Inte använda humlepåsar i Braumeister?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Inte använda humlepåsar i Braumeister?
Hej alla!
Har en Braumeister och har alltid kört med humlepåsar. Nu vill jag testa utan och undrar om någon här har erfarenhet av detta?
Har en sil vid tappen så att den inte ska sättas igen. Frågan är om det även kan bli problem med pumpen om jag använder kottar, utan humlepåsar..?
Någon som vet?
Har en Braumeister och har alltid kört med humlepåsar. Nu vill jag testa utan och undrar om någon här har erfarenhet av detta?
Har en sil vid tappen så att den inte ska sättas igen. Frågan är om det även kan bli problem med pumpen om jag använder kottar, utan humlepåsar..?
Någon som vet?
Re: Inte använda humlepåsar i Braumeister?
Hej, kör också kottar utan påse. Det sätter absolut igen min pump, så jag kyler numera utan pump. Tar lite längre tid men funkar bra i övrigt
Tack för svaret! Vad menar du med kyler utan pump? Jag stänger av maskineriet och ner med spiral för att kyla. Då borde det inte påverka pumpen. Eller hur menade du?
Jag kan tänka mig att han menar att han tidigare kört pumpen för att cirkulera vörten för att på så vis snabba på kylningen
// Jonas
Jaa men då förstår jag! Så det verkar som att ni anser det "safe" att köra utan påsar. Good news:)
Menar precis så!
Finns väl också en risk att tappkranen sätter igen. Har iofs inte testat (kör pellets själv).
Hejsan!!
Jag kör kottar utan påse, och det händer att ena pumpen sätter igen sig. Annars har det funka bra att cirkulera under kylning!!
Nu framgår det inte vilken variant du har, men sak samma.... Det märks om det slutar att cirkulera, då är det bara att stänga av pumpen manuellt.
Jag kör kottar utan påse, och det händer att ena pumpen sätter igen sig. Annars har det funka bra att cirkulera under kylning!!
Nu framgår det inte vilken variant du har, men sak samma.... Det märks om det slutar att cirkulera, då är det bara att stänga av pumpen manuellt.