För den som är ute efter grilltändare är ett tips Kjell o Co:s variant som faktiskt är på 800W (de flesta andra ligger väl på 500) - på rea just nu dessutom. Har funkat bra för oss och jag tycker faktiskt att de där extra watten gjorde en del skillnad.
Med tanke på att vi hembryggare ju gärna trollar med sådana här tvivelaktiga lösningar så säger jag bara: GLÖM INTE JORDFELSBRYTAREN ... har själv alltid stickproppen i en sådan där portabel modell.
Jo ... iofs men då pratar vi ju om en annan totallösning.
Grilltändaren är nog vanligtvis något man skaffar som komplement för oss som investerat i någon form av platta. Den där - 10 ggr dyrare - mojängen med sina 3.2 kW funkar väl fin-fint som ensam värmekälla.
Man stoppar ner grilltändaren i vörten (ej handtaget) och så har man en jordfelsbrytare direkt på sladden. Det är dock på egen risk man gör såhär. Det fungerar bra och jag har gjort 20-30 kok med en gammal grilltändare i vörten utan problem men de är inte gjorda för att vara i vätska. Jag har numera humlegårdens doppvärmare som ser ut som en grilltändare men som är IP-klassad för att klara vätska..
Lindh skrev:Man stoppar ner grilltändaren i vörten (ej handtaget) och så har man en jordfelsbrytare direkt på sladden. Det är dock på egen risk man gör såhär. Det fungerar bra och jag har gjort 20-30 kok med en gammal grilltändare i vörten utan problem men de är inte gjorda för att vara i vätska. Jag har numera humlegårdens doppvärmare som ser ut som en grilltändare men som är IP-klassad för att klara vätska..
Ok! Funderar lite på ett termostatstyrt mäskkärl framöver, en sådan hade ju vart rätt nice då känns det som.
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.