Coronakvarn

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Coronakvarn

Inlägg av niklas_n »

Tjena,
Jag fick idag hem min Coronakvarn och tänkte sätta dit en bult så att man kan köra den med skruvdragaren.
Bara en enkel fråga; är det bara att sätta en bult typ M8 (eller vad det nu är) x40mm och köra eller skall man gå tillväga på nått annat sätt?

Pajade min nya, begagnade, Husqvarna no 5 på detta sett i förrgår. Den var iofs lite skadad i gängorna.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Coronakvarn

Inlägg av Lindh »

Det jag minns från min Corona är att det är UNC-gänga i den. Du kan behöva någon bricka som distans vid de två vingmuttrarna för att få perfekt malning. Jag har tyvärr sålt min kvarn så jag kan inte ta några bilder.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Lindh skrev:Det jag minns från min Corona är att det är UNC-gänga i den. Du kan behöva någon bricka som distans vid de två vingmuttrarna för att få perfekt malning. Jag har tyvärr sålt min kvarn så jag kan inte ta några bilder.
Ja det kan nog stämma att det är UNC-gänga. Tänkte mest på om det bara är att sätta en bult där veven skall sitta och sedan en passande bits till Hiltin.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Ja det är det - men det måste vara en tumgängad bult som sagt. Och så bör bulten ha ett mindre sexkantigt huvud på motstående sida för att passa i en vanlig skruvdragare.

- Björn, vars corona sprack i lagningen för tredje gången häromdagen när den skulle tröska sig igenom ett par kilo omältat vete (och som just kommer från MM:s hemsida med 3000 kronor kortare på paypalkontot..)
Nilsen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Nilsen »

Jag driver min corona med en 17mm hylsa direkt på axeln. En universalknut mellan dragaren och hylsan underlättar rejält med vibrationerna.
Bild
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Nilsen skrev:Jag driver min corona med en 17mm hylsa direkt på axeln. En universalknut mellan dragaren och hylsan underlättar rejält med vibrationerna.
Perfekt! Det var nått sådant jag tänkt mig. Jag tänker att man lätt spräcker gängan i skruven om man drar in en bult direkt. Skall åka och köpa en 1/4" adapter till skruvdragaren bara.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Nilsen skrev:Jag driver min corona med en 17mm hylsa direkt på axeln. En universalknut mellan dragaren och hylsan underlättar rejält med vibrationerna.
Bild

Jag har testat att dra en hylsa med universalknut rakt på axeln och jag tyckte inte det fungerade alls. Min skruvdragare drog nästan sönder den. Det var ren tur att jag fick tillbaka originalveven igen. Ska testa med bult istället.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Coronakvarn

Inlägg av Bee »

niklas_n skrev: Pajade min nya, begagnade, Husqvarna no 5 på detta sett i förrgår. Den var iofs lite skadad i gängorna.
Du måste haft fel bult, har samma och jag åkte förbi en skruvfirma och visade upp originalskruven. Fick en som passar perfekt och det har gått som en dans sen dess.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Sv: Coronakvarn

Inlägg av niklas_n »

Bee skrev: Du måste haft fel bult, har samma och jag åkte förbi en skruvfirma och visade upp originalskruven. Fick en som passar perfekt och det har gått som en dans sen dess.
Det tror jag inte, jag hade en skruv med tumgänga som passade perfekt men hela axeln sprack. Vet inte i och för sig om den var skadad sedan tidigare.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ok, då misstolkade jag ditt inlägg.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Bee skrev:Ok, då misstolkade jag ditt inlägg.
Inga problem, jag kanske var otydlig :)

Får hem en större laddning med pale ale jag tänkte mala, skall prova med hylsan lite försiktigt, annars kanske man skulle använda veven :)
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Idag malde jag för första gången och gjorde som Nilsen beskrev. Funkade perfekt och jag malde 5kg pale ale och 250gr karamell på strax över 10 minuter. Helt ok tycker jag.
Skriv svar