Hur mycket jäst?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Fredrikbrygger
- Satsbryggare

- Kontakt:
Hur mycket jäst?
Jag har knappt ihop mitt första recept på veteöl och det är också min första ölbryggning efter hela satser! Jag ska göra en veteöl på extrakt då jag inte har all utrustning för mäskning för tillfället.
Jag hittade