Jäst för att brygga IPA varmt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
danielsaaf
- Helmaltsbryggare

Jäst för att brygga IPA varmt?
Hej!
Sitter just nu och funderar på vad jag ska brygga härnäst. Är sugen på att brygga något IPA-liknande, men när jag tittade på specifikationerna för den jäst jag brukar använda (us-safale 05) ser jag att den helst ska jäsas under 22 grader.
Tyvärr är mina jäsmöjligheter begränsade till en garderob som blir ganska varm så här års. (Snarare 22-26 grader)
Så jag tänkte kolla om någon har något tips på en jäst som funkar i det temperaturspannet men ändå ger än IPA karaktär?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Sitter just nu och funderar på vad jag ska brygga härnäst. Är sugen på att brygga något IPA-liknande, men när jag tittade på specifikationerna för den jäst jag brukar använda (us-safale 05) ser jag att den helst ska jäsas under 22 grader.
Tyvärr är mina jäsmöjligheter begränsade till en garderob som blir ganska varm så här års. (Snarare 22-26 grader)
Så jag tänkte kolla om någon har något tips på en jäst som funkar i det temperaturspannet men ändå ger än IPA karaktär?
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Jäst för att brygga IPA varmt?
Jag jäser mitt i garderoben, ligger på 20-25ish grader, Funkar utan problem.
Kört dessa jäster so far:
Us-05
S-04
Kört dessa jäster so far:
Us-05
S-04
Ställ jäshinken med en blöt tröja runt, i en balja med vatten, och eventuellt en kylklamp om dagen i vattnet.
US-05 avråder jag ifrån vid högre jästemperaturer, tycker den kan spotta ur sig plastiga fenoler. Det sägs att WLP001 är samma jäst, men enligt mina erfarenheter beter den sig rätt annorlunda. Har använt den väldigt mycket i "rumstemperatur", vilket lätt blir 25 grader i min dåligt ventilerade studentlya. Tycker ändå att den ger väldigt ren karaktär. Den är helt klart min favorit för humlebomber om man inte har möjlighet att styra temperaturen.
Följande experiment kan vara intressant: //fabrikorekstedt.blogspot.se/2014/01/experimentbrygd-3-jastemperaturens.html
Jag jäste alltså en ipa i två delsatser vid 16 respektive 23 C (uppmätt på utsidan jäshinken), kanske inte så riktigt så varmt som du kommer få det utan kylning, men det blev inga jättestora skillnader; och det var blandade skurar vid (den blindade) utvärderingen; en del gillade den varmjästa bättre, och tvärtom. Så med kylning enligt Bee så kan du få ett bra resultat.
För övrigt har US-05 och WLP001 (samt Wyaest nånting) samma ursprung från Sierra Nevada, men efter uppodling på lab och paketering kan de förstås skilja en del.
Jag jäste alltså en ipa i två delsatser vid 16 respektive 23 C (uppmätt på utsidan jäshinken), kanske inte så riktigt så varmt som du kommer få det utan kylning, men det blev inga jättestora skillnader; och det var blandade skurar vid (den blindade) utvärderingen; en del gillade den varmjästa bättre, och tvärtom. Så med kylning enligt Bee så kan du få ett bra resultat.
För övrigt har US-05 och WLP001 (samt Wyaest nånting) samma ursprung från Sierra Nevada, men efter uppodling på lab och paketering kan de förstås skilja en del.
25 i rummet kan bli runt 27-28 i hinken. Saisonjäst är mitt tips, eller kylklamp/tischa/badkar. Eller vänta någon vecka tills hettan lagt sig.
Lindh är inne på rätt spår - brygg en Saison istället vetja!
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
-
danielsaaf
- Helmaltsbryggare

Åh, tack för alla tipsen. Ja, jag bryggde en saison för två veckor sedan, så hade tänkt mig något annat nu.. Men är väl kanske lika bra att köra på en repris så man slipper mecka med vatten o grejer!
Jo, om du släpper ipa-spåret så är det onekligen rätt säsong (sic!) för saison-jäsning, åtminstone för Dupont-jästen.
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Jag fuckade upp en bryggning genom att ställa termostaten på samma värde. Det resulterade i att den inte slog till alls. ca27C ett par dagar innan jag upptäckte fadäsen.
Jag blev väldigt förvånad över hur gott det ölet blev. Det var 1056 jästen som tillhör samma stam som redan nämnts.
05 jästen skyr jag i alla temperaturer, så konstigt det kan vara...
Men jag borde blindtesta mig med alla dessa jäster.
Jag blev väldigt förvånad över hur gott det ölet blev. Det var 1056 jästen som tillhör samma stam som redan nämnts.
05 jästen skyr jag i alla temperaturer, så konstigt det kan vara...
Men jag borde blindtesta mig med alla dessa jäster.
ekstedt skrev:Jo, om du släpper ipa-spåret så är det onekligen rätt säsong (sic!) för saison-jäsning, åtminstone för Dupont-jästen.
Ett litet sidospår, men är det inte kostigt att saision jäses varmt? Av det jag läst nyligen så uppstod den som ett öl som bryggdes på vintern för att ha till sommaren till de arbetare som skulle ta hand om skörden. Någon som hört annat?
Tanken har slagit mig några gånger - bland annat när jag skrev ovanstående - men jag misstänker att saison för 100-ish år sedan helt enkelt inte jäste särskilt varmt, utan att det är en relativt ny företeelse som Dupont har gått i bräschen för. Ursprunglig saison var säkert rätt annorlunda mot Dupont Saison, med inslag av mjölksyrabakterier och brett bland annat, ofta med kryddor samt betydligt svagare. Rustikheten och torrheten är väl det som förenar.Lindh skrev: Ett litet sidospår, men är det inte kostigt att saision jäses varmt? Av det jag läst nyligen så uppstod den som ett öl som bryggdes på vintern för att ha till sommaren till de arbetare som skulle ta hand om skörden. Någon som hört annat?
Senast redigerad av ekstedt den fredag 2014-07-25 09:59, redigerad totalt 1 gång.
Ekstedt, ditt jäsexperiment, prövade de bara när de var färska eller testade du dom senare när dom var lite gamla också? Ja tänker att det vore intressant att veta hur mkt humlen döljer vissa smaker o ifall det kommer fram mer när humlen försvinner.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Nej, alla flaskor konsumerades mig veterligen inom den stipulerade provningstiden, d.v.s. två månader.ScrotzaN skrev:Ekstedt, ditt jäsexperiment, prövade de bara när de var färska eller testade du dom senare när dom var lite gamla också? Ja tänker att det vore intressant att veta hur mkt humlen döljer vissa smaker o ifall det kommer fram mer när humlen försvinner.
OK,tack för infon.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!