Hej,
(Jag är ledsen om frågan varit upp tidigare, men jag hittade inget med sökfunktionen. Sitter nu ute på torpet med begränsad internettäcknibg med med fantastiskt brunnsvatten)
Jag tänkte försöka mig på en Belgisk Blond med Styrian Goldibg som enda humlesort.
I receptet anges att den skall ligga på 3% alfasyra. Men humlen jag beställde från humlegården har en halt på
Endast 2.1% (pga dåliga väder under förra året eller nått)
Hur ska jag göra?
1. ska jag strunta i de lägra halterna och bara köra receptet som det är?
2. Eller ska jag räkna lite och tillföra större mängd humle så att samma mängd alfasyra tillförs vörten?
Men då riskerar det väl andra smaker och aromer tillförs i större mängd?
Motivera gärna ditt svar så att jag kan lära mig att förstå vad som händer.
Med vänlig hälsning
Rickard
Humle med lägre halt alfasyra än angivet i receptet?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Humle med lägre halt alfasyra än angivet i receptet?
Using Tapatalk
Re: Humle med lägre halt alfasyra än angivet i receptet?
Jag skulle gjort så här:
60-minutersgiva (och tidigare): skala mängden humle så att mängden alfasyra blir samma som i receptet. Antagande: arombidraget blir försumbart, här vill du åt beskebidraget.
0-minutersgiva (och senare): ändra inte mängden humle. Antagande: beskebidraget blir försumbart (och var det i ursprungsreceptet), här vill du åt arombidraget.
Givor däremellan går nog att diskutera till döddagar. Jag skulle låta 20-minutersgivor vara oförändrade.
60-minutersgiva (och tidigare): skala mängden humle så att mängden alfasyra blir samma som i receptet. Antagande: arombidraget blir försumbart, här vill du åt beskebidraget.
0-minutersgiva (och senare): ändra inte mängden humle. Antagande: beskebidraget blir försumbart (och var det i ursprungsreceptet), här vill du åt arombidraget.
Givor däremellan går nog att diskutera till döddagar. Jag skulle låta 20-minutersgivor vara oförändrade.
Jag skulle säga kolla Nomografen för ändamålet i Palmers bok "how to brew". Eller använd Tinseth-formlen om du är bekväm med matte. Det är ungefär samma sak som vad LongJohn här säger. Fast sagt på ett lite annat sätt =)
edit:palmer s bok finns gratis på nätet också. Nomografen är nerladdningsbar där. Sen är det bara penna och linjal som saknas (förutsatt att du har en skrivare...)
edit:palmer s bok finns gratis på nätet också. Nomografen är nerladdningsbar där. Sen är det bara penna och linjal som saknas (förutsatt att du har en skrivare...)
Tack för svaren!
Jodå, jag har bra koll på hur man räknar!
Jag ökade mängden humle i 60 minutersgivan för att få samma mängd alfasyra. Resten lät jag vara
oförändrat.
/Rickard
Jodå, jag har bra koll på hur man räknar!
Jag ökade mängden humle i 60 minutersgivan för att få samma mängd alfasyra. Resten lät jag vara
oförändrat.
/Rickard
Using Tapatalk