Efter ett drygt halvårs bryggande har ett par frågor uppenbarat sig. Förmodligen riktiga amatörfrågor, men må så vara i så fall.
Saftsilen, vad fyller den för funktion? Jag kör vörten genom ikeas stänkskydd som jag lägger uppepå saftsilen och den fångar upp en massa druv och partiklar men släpper samtidigt igenom vörten väldigt snabbt och smidigt, rakt ner i saftsilen.
Saftsilar är väl mest kända för att sätta igen vilket så också sker för mig, men genom att röra i saftsilen kan jag efter några svordomar ändå konstatera att det rinner igenom i någorlunda tempo iaf. Dock en källa till irritation.
Framförallt när jag silat klart och varje gång konstaterar att det är en ytterst liten mängd druv i saftsilen. Max 0,5 dl om jag skulle skrapa ur den med en sked.
Eftersom jag vet att det är brukligt att använda saftsil har jag gjort det varje gång men ställer mig nu frågan om det verkligen är värt jobbet för att få bort 0,5 dl slam när det, at the end of the day, ändå ska tappas om och det är en jäst- och druvmassai bottnen på jäshinken som är BETYDLIGT större än 0,5 dl.
Är det något speciellt med de partiklar saftsilen tar eller varför envisas med detta moment?
Läste på nätet om en kille som inte filtrerade det minsta, hällde allt rätt ner i jäskärlet efter kok och det blev minst lika bra som det filtrerade.
Tacksam för lite feedback!