Dåligt öl från svenska småbryggerier
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Efter att ha hällt ut ännu en flaska från ett svenskt småbryggeri, denna gång "Hamnkaptenens sommar-ale" från Värmdö Bryggeri - känner jag mig lite upprörd och behöver skriva av mig. Samtidigt som vi yvas över fenomenet bryggeriboomen är så tycker man måste också vara kritisk till kvaliteten på mycket av den öl som produceras.
När jag började botanisera bland udda ölsorter på systembolaget mot slutet av 90-talet var det ett tunt utbud jämfört med idag. Jag vill nog dock ändå hävda att det aldrig funnit så mycket dåligt, illamsmakande, unket och infekterat öl som det gör just nu på Systemet. Att beta av beställningssortimentet gällande svenska småbryggerier är som att spela rysk roulette. Har man tur hittar man guldkorn som Skebo eller Brekkeriet men betydligt oftare förgiftar man Östersjön med öl från South Plains, Åre och Värmdö bryggeri m.fl. som efter en klunk hälls rakt ned i slasken.
Bryggeriboom, småskalighet och passion för öl = kul. Att bli en ofrivillig vaskare av öl = inte kul.
När jag började botanisera bland udda ölsorter på systembolaget mot slutet av 90-talet var det ett tunt utbud jämfört med idag. Jag vill nog dock ändå hävda att det aldrig funnit så mycket dåligt, illamsmakande, unket och infekterat öl som det gör just nu på Systemet. Att beta av beställningssortimentet gällande svenska småbryggerier är som att spela rysk roulette. Har man tur hittar man guldkorn som Skebo eller Brekkeriet men betydligt oftare förgiftar man Östersjön med öl från South Plains, Åre och Värmdö bryggeri m.fl. som efter en klunk hälls rakt ned i slasken.
Bryggeriboom, småskalighet och passion för öl = kul. Att bli en ofrivillig vaskare av öl = inte kul.
Re: Dåligt öl från svenska småbryggerier
Håller i mångt och mycket med, även om andelen stabila bryggerier (i mitt tycke) ökat bara under senaste året. Brukar vara en kombination av dåligt hygien, okontrollerade jästemperaturer och dåligt arbetade recept som ger de dåliga resultaten. Antingen är det rena infektioner, estrar och fenoler från varm jäsning, maltsträvhet eller menlösa och/eller obalanserade öl. Är fruktansvärt trött på maltiga "IPAs" utan vidare humleprofil eller beska. Problemet ligger nog tyvärr mycket i hembryggare som skalar upp till kommersiellt bryggverk för fort utan att egentligen kunna teorin på en professionell nivå.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Har provat några men inte blivit speciellt imponerad, det har smakat öl i bästa fall.
Men med all rätt ska man väl kunna återlämna dålig öl till systembolaget och hävda bristande kvalité trots att det är från beställningssortimentet. Knappast lönt men det skadar nog inte att bryggarna får ta del av reklamationerna från systembolaget heller, då kanske dom skärper sig.
Men det tvivlar jag själv på, bryggeriboomen har fått många att starta mikrobryggeri i tron att man skulle kunna tjäna snabba/stora pengar.
Men med all rätt ska man väl kunna återlämna dålig öl till systembolaget och hävda bristande kvalité trots att det är från beställningssortimentet. Knappast lönt men det skadar nog inte att bryggarna får ta del av reklamationerna från systembolaget heller, då kanske dom skärper sig.
Men det tvivlar jag själv på, bryggeriboomen har fått många att starta mikrobryggeri i tron att man skulle kunna tjäna snabba/stora pengar.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det tråkiga är att det knappt är lönt att reklamera en öl för 20-30:- Annat är det med vin för det 10 dubbla. Reklamationer är ändå en av systembolagets starka sidor.
Själv skulle jag nog reklamerat en av storsäljarna som jag råkade få med mig vid senaste SBbesöket: Oppigårds amarillo. Total avsaknad av humlekaraktär och med en påtaglig bismak av något jäsrelaterat = vask.
Själv skulle jag nog reklamerat en av storsäljarna som jag råkade få med mig vid senaste SBbesöket: Oppigårds amarillo. Total avsaknad av humlekaraktär och med en påtaglig bismak av något jäsrelaterat = vask.
Självklart ska man reklamera defekta produkter till Systembolaget! Inte nog med att ni som konsument får era pengar tillbaka - bryggeriet (i detta fall) blir också medvetna om sina kvalitetsproblem. Om man inte påpekar problemet och sitt missnöje så är det inte alls säkert att de någonsin får reda på det…..
Jag reklamerar alltid en defekt produkt. Även om den "bara" kostar en tjuga. Ta med den nästa gång ni handlar bara - svårare än så är det inte. Inget kvittokrav heller förstås.
Givetvis erbjuds samma service vad gäller beställningssortimentet och lokalt efterfrågat/producerat. Inga undantag där inte.
Jag reklamerar alltid en defekt produkt. Även om den "bara" kostar en tjuga. Ta med den nästa gång ni handlar bara - svårare än så är det inte. Inget kvittokrav heller förstås.
Givetvis erbjuds samma service vad gäller beställningssortimentet och lokalt efterfrågat/producerat. Inga undantag där inte.
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Infekterade öl lämnar jag tillbaka, öl som är drickbara men bara rent dåligt utförda vaskar jag.
Köpte nyligen hem ett öl var från 15 olika nya svenska bryggerier som jag inte tidigare provat, inget var infekterat, men vaskade 13 och drack upp 2.
