslegrader. 50 grader alltså OG 1,050.
Låt ölen jäsa ett par veckor, det ska inte bubbla ur röret på ett par dagar. Kaklkrascha sedan ett par dagar och tappa sedan på flaska.
gidlund91
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av gidlund91 »

Weinkeller skrev:Om du har möjlighet så ställ hinken vid 17c istället, blir renare i smaken då. Första bilden vet jag inte vad det är för skala. Andra bilden visar gram löst extrakt per liter. Och tredje bilden visar Oechslegrader. 50 grader alltså OG 1,050.
Låt ölen jäsa ett par veckor, det ska inte bubbla ur röret på ett par dagar. Kaklkrascha sedan ett par dagar och tappa sedan på flaska.
Okej då ska jag testa med det istället! Vad är Kaklkrascha?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Kallkrasha ska det vara.
vugge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av vugge »

Bra att jag läste denna tråd!!
Jag med håller på med min andra Cooper ( första smakade jäst som trådskaparens)!! jag tänkte tappa öl på flaska nu på torsdag för då har det gått ca 8 dgr sedan jästen tillsattes!...... MEN nu skrev någon att man ska vänta i ca 2 veckor!!!.... Ok då flyttar vi fram tappningsdatum!!!
Jag förstod inte heller begreppet kallkrascha!!! vad gör man då??? duschar av hinken med kallvatten eller????

Fråga till alla!!!
även om det handlar om Cooper Prefab sats så förstod jag enligt anvisningar att man ska blanda satsen med socker och sedan tillsätta kokande vatten, inte har jag kokat upp satsen på spisen!!! .... Skulle jag ha gjort det????

hälsningar
Ölälskaren med nollkoll!!!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Http://wiki.shbf.se för ölälskare som vill få koll. ;)
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kamelryttarn »

vugge skrev:Bra att jag läste denna tråd!!
Jag med håller på med min andra Cooper ( första smakade jäst som trådskaparens)!! jag tänkte tappa öl på flaska nu på torsdag för då har det gått ca 8 dgr sedan jästen tillsattes!...... MEN nu skrev någon att man ska vänta i ca 2 veckor!!!.... Ok då flyttar vi fram tappningsdatum!!!
Jag förstod inte heller begreppet kallkrascha!!! vad gör man då??? duschar av hinken med kallvatten eller????

Fråga till alla!!!
även om det handlar om Cooper Prefab sats så förstod jag enligt anvisningar att man ska blanda satsen med socker och sedan tillsätta kokande vatten, inte har jag kokat upp satsen på spisen!!! .... Skulle jag ha gjort det????

hälsningar
I grund å botten handlar det om att man dels ska lyckas lösa allt ordentligt (både sockret) och maltextraktet och dels få det pastöriserat. Vill man koka ihop allt så gör man det, men det ska helst inte koka för länge då det kan förändra den tänkta humlebeskan om jag tolkat det hela rätt. Vill man slå varmt vatten ovanpå alla ingredienser i hinken så gör man det. Det viktigaste är att man är noga med desinficering och renlighet hela tiden.
gidlund91
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av gidlund91 »

vugge skrev:Bra att jag läste denna tråd!!

Fråga till alla!!!

hälsningar
Jag tänkte jäsa låta min öl få stå ända tills det slutat bubbla i jäsröret. Nu på fredag har den stått i 14 dagar och det lär ju bli några fler dagar efter det också.
Jag tänkte ställa min öl utomhus (har en ingång till källaren i huset som har tak och väggar) så att ölen får stå och bli riktigt kall i ca 2 dagar innan jag tappar upp den på flaska. Vad jag har förstått så är det att kallkrascha ölen.
Skriv svar