Bygga kylspiral
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
BryggaGott
- Satsbryggare

Bygga kylspiral
Hej. Hur gör ni för att böja 12 mm prisolrör till vörtkylare?
Sand, fjäder, varmluftpistol, rörbockare? Jag tänkte använda 5 m för en 25 liters gryta.
/Hasse
Sand, fjäder, varmluftpistol, rörbockare? Jag tänkte använda 5 m för en 25 liters gryta.
/Hasse
Re: Bygga kylspiral
Jag bockade min med bara händerna.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Böj röret innan du skalar av plasten så blir det bra. Jag bockade själv kring ett stort rör för hand utan verktyg.
Det är ju de snäva böjarna som är svårast så jag fuskade lite med att löda på de skarpa böjarna. Givetvis med blyfritt lödtenn.
Det är ju de snäva böjarna som är svårast så jag fuskade lite med att löda på de skarpa böjarna. Givetvis med blyfritt lödtenn.
Skala först och sen så lindar du röret runt en lagom stor kastrull för att få "rätt" diameter på spiralen.
Håller inte med. Böj först (runt ex. En kastrull) skala EFTER du böjt.
Om man skalar innan man böjer är risken för att röret får böjveck mycket större.
Om man skalar innan man böjer är risken för att röret får böjveck mycket större.
-
BryggaGott
- Satsbryggare

Tack för svar. Det verkar som att jag har hårda kopparrör, därför är det svårt. Jag testar att böja nyköpta rör innan jag tar av plasten.
Så kan det vara, men jag visste inte att de med plast runt (prisol) fanns i olika varianter, trodde alla vara mjuka.
Själv köpte jag 15mm prisol på Byxmax (de var de billigaste jag hittade på 15mm)
Annars har (väl) Biltema, Jula och Classe ok pris på 12mm
Själv köpte jag 15mm prisol på Byxmax (de var de billigaste jag hittade på 15mm)
Annars har (väl) Biltema, Jula och Classe ok pris på 12mm
Är du helt säker på att det är stela prisolringar du fått tag i? Låter som ett fabrikationsfel isåfall. Har jobbat som VVS montör i flera år och aldrig stött på prisol/kopparrör i plast som vart stela, även om kunder köpt dem på alla möjliga ställen.BryggaGott skrev:Tack för svar. Det verkar som att jag har hårda kopparrör, därför är det svårt. Jag testar att böja nyköpta rör innan jag tar av plasten.