Brygga lager i 12V kylbox? Tankar?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Brygga lager i 12V kylbox? Tankar?

Inlägg av johansjogren »

Hej
Har bryggt tiotalet gånger hemma nu olika ipor, apor och en dipa. Samtliga har blivit goda men nu är jag sugen på att prova en lager. Har utrustning så jag brukar brygga så att ungefär 4,5 liter kommer på jäsning. Det räcker för mitt behov och tar lagom plats i lägenheten. Blir oftast 13 flaskor öl.

Har nu klurat på att brygga i en 12V kylbox. Vad tror ni om det? En vanlig 5L plastdunk går ner utan problem. Och man borde kunna lösa ett vattenlås med slang på något sätt.

Räknade lite på det och om boxen är på konstant blir det typ 45kr el det kan jag leva med. Tänkte köpa en UT200 som termostat. Den kan jag använda om jag någon gång skalar upp och köper ett kylskåp.

Någon som testat någon liknande lösning?
/Johan
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Brygga lager i 12V kylbox? Tankar?

Inlägg av patryt »

Problemet är väl att de flesta billiga kylboxar inte är gjorda för att stå påslagna kontinuerligt.
Kan möjligen funka om du lägger i en kylklamp någon gång då och då men temperaturen blir nog väldigt ojämn.
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Jo det har du nog rätt i. Men om jag ställer den i svalen så borde den inte behöva vara på hela tiden.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Varför inte ett litet kylskåp? Finns på blocket.
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Man tager vad man haver tänker jag lite. Har kylbox och så hemma. Det enda jag behöver är en termostat.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Om du bara kör med en 5-l-dunk, varför inte köra i kylskåpet? Ställ det runt 8c och bunkra inte för mycket mjölk för det håller inte mycket längre än utgångsdatum på den tempen. Med en bra jästmäng kommer det lira fint. 8c i kylen ger ca 10 i hinken...
carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av carlaj »

Hej

Ser att du har samma tanke som jag.
Postade en alleldes för lik tråd häromdagen, måste missat din tråd.
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=9567

Jag tänkte göra som du men funderar på en mjuk dunk för att kunna få i mer. Vill kunna få i 10L.
Kylskåp är klumpigt om man bor i lägenhet och har väldigt lite plats. Tänkte själv köra på balkongen eller i badrummet med styrning av en STC-1000 som jag inte fått ännu från Posten.
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Nu har jag fått min UT200 och grävt fram kylboxen. Hade gäster igår och hade fem flaskor prosecco på kylning det var inga problem alls. Gick ner till 12 grader i ett varmt pannrum. Nu står den i lägenheten med några öl i och då gick den ner till tio utan problem. Får kanske lägga i någon kylklamp första dygnen bara när det jäser som mest. Men jag måste nu fixa en ny biab-påse för den jag sydde sist har gett upp. Höll typ tio bryggningar. Och så får jag hitta på någon lösning som vattenlås till den tilltänkta 5litersdunken.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Finns det plats för dunken att stå upp i kylväskan?

Om så är fallet behöver du ingen vattenlås alls, har du bara plastkorken löst påskruvad så räcker det. Det är för kallt för fruktflugor och jästen kommer att producera tillräckligt med CO2 för att trycka bort all syre och fylla hela kylväskan. När det sen är dags för D-rasten kan du skruva på korken lite grann för att stänga den helt när du börjar sänka temperaturen.

Jag jäser i ett rostfritt jäskärl som håller för trycket så du kan kanske behöva kolla så dunken inte blir rund, men det bör den inte bli.
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Smidigt då behöver jag inte grubbla på det! Tack! Nu är ölen jag slängde i nere på 7 grader så boxen kyler fint iaf. Är 20,5 i rummet. Hoppas boxen håller för kontinuerlig drift bara ;)

Återkommer med resultat om ett tag!
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Bild

Då är jag igång med ett test. Hade inte ingredienser för en lager hemma men jag tänker att en APA inte mår dåligt av att ha styrd temperatur den heller. Ställde den på ett lite varmare ställe än där jag tänker jäsa lagern och ställde termostaten på 18-20 grader. Ska bli intressant att se hur det funkar att jäsa i dunk utan vattenlås (korken sitter löst på) och hur kylboxen sköter sig. Om detta ser lovande ut så går jag och köper grejer till en lager.

Tänkte sikta på något likt Peroni någon som har ett recept. hittar bara gissningar och ingen som verkar ha testat dessa gissningar utan bara tomt forumsnack.

Detta hittade jag på ett amerikansk forum

Peroni Birra:
23 litres = 6 gallons
Original gravity 1044

3250g Crushed lager malt = 7 lbs
125g Crushed crystal malt = 0.27 lbs
750g Flaked rice = 1.6 lbs (? flaked maize instead?)
15ltrs water for 'lager' brewing
5ml Irish moss
60+30g Saaz hops = 1 oz
15g Gelatine
60g lager yeas
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag bryggde just detta recept i helgen som gick. Med den enda skillnaden att jag använde polenta istället för ris. Hur den blev? Ingen aning men oron för att det skulle bli en gröt av polentan var onödig.
Tror att det var tack vare mäskschemat 20min 50° (proteinrast), 45min 66° (försockringsrast), 45min 72° och urlakning 78° i 10minuter som gjorde att stärkelsen blev socker istället för klister.

Använde 2 påsar Safelager-S23 och det bubblar på som vanligt nu (utan vattenlås), det är snart dags för D-rasten så jag kommer att börja höja jästempen med 1° morgon och kväll till jag når 16° snart.
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Kul! Återkom gärna med resultatet. Det är vän tre-fyra veckor innan jag ger mig på det.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Bör ha ett resultat om några veckor, skulle gissa att det smakar .......Birra, Cerveza :D
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Det jäser fint i dunken i kylboxen. Den är igång kanske fem minuter i timmen och håller jämn temperatur mellan 19 och 20 grader.
Skriv svar