Öl på fat med Champagnemetoden.
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Öl på fat med Champagnemetoden.
Är det någon som gör detta?
Vill kunna kolsyra min öl med prim i fat.
För att sedan kunna tappa på glas eller flaska som man sedan kan ta med sig utan bottensatts. Och frågan är väl hur bra det fungerar.... blir d sista litrarna i fatet helt utan kolsyra ??
Finns det grejer att köpa för detta?
Vill kunna kolsyra min öl med prim i fat.
För att sedan kunna tappa på glas eller flaska som man sedan kan ta med sig utan bottensatts. Och frågan är väl hur bra det fungerar.... blir d sista litrarna i fatet helt utan kolsyra ??
Finns det grejer att köpa för detta?
Re: Öl på fat med Champagnemetoden.
Jag antar att det är Corneliusfat vi snackar här. Ja jag har testat att ha i socker i fatet för att kolsyrejäsa, framförallt veteöl. Det fungerar bra och jag har läst att man tar hälften av sockret jämfört med till flaskning för att få samma kolsyrehalt vilket jag tyckt stämt ganska bra.
Så långt har du fått kolsyra i din öl, du har även ett väldigt högt tryck i fatet i övrigt (beroende på ölsort/kolsyrehalt såklart). Man måste skilja på kolsyrningstryck och serveringstryck. Först vill du ha en lämplig mängd kolsyra i ditt öl (t.ex. 1.2bar (snabela) 8c) men för att driva ut ölet ur fatet vill du ligga betydligt lägre, annars blir det väldigt mycket skum (även med sytråd). Serveringstrycket ligger gärna runt 0.2-0.5 bar för att få en lagom bra skumkrona men det varierar beroende på just din setup.
Om du inte har kolsyra kopplat på fatet när du dricker, vilket jag inte brukar ha, så kommer hastigheten sjunka för varje glas och efter en tredjedel av fatet så kommer det ingen öl längre och mängden kolsyra i ölet börjar minska. Det jag gör då är att fylla på fatet med mer kolsyra så går det 5-7 liter till med det nya trycket.
Primar man i fatet kommer du även få ett betydligt grumligare öl med mer jäst, framförallt om du inte kapat ditt stigarrör. Om du bär runt på fatet kommer jästkakan i botten röras upp och du får öl med massor av grums.
Jag förstår din tanke om att köpa ett fat utan att behöva köpa co2-tub och regulator men det fungerar inte så bra i praktiken. Vill du komma billigt undan kan du köpa en miniregulator och sodastreampatron och prima fatet med socker, då används enbart sodastreampatron för att driva ut ölet och den kommer räcka betydligt längre.
Det finns trycktunnor från Humbelton bard som gör det du önskar men jag har inte läst så mycket gott om dom: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2658
Så långt har du fått kolsyra i din öl, du har även ett väldigt högt tryck i fatet i övrigt (beroende på ölsort/kolsyrehalt såklart). Man måste skilja på kolsyrningstryck och serveringstryck. Först vill du ha en lämplig mängd kolsyra i ditt öl (t.ex. 1.2bar (snabela) 8c) men för att driva ut ölet ur fatet vill du ligga betydligt lägre, annars blir det väldigt mycket skum (även med sytråd). Serveringstrycket ligger gärna runt 0.2-0.5 bar för att få en lagom bra skumkrona men det varierar beroende på just din setup.
Om du inte har kolsyra kopplat på fatet när du dricker, vilket jag inte brukar ha, så kommer hastigheten sjunka för varje glas och efter en tredjedel av fatet så kommer det ingen öl längre och mängden kolsyra i ölet börjar minska. Det jag gör då är att fylla på fatet med mer kolsyra så går det 5-7 liter till med det nya trycket.
Primar man i fatet kommer du även få ett betydligt grumligare öl med mer jäst, framförallt om du inte kapat ditt stigarrör. Om du bär runt på fatet kommer jästkakan i botten röras upp och du får öl med massor av grums.
Jag förstår din tanke om att köpa ett fat utan att behöva köpa co2-tub och regulator men det fungerar inte så bra i praktiken. Vill du komma billigt undan kan du köpa en miniregulator och sodastreampatron och prima fatet med socker, då används enbart sodastreampatron för att driva ut ölet och den kommer räcka betydligt längre.
Det finns trycktunnor från Humbelton bard som gör det du önskar men jag har inte läst så mycket gott om dom: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2658
Misstänkte att det skulle bli som du beskriver. Tanken var att låta kaggen bara stå på samma ställe. Inte flytta runt den. Och möjligen tappa på flaska. Å kapa röret hade jag tänkt på för att slippa jästsatsen. Men det du säger med att trycket sjunker är ju så. Men d går väl bara lyfta lite på ventilen så borde det väl komma ut mer. Men om man nu gör så.. så kommer det ju in syre i toppen vilket leder till att man dricker upp allt. Efter som d då inte går lagra så länge. Men om man gör så... kolsyran som finns i ölen borde väl oxo minska efter som man släpper på luft. Å dom sista litrarna kanske inte e så kul att dricka då. Låter som att jag får investera i den dyrare versionen endå haha... vart köper man öl fat å slang kopplingar.... ? Å co2 till bra pris.
http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... uct_id=426
detta kanske kan vara ett alternativ?