Köpte nyligen hem ett öl var från 15 olika nya svenska bryggerier som jag inte tidigare provat, inget var infekterat, men vaskade 13 och drack upp 2.
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Smaken är som baken..
- Weinkeller
- Maltrostare

Tror man får ge de nya lite tid att komma till rätta med sina öl. Många har inte råd att vaska sina satser eller jobbar under tidspress att få ut sina varor. Dessutom gynnar inte systembolagets klimat efterföljande lagring. Jag har druckit många mikrobryggda öl i Sverige som varit bra. En jämn hög kvalité på hela sitt sortiment är inte många som har särskilt inte helt nya bryggerier. Ge dem några år så sållas guldkornen ut. Och situationen i andra länder tex Danmark är inte mycket bättre, finns en hel del tveksam mikrobryggd öl där med.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jo, guldkornen kommer att sållas ut, övriga kommer ju att sluta brygga pga dålig försäljning/ekonomi.
Just för tillfället får dom nog en viss hjälp av bryggeriboomen, kunderna är intresserad av lokalproducerat och är villig att betala lite mer för att testa. Men det är bara för att testa, är det inte gott lär man inte köpa det igen. Man köper ölen för att dricka den, inte för att stötta bryggeriet.
Och visst är problemet inte enbart svenskt, har läst en del uttalande om mikrobryggeri i Köpenhamn som inte är så bra, trots att dessa är väl etablerade.
Off topic, men vem dricker öl med 1000 IBU?
Är det inte beskare/bittrare än en vanlig snaps på malört?
Just för tillfället får dom nog en viss hjälp av bryggeriboomen, kunderna är intresserad av lokalproducerat och är villig att betala lite mer för att testa. Men det är bara för att testa, är det inte gott lär man inte köpa det igen. Man köper ölen för att dricka den, inte för att stötta bryggeriet.
Och visst är problemet inte enbart svenskt, har läst en del uttalande om mikrobryggeri i Köpenhamn som inte är så bra, trots att dessa är väl etablerade.
Off topic, men vem dricker öl med 1000 IBU?
Är det inte beskare/bittrare än en vanlig snaps på malört?
- MikaelMattsson
- Torrhumlare

Har aldrig råkat ut för att ett öl varit odrickbart. Kanske är bättre sorter här i göteborgsområdet. Hur känner man igen om det är infekterat?
Om det smakar illa kan det vara infekterat. Surt, "funkigt", unket, smörigt, plastigt osv.MikaelMattsson skrev:Har aldrig råkat ut för att ett öl varit odrickbart. Kanske är bättre sorter här i göteborgsområdet. Hur känner man igen om det är infekterat?
Generellt tycker jag att Göteborg nog har den intressantaste ölscenen av alla svenska städer med många bryggerier av hög klass. Vi har klassikerna som Ocean och Dugges som producerar mycket stabila öl, samtidigt som Beerbliotek, All in och Stigbergets är riktigt träffsäkra. Lite skillnad jämfört med en Linköpingsbo som får stå ut med Motala, Roel och Centralbryggeriet (som visserligen verkar vara på rätt spår)... Nääs är väl enda räddningen (även om de svajat lite ibland).
Norrköpings bryggeri är ju under uppstart så vi östgötar får hoppas på dom och att centralbryggeriet lär sig sin utrustning vilket jag har all förståelse för att det tar några bryggningar att göra, synd bara att ett bryggeri under uppstart inte tar med några testbryggningar i budgeten utan släpper odrickbara ö l i början. Ett gott rykte tar lång tid att bygga upp men bara en gång att rasera. Nääs är ojämna med recepten med har haft några riktigt bra öl, deras Galaxy gillade jag mycket. Överlag hoppas jag på lite självsanering bland småbryggerierna, dvs att de med sämst kvalité faller bort eftersom de drar ner de andra. Jag har på senaste tiden testat en del småbryggeriers öl men valt att inte recensera dom eftersom jag inte kan tillföra något konstruktivt på det sättet utan det är bryggeriet direkt som behöver höra att deras hygien inte håller eller att de skickar ut diacetylbomber.
Då blir man ju lite nyfiken på vilka som fick äran att bli uppdruckna? Roligare att fokusera på de goda snarare än de mindre trevligaJanne gnoff Berglund skrev:Infekterade öl lämnar jag tillbaka, öl som är drickbara men bara rent dåligt utförda vaskar jag.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Jag håller med om ursprungstesen och har varit besviken många gånger - men visst finns det guldkorn.
Var på semester i danmark för ett par veckor sedan och botaniserade hej vilt bland lokala mikro-öl. Med detta menar jag ju då förstås inte mikkeller eller to öl utan små bryggerier som fanns i byarna vi åkte förbi. Vaskade allihop. Någon efter ett drucket glas eller så. Inte av någon nördigare anledning än att jag helt enkelt inte ville dricka upp dem. Tråkigt. Men - det blir nog bättre med tiden tror jag.
Var på semester i danmark för ett par veckor sedan och botaniserade hej vilt bland lokala mikro-öl. Med detta menar jag ju då förstås inte mikkeller eller to öl utan små bryggerier som fanns i byarna vi åkte förbi. Vaskade allihop. Någon efter ett drucket glas eller så. Inte av någon nördigare anledning än att jag helt enkelt inte ville dricka upp dem. Tråkigt. Men - det blir nog bättre med tiden tror jag.
Det finns ju även "mikro-öl" från större märken som inte smakar alltför bra heller. Drack senast idag ett från Carlsbergs falkenbergsbryggeri, (tidigare falcon), som inte min gom accepterade.