Flasktappning - kapsylerare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Flasktappning - kapsylerare

Inlägg av Flackovic »

Får man fråga vilken typ av kapsyleringsmaskin ni använder?
Har kört Greta tills idag då jag testade min nyinköpta Ferrari (!) från maltmagnus.
Antingen gör jag fel eller så är den helt värdelös. Den klämmer på kapsylerna men viker ju inte in kragen på den "runt" flaskan!
Fick köra Greta efteråt och klämma till kanterna så de sitter bra. Irriterande!

Greta klämmer ju verkligen ihop kapsylen, Ferrarin trycker ju bara uppifrån, inte runt och ka det verkligen vara rätt?
Någon med koll?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Flasktappning

Inlägg av Bee »

Greta trycker också bara ovanifrån, den greppar halsen för att göra detta. Det kan vara så att din kapsylerare inte går tillräckligt långt ner. Eventuellt har du ett kapsyldon för större kapsyler.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Flasktappning

Inlägg av Flackovic »

Ja du har rätt. Men trycka hårdare än jag gör vågar jag inte, då byter jag av hävarmen.
Märkligt, får ta det med maltmagnus....

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Flasktappning - kapsylerare

Inlägg av Goblintroll »

Det måste vara fel på din Ferrari. Jag har en likadan och den har funkar felfritt i alla fall tre år. Kolla med maltmagnus om att byta.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Jag har med införskaffat en Ferrari och hade tidigare en greta. Jag upplever lite samma sak men att det varierar mellan flaskor. Prova att lägga emellan någon distans som motsvarar ett halvt steg och se om det blir bättre.
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mattias hellstrom »

Vi började med en Ferrariliknande modell men den var allt för bökig att ställa in höjdmässigt och extremt känslig för felinställning i höjd. Nu kör vi Greta vilket blir ett bra gympass som motverkar ölmagen :-)

Mange81's tips om att prova att ställa flaskan på en distans tror jag på.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag har en kapsylapparat modell Ferrari från MM. Jag har haft lite problem med min och talat med Magnus om det. Problemet är precis som ni beskriver att vissa flaskor inte passar in i stegen utan flaskan måste ha en distans under för att kapsylen skall pressas på ordentligt. Jag har märkt att vissa flaskor går bättre än andra och har man som jag flera olika flaskor så är det mycket jobb att ställa om apparaten hela tiden. Jag har provat att dubbelvika en kökshandduk och haft som distans, då har det funkat tillfredställande och kapsylerna har blivit täta.
Skriv svar