Madmaxtiger på bryggforum har modifierat en cykelpump från biltema http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39 ... mp#p154569
detta kanske kan vara ett alternativ?
Madmaxtiger på bryggforum har modifierat en cykelpump från biltema http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39 ... mp#p154569
Begagnade fat frå maltmagnus för runt 500ingen styck är väl billigast. Men fatanläggning är nog den största investeringen man inte kommer förbi som hembryggare. Har nog lagt dubbla på fatanläggning mot kastruller och annan bryggutrustning
Fiffigt. Med cykelpump.
När jag startade tråden så tänkte jag en tunna som denna... hittade just en tunna.
http://maltmagnus.se/trycktunna23l
http://maltmagnus.se/trycktunna23l
Hittade denna. Dock ny lite dyrare men d kanske det är värt om man ska hålla på ett tag. Någon som har koll på för/nackdel med kulkoppling/bajonettkoppling?
http://maltmagnus.se/utrustning/fat/cor ... at-19-nytt
http://maltmagnus.se/utrustning/fat/cor ... at-19-nytt
Det var en sån trycktunna jag menade att jag läst ganska varierade erfarenheter om. Funkar för vissa, andra hatar den så att säga.
Skillnad mellan bajonett och kulkoppling är att kulkopplingen är vanligare i Sverige och de är av olika höjd så har man ett väldigt tight kylskåp kan det vara värt att titta på. Det kostar som ett halvt fat att byta typ av koppling så man gör klokt i att bestämma sig från början vad man vill ha för typ av kopplingar. Rent prestandamässigt fungerar de lika bra. Det ena var pepsi (kulkoppling) och det andra coca-cola (bajonett) en gång i tiden...
Skillnad mellan bajonett och kulkoppling är att kulkopplingen är vanligare i Sverige och de är av olika höjd så har man ett väldigt tight kylskåp kan det vara värt att titta på. Det kostar som ett halvt fat att byta typ av koppling så man gör klokt i att bestämma sig från början vad man vill ha för typ av kopplingar. Rent prestandamässigt fungerar de lika bra. Det ena var pepsi (kulkoppling) och det andra coca-cola (bajonett) en gång i tiden...
Bajonettkoppling är ju lägre men den rymmer lite mindre verkar det som.
Hur långt kommer man sig på en soda streem tub. För att kolsyra ett fat även för tappning...? D borde ju räcka länge tycker man?
Hur långt kommer man sig på en soda streem tub. För att kolsyra ett fat även för tappning...? D borde ju räcka länge tycker man?
-
beardedrabbitbrewery
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Sv: Öl på fat med Champagnemetoden.
Har inte kolsyrejäst på fat någon gång utan då har jag trycksatt med kolsyra från tub.
För att inte slänga sig med felaktiga termer så är champagnemetoden, traditionella metoden eller méthode classique när man kolsyrejäser på flaska och inte ett allmänt uttryck för att kolsyrejäsa. När man kolsyrejäser på tank/fat så kallas det tankmetoden eller Charmatmetoden.
För att inte slänga sig med felaktiga termer så är champagnemetoden, traditionella metoden eller méthode classique när man kolsyrejäser på flaska och inte ett allmänt uttryck för att kolsyrejäsa. När man kolsyrejäser på tank/fat så kallas det tankmetoden eller Charmatmetoden.
Izvek skrev:Bajonettkoppling är ju lägre men den rymmer lite mindre verkar det som.
Det finns olika storlekar på faten, allt från knappa 18 till 19.6l men det har inte med kopplingen att göra. Det finns olika tillverkare. De nya faten ska vara lite bredare och rymma mindre. En sodastreamtub räcker till ca 4 fat beroende på kolsyrningsgrad har jag hört. Små, smidiga men inte så billiga i längden och kräver trapetzadapter för att passa standardregulatorer.
Nya ventiler kostar ca. 90:-/st om man skulle behöva byta och det är inte hela världen kan jag tycka
// Jonas
Kommer att prima på fat. Gick fint bara man låter det stå å klarna ordentligt. Första ölen får man väll hälla bort men pga sedimenten. Men sen så använde jag soda tub för serveringstryck
Ifall man vill kolsyra med tryck behöver det inte vara dyrt. Jag köpte två nya fat och allt som behövs för ca 4000;- köper du begagnade fat blir det 3000;- kolsyretuber kostar 150;- st på dollarstore och sedan 40;- att fylla på.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!