Tack på förhand!
Alltid förkultur av flytande jäst?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Alltid förkultur av flytande jäst?
Hej! Vi ska idag göra vår andra bryggning och ska använda flytande jäst tänkte. Men har tyvärr inte läst på tillräckligt märker jag då jag nu ser att många skriver att man alltid(?) bör göra en förkultur om man ska använda flytande jäst. Är det så eller kan det gå ändå? Om vi använder flytande jäst utan förkulutur till en batch på 16 liter veteöl, vad kan hända i värsta fall? I bästa fall antar jag att den blir precis som vi tänkt.
Är det bättre att vänta och göra en förkultur kanske?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Alltid förkultur av flytande jäst?
Att man alltid ska göra förkultur på flytande jäst tror jag är en internetmyt.
Generellt är det alls inte nödvändigt att göra förkultur på flytande jäst. När det gäller just veteöl har jag själv bryggt många sådana med gott resultat vad gäller utjäsning. Weihenstephanerjästen (3068) jäser på som bara den om den är färsk.
Vilken jäst är det du ska använda?
Generellt är det alls inte nödvändigt att göra förkultur på flytande jäst. När det gäller just veteöl har jag själv bryggt många sådana med gott resultat vad gäller utjäsning. Weihenstephanerjästen (3068) jäser på som bara den om den är färsk.
Ok, det låter ju bra!rick.lindqvist skrev:Att man alltid ska göra förkultur på flytande jäst tror jag är en internetmyt.
Det här blir en amerikansk veteöl så jästen är en German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029).
Som Rick skriver så hänger det lite på färskheten, med färsk jäst behövs ingen förkultur till normalstark öl.
Men efter ett par dåliga jäsningar med halvårsgammal flytande jäst gör jag numer alltid en liters förkultur på flytande jäst, mest bara för att bekräfta att jästen är på G på bryggdagen. På detta sätt får jag alltid bra jäsningar med snabb uppstartsfas, även i de fall då jästen har varit gammal och förkulturen har varit lite segstartad.
Men efter ett par dåliga jäsningar med halvårsgammal flytande jäst gör jag numer alltid en liters förkultur på flytande jäst, mest bara för att bekräfta att jästen är på G på bryggdagen. På detta sätt får jag alltid bra jäsningar med snabb uppstartsfas, även i de fall då jästen har varit gammal och förkulturen har varit lite segstartad.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Ifall du vill veta hur mycket jäst du behöver, dvs om du behöver göra en förkultur eller inte kan du använda dig av mr. Malty yeast calculator, den finns gratis på mrmalty.com.
Om du kommer jäsa ditt öl i lägre temperatur vilket inte är helt ovanligt med kölschjäst bör du ställa in kalkylatorn på lagerjäst. Ifall du kommer jäsa i högre temperatur kan du utgå från ale-jäst.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk
Om du kommer jäsa ditt öl i lägre temperatur vilket inte är helt ovanligt med kölschjäst bör du ställa in kalkylatorn på lagerjäst. Ifall du kommer jäsa i högre temperatur kan du utgå från ale-jäst.
Det finns en knapp för "hybrid fermentation" vilket väl avser jäsning mitt emellan under- och överjäsningstemperatur. Jamil Z själv rekommenderar 50 % mer jäst vid överjäsning vid 15 C.Sebastian Berg skrev:Ifall du vill veta hur mycket jäst du behöver, dvs om du behöver göra en förkultur eller inte kan du använda dig av mr. Malty yeast calculator, den finns gratis på mrmalty.com.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Så pass!
Precis, har testat att jäsa samma vört i samma temp (15 grader c) med ett respektive två paket jäst och det är uppenbara skillnader.
Precis, har testat att jäsa samma vört i samma temp (15 grader c) med ett respektive två paket jäst och det är uppenbara skillnader.
Förkultur eller flera paket jäst. Samma sak fast dyrare.
Tack så mycket för all input!
Vi körde på som vi hade tänkt, med en flaska flytande jäst utan förkultur, så tar vi det som en lärdom om det inte blir bra.
Om det nu skulle skita sig så jäsningen inte kommer igång, vad finns det för nåt man kan göra för att försöka rädda det hela?
EDIT:
Fast läser man det här som står om WL-jästen så ska det inte vara några problem, vi har gjort exakt så förutom att det är lite svalare där jäshinken står. Best-before var oktober så den är ju pinfärsk.
Om du använder jäst från White Labs, Ta fram jäströret från kylen några timmar innan du ska använda det, så att jästen får normal rumstemperatur. Skaka provröret, för att blanda upp jästen med vätskan, låt vila en stund och öppna sedan locket försiktigt.
Häll ner jästen i väl syresatt vört, Vörten och jästen ska hålla samma temperatur +- 5°C. White Labs garanterar att varje rör innehåller tillräckligt med jäst för att jäsa upp till 22 liter normalstark vört.
Jäsning kommer oftast igång inom 5-15 timmar vid 21 °C.
Bäst-före-datum som anges på förpackningen är 4 månader efter produktionsdatum.
Vi körde på som vi hade tänkt, med en flaska flytande jäst utan förkultur, så tar vi det som en lärdom om det inte blir bra.
Om det nu skulle skita sig så jäsningen inte kommer igång, vad finns det för nåt man kan göra för att försöka rädda det hela?
EDIT:
Fast läser man det här som står om WL-jästen så ska det inte vara några problem, vi har gjort exakt så förutom att det är lite svalare där jäshinken står. Best-before var oktober så den är ju pinfärsk.
Om du använder jäst från White Labs, Ta fram jäströret från kylen några timmar innan du ska använda det, så att jästen får normal rumstemperatur. Skaka provröret, för att blanda upp jästen med vätskan, låt vila en stund och öppna sedan locket försiktigt.
Häll ner jästen i väl syresatt vört, Vörten och jästen ska hålla samma temperatur +- 5°C. White Labs garanterar att varje rör innehåller tillräckligt med jäst för att jäsa upp till 22 liter normalstark vört.
Jäsning kommer oftast igång inom 5-15 timmar vid 21 °C.
Bäst-före-datum som anges på förpackningen är 4 månader efter produktionsdatum.
Jag har gjort satser på upp till 15 liter och OG upp till 1090 och nästan bara använt flytande jäst. Jag har
aldrig gjort någon förkultur och det har alltid fungerat för mig. Jag har dock inte gjort 15l och högt OG
samtidigt.
/Anders
aldrig gjort någon förkultur och det har alltid fungerat för mig. Jag har dock inte gjort 15l och högt OG
samtidigt.
/Anders
Bara en fotnot att tänka på med mycket vs. lite jäst är ju att detta ger lite olika smakprofiler. Nu har jag inte gjort flera batcher och kontrollerat själv men läst en hel del om stressad, alternativt överpitchning av jäst.
Just så, även om det kanske inte nödvändigtvis är rätt att tala om "stressad jäst". Många belgiska bryggerier inklusive trappistbryggerierna använder betydligt mindre jäst än vad som vanligtvis rekommenderas, ner till 25 % har jag sett. Detta för att få mer estrar. Men man givetvis järnkoll på processen och tillsätter nyligen skördad jäst i toppform.Folk skrev:Bara en fotnot att tänka på med mycket vs. lite jäst är ju att detta ger lite olika smakprofiler. Nu har jag inte gjort flera batcher och kontrollerat själv men läst en hel del om stressad, alternativt överpitchning av jäst.