Sänka ABV genom att blanda ut med vatten?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Sänka ABV genom att blanda ut med vatten?

Inlägg av wessman »

Blev lite väl mycket Boil Off förra bryggningen så fick OG på 1.062 och beräknad ABV på 6% (snabela) 6,5 l.
Funderar på att primea genom att istället för att blanda sockret med nån dl vatten istället koka 1,5 l vatten och blanda i sockret i.

Funkar det bra tror ni att göra så? Ölet har jäst i 3 dagar nu.
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sänka ABV genom att blanda ut med vatten?

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det kan fungera om du har tillräcklig hög FG och IBU. Risken är annars stor att du spär både restsötman och humlen till en vattnig nivå.

Det är fullt möjligt att brygga ett alkoholstarkare och mer humlad öl med hög restsötma för att få ut mer färdig öl än vad din jästunna kan innehålla. Har själv bryggt 25L lager som blev till 33L efter spädning med gott resultat.

Men jag rekommenderar nog inte att spä ölen om du inte förberett det från början.
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

Ok! Receptet var gjort i Beersmith för att vara 8 l så beska m.m. borde väl vara balanserat så att jag kan hälla i typ 1,5 l till?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Precis som pilsnerkokaren skriver så går det utmärkt att späda med vatten om man har tagit hänsyn till det i receptformuleringen.

Och det kan man ju säga i ditt fall då du kokade bort mer vatten än vad som var tänkt. Att tillsätta vattnet i samband med tappningen så som du beskriver är en utmärkt metod.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jepp.
Då har du ju förberett för spädning :D
Du behöver sänka syrehalten på det vattnet du ska spä med för att inte oxidera ditt öl. Letade själv på hur man gör och hittade att man ska koka vattnet i 30-45 minuter och kyla snabbt, då får man en låg syrehalt i vattnet. Missa inte boil off den här gången också :wink:

Men vattnet jag har i kranen är inte speciellt exponerat för luft, inte innan jag öppnar kranen iallafall, så jag undrar om det egentligen är nödvändigt. Men jag kokte mitt vatten och det fungerade. Min öl har inte blivit dålig.
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

Tack för svaren!

Ska tänka på att koka det 30-40 min med, visste inte att de avoxiderade vattnet :)
Skriv svar