Bolla idéer till eget RIMS/HERMS bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Bolla idéer till eget RIMS/HERMS bryggverk

Inlägg av Ceder »

Hej, har en fråga om tempraturstyring till mitt HERMS. Uppsättningen är enligt denna fula :oops: skiss

Bild

Min enkla tanke är en PID (med relä, etc.) och placera proben vid "utkastet" efter kopparspiralen (innan ventil 3 på bilden) för att styra värmelementet i HLT. Jag förstår att jag kommer ha värmeförluster från mäsken som kommer ut till MLT och maltbädd, men jag gissar att den kommer vara liten?

Tänkte även mäta (men inte ha som input till styrning) tempraturen ut från MLT (2 på bilden) d.v.s. innan HLT för att få en uppfatting om skillnaden.

Vad tror ni om det? blir det för trubbigt/långsamt eller kan det fungera?

Hojta även gärna till om ni inte förstår min skiss.. (vilket jag kan förstå :oops: ) så skall jag försöka förtydliga.

EDIT: pilarna skall symbolisera pumpar :roll:

(kommer utöver det även mäta tempen på vattnet i HLT - Då det är där jag värmer upp vattnet innan jag tappar över till MLT (ventil 1) tänkte även nyttja detta vattnet i HLT när jag lakar så jag behöver veta tempen på HLT vattnet)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hej, har ett par nya HERMS relaterad frågor och tänkte det var mer lämpligt att lyfta denna tråd istället för att starta en ny :)

Efter lite mer praktisk brygg-erfarenhet :oops: har jag tänkt om hur jag vill ha min setup. Tidigare var jag inne på (och byggde nästan klart..) HERMS med fasta rör, men efter att bryggt en hel del i våras och nu under sommaren har mina prioriteringar ändrats... Det måste vara lätt att göra rent :!: Så det får blir slangar istället.

Så, utifrån "lätt att göra rent" har jag två frågor;

1. Lämpliga snabbkopplingar? Har kollat lite på de som humle har, men jag vill gärna ha med BSB gänga istället. Har även kollat på sk. Tri-clover fittings/clamps, men tar gärna andra förslag också. Någon med tips eller praktiska erfarenheter om bra snabbkopplingar, gärna till rimlig peng :)

2. Jag har idag 30 liters HLT och MLT i rostfritt stål. Bra så, men de är isolerade med skorstensisolering, och de är inte helt enkelt att hålla dom rena och snygga. Så, behöver jag verkligen isolera HLT och/eller MLT? Är det någon fördel med det? Bortsett från det uppenbara att det kommer gå åt lite mindre ström :wink: Kommer styra vämren i HLT med en PID, så jag tror inte det är ett problem att hålla rätt temp, eller?
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

1: tri clamp är inte riktigt en snabbkoppling ;) men är ganska flexibla när det gäller olika storlekar på kopplingarna.
Själv har jag köpt alla mina snabbkopplingar från more beer (ser ut som tryckluftskopplingar), men de är både NPT och förhållandevis dyra $10-14/st

2: Har aldrig haft några problem med min oisolerade bryggutrustning med liknande funktion även utan cirkulation i HLTn
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

@svensson.lu

Tack för svar, har kollat runt lite efter snabbkopplingar. Gissar att du kör något liknade dessa?

http://www.aliexpress.com/item/-/1956076901.html
http://www.aliexpress.com/item/-/1956073055.html

(vet att det kanske är en chansing att köpa dessa billiga, men jag är klart frestad :D )
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Ceder skrev: (vet att det kanske är en chansing att köpa dessa billiga, men jag är klart frestad :D )

Har bara goda erfarenheter av aliexpress och kvalité. Det du köper från etablerade bryggbutiker kommer från Kina ändå, även Patina-grytor.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

eric skrev:Har bara goda erfarenheter av aliexpress och kvalité. Det du köper från etablerade bryggbutiker kommer från Kina ändå, även Patina-grytor.
Med undantag för en kass PID så håller jag med dig. så jag hoppas mina mestadels goda erfarenheter blir bekräftade, igen :D

Har dock varit lite klurigt (men roligt) att få en komplett lista på vad man behöver, man vill ju inte missa en liten del och vänta 3 veckor till på bara den :)

Men, nu tror jag att jag fått med allt jag behöver.
Allt rostfritt, BSP; 6 Ventiler, 12 snabbkopplingar (hane+hona), ett par weldless kopplingar + 20 blandade kopplingar (ett par T-rör, nipplar, etc.) för 236U$ inkl. EMS frakt. gissar att det skulle kosta mint det dubbla från någon annat ställen än aliexpress eller ebay

EDIT: det var visst 6 ventiler ändå, inte 7 :)
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Ceder skrev:@svensson.lu

Tack för svar, har kollat runt lite efter snabbkopplingar. Gissar att du kör något liknade dessa?

(vet att det kanske är en chansing att köpa dessa billiga, men jag är klart frestad :D )
Skulle inte vara förvånad om de även passade på mina kopplingar.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Ceder skrev:@svensson.lu

Skulle du kunna mäta lite dimensioner på dessa när de kommer?

Jag skulle behöva en 10 nya kopplingar för att få till ett enklare diskförfarande och det hade ju varit nice om det var samma.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Absolut. Paketet tycks dock ta lite längre tid att få hem än vad jag hade hoppats :(
dusten79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av dusten79 »

Jag beställde lite prylar därifrån för några veckor sedan och har ens inte fått ett fungerande sändningsnummer. Skumt. Har du fått ditt paket nu?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

dusten79 skrev:Jag beställde lite prylar därifrån för några veckor sedan och har ens inte fått ett fungerande sändningsnummer. Skumt. Har du fått ditt paket nu?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Ibland kan det ta en evighet innan paketet registreras på China Posts hemsida, jag har vart med om att paketet har kommit fram innan det synts på sidan. Har beställt ett par gånger de senaste månaderna från Homebrew supply på Aliexpress och allt har kommit inom 2,5-3 veckor.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Jag beställde liknande kopplingar från en annan leverantör, och söker man på mitt kollinummer så står det destination: NORWAY ;) Jag är dock inte så orolig för den lilla detaljen.

De mätte föresten 18mm i diameter enl. säljaren

Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Mina grejer kom bort men de betalade tillbaka pengarna. Surt att vänta tre veckor för att inse att paketet är borta. Numera väljer jag alltid till DHL eller liknande. Är det nåt som kineserna inte kan är det logistik.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Patrik-b skrev:Är det nåt som kineserna inte kan är det logistik.
De har blivit betydligt bättre de senaste året. Bara China Post hanterar över 25 miljoner paket om dagen, därtill kommer alla utländska fraktbolag, så det är inte så konstigt att det tar lite tid ibland.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Sv: Bolla idéer till eget RIMS/HERMS bryggverk

Inlägg av Ceder »

Prylarna kom fram som dom skulle, var ett tag sedan nu. Har kopplat ihop allt nu och kollat att det är tätt. Har sjukt mycket på jobbet nu, men förhoppningsvis så kommer det bryggas lite nästa helg [emoji3]

Bild
Skriv svar