recepthjälp Belgian Strong Dark Ale
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
recepthjälp Belgian Strong Dark Ale
Sitter och meckar lite på ett recept, men då jag aldrig bryggt nått i denna stilen innan så undrar jag om där är någon med större erfarenhet som kan säga sitt om detta maltrecept?
Belgian Pale Malt 6.000 kg
German Pale Ale Malt 2.000 kg
German Munich Malt 1.000 kg
Sugar - White Sugar/Sucrose 1.000 kg
German CaraAroma 450 g
German CaraMunich I 450 g
German Melanoidin Malt 250 g
German Wheat Malt 200 g
Belgian Pale Malt 6.000 kg
German Pale Ale Malt 2.000 kg
German Munich Malt 1.000 kg
Sugar - White Sugar/Sucrose 1.000 kg
German CaraAroma 450 g
German CaraMunich I 450 g
German Melanoidin Malt 250 g
German Wheat Malt 200 g
Re: recepthjälp Belgian Strong Dark Ale
Jag skulle hellre ta något mörkt socker, så kan du få mer smaker därifrån, inte bara ett torrare öl.
Brewsnail skrev:Jag skulle hellre ta något mörkt socker, så kan du få mer smaker därifrån, inte bara ett torrare öl.
Ja sant, var lite inne på att testa någon sirap eller nått? har inte riktigt koll på vad det gör i öl...
Humlegården har en mörk kandi-sirap: http://shop.humle.se/malt/ovriga-extrak ... ande-325-g
Men jag vet inte hur många gram socker den skulle motsvara.
Annars så skulle jag åtminstone ta rörsocker, som har mycket mer smak än vitt socker.
Men jag vet inte hur många gram socker den skulle motsvara.
Annars så skulle jag åtminstone ta rörsocker, som har mycket mer smak än vitt socker.
Ta och beställ belgiskt kandi socker från mm eller liknande..
Bifall på mörk kandisirap. Sedan så är maltschemat väldigt komplicerat för ett dylikt öl. Belgarna själva har oftast 3-4 extraktivare, typiskt
huvudsakligen pilsnermalt
lite karamellmalt (ofta någon mörk variant såsom Special B)
kandisirap
Och eventuellt någon sort till, kanske ytterligare en karamellmaltsort eller någon mer typ av socker.
Undantag finns dock, Abbaye des Rocs har upp till åtta extraktgivare i något av sina mörka öl, så det går att göra bra öl på det sättet också. Men jag skulle nog rekommendera att stryka lite i maltschemat. Det är mycket svårare att justera ett komplicerat recept.
huvudsakligen pilsnermalt
lite karamellmalt (ofta någon mörk variant såsom Special B)
kandisirap
Och eventuellt någon sort till, kanske ytterligare en karamellmaltsort eller någon mer typ av socker.
Undantag finns dock, Abbaye des Rocs har upp till åtta extraktgivare i något av sina mörka öl, så det går att göra bra öl på det sättet också. Men jag skulle nog rekommendera att stryka lite i maltschemat. Det är mycket svårare att justera ett komplicerat recept.
Är ingen belgofil och belgiska öl och stiler är ganska snårigt, men blir någon upprörd över felaktigheterna nedan så rätta mig.
En belgian strong dark ale är en abt/quadrupel tex westvleteren 12 eller St Bernarndus abt 12. Dessa innehåller mycket riktigt som eksted skriver inte nämnvärt många maltsorter utan de mesta smakerna kommer från jästen och kandisockret. WV12 innehåller typ pilsner, belgiskt kandisocker och en karamellmalt om jag inte minst fel.
Skulle du däremot bryggt en belgian strong ale (dvs inte dark) så hade receptet kunnat på ett ungefär sett ut som ditt, med några maltsorter mindre. Hade börjat med att ta bort vetemalten plus någon mer.
Skulle du bryggt en golden belgian strong ale (tex Duvel) så hade det räckte med pilsnermalt och socker .
Så i min värld finns det minst tre olika sorters stark belgisk ale, ljus, amber och mörk. Av dessa stiler så innehåller i (min värld) amber flest maltsorter.
/Peter
En belgian strong dark ale är en abt/quadrupel tex westvleteren 12 eller St Bernarndus abt 12. Dessa innehåller mycket riktigt som eksted skriver inte nämnvärt många maltsorter utan de mesta smakerna kommer från jästen och kandisockret. WV12 innehåller typ pilsner, belgiskt kandisocker och en karamellmalt om jag inte minst fel.
Skulle du däremot bryggt en belgian strong ale (dvs inte dark) så hade receptet kunnat på ett ungefär sett ut som ditt, med några maltsorter mindre. Hade börjat med att ta bort vetemalten plus någon mer.
Skulle du bryggt en golden belgian strong ale (tex Duvel) så hade det räckte med pilsnermalt och socker .
Så i min värld finns det minst tre olika sorters stark belgisk ale, ljus, amber och mörk. Av dessa stiler så innehåller i (min värld) amber flest maltsorter.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
aenima skrev:Är ingen belgofil och belgiska öl och stiler är ganska snårigt, men blir någon upprörd över felaktigheterna nedan så rätta mig.
/Peter
Ölstilar är ingenting att bli upprörd över, det är något man bör ta med en nypa salt, något som jag diskuterar mer utförligt här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... typer.html
Men som framgår av det inlägget så kanske jag inte håller helt med din analys, se även Joris Pattyn utmärkta krönika om saken:
http://www.ratebeer.com/Beer-News/Article-758.htm
Epitetet "Belgian Strong Ale" kan nog lika gärna ses som ett samlingsnamn för den mörka och ljusa varianten av samma namn, som någonstans mitt emellan dessa två. På RateBeer används det i den första betydelsen i alla fall. Att vissa mörka varianter ibland benämns "Abt" eller "Quadrupel" är ganska godtyckligt. Samma sak med "Tripel".
Att de bärnstensfärgade varianterna skulle innehålla fler maltsorter än de mörka i snitt låter lite kontraintuitivt, jag skulle spontant gissa på att de hamnar någonstans mitt emellan de ljusa och mörka, men det har jag egentligen ingen aning om.
ekstedt skrev:Ölstilar är ingenting att bli upprörd över, det är något man bör ta med en nypa salt, något som jag diskuterar mer utförligt här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... typer.html
Men som framgår av det inlägget så kanske jag inte håller helt med din analys, se även Joris Pattyn utmärkta krönika om saken:
http://www.ratebeer.com/Beer-News/Article-758.htm
Epitetet "Belgian Strong Ale" kan nog lika gärna ses som ett samlingsnamn för den mörka och ljusa varianten av samma namn, som någonstans mitt emellan dessa två. På RateBeer används det i den första betydelsen i alla fall. Att vissa mörka varianter ibland benämns "Abt" eller "Quadrupel" är ganska godtyckligt. Samma sak med "Tripel".
Att de bärnstensfärgade varianterna skulle innehålla fler maltsorter än de mörka i snitt låter lite kontraintuitivt, jag skulle spontant gissa på att de hamnar någonstans mitt emellan de ljusa och mörka, men det har jag egentligen ingen aning om.
Lite osäker på vad du inte håller med om, men någon stil fascist är jag inte.
Är som sagt ingen belgofil och ingen expert på området. Och belgiska stilar är som jag skrev snårigt och även lite godtyckligt. Så det jag skrev skall inte ses som något som är svart och vitt. Det kan alltså kallas en Qaudrupel eller abt men det kan lika gärna kallas Belgian strong ale eller Belgian dark strong ale.
/Peter
Blogg
Blogg
aenima skrev:
Lite osäker på vad du inte håller med om, men någon stil fascist är jag inte.
/Peter
Det var väl "belgian strong ale är en abt/quadrupel" som jag inte höll med om.
Vidare tolkade jag dig (kanske felaktigt) som att du ansåg att "belgian strong ale" skulle var mitt emellan ljus och mörk.
Samt att dessa mellanmörka versioner normalt har lite fler antal extraktgivare, något som jag inte känner igen.
När man betraktar receptskisserna i "Brew like a monk" så är det i genomsnitt 2-4 olika extraktgivare, där de mörka ligger i det övre intervallet. Amerikanska tolkningar har typiskt sett dubbelt så många.
ekstedt skrev:Det var väl "belgian strong ale är en abt/quadrupel" som jag inte höll med om.
Vidare tolkade jag dig (kanske felaktigt) som att du ansåg att "belgian strong ale" skulle var mitt emellan ljus och mörk.
Samt att dessa mellanmörka versioner normalt har lite fler antal extraktgivare, något som jag inte känner igen.
När man betraktar receptskisserna i "Brew like a monk" så är det i genomsnitt 2-4 olika extraktgivare, där de mörka ligger i det övre intervallet. Amerikanska tolkningar har typiskt sett dubbelt så många.
Verkar som om du missförstått mig, vilket är lätt hänt.
Att "belgian strong ale är en abt" var inte avsett att ses som ett svart-vitt svar även om det kunde tolkas så. Det kan kallas en Qaudrupel eller abt men det kan lika gärna kallas Belgian strong ale eller Belgian dark strong ale. Belgarna är lite nyckfulla med stilar.
Menade inte heller att belgian strong ale skulle vara något mellan ljus och mörk.
Angående svaret om de mellanmörka kan det mycket väl hända att jag är lite skadad av allt surfande på amerikanska forum.
/Peter
Blogg
Blogg
Bara för att vara lite petig så skulle jag vilja påpeka att inte alla "belgian (dark) strong ale" kan kallas abt eller quadrupel. Dessa epitet sätts på de starkaste ölen i ett bryggeris portfölj, och de är typiskt >10 % abv. Och det är bryggeriet själv som väljer att benämna ölet på detta sätt, och kanske inte direkt en ölstil. Vilket man väl även kan säga om andra benämningar såsom blonde, brune etc.
Men nu blev det väldigt OT.
Men nu blev det väldigt OT.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Brewsnail skrev:Jag skulle hellre ta något mörkt socker, så kan du få mer smaker därifrån, inte bara ett torrare öl.
Qonos skrev:Ja sant, var lite inne på att testa någon sirap eller nått? har inte riktigt koll på vad det gör i öl...
Du kan ju alltid testa att göra eget invert socker. Mycket djupare smak än sirap, men vad det gör smakmässigt i ölen vet jag inte.
Här är en sida om hur man gör
http://qldkev.net/invertsugar.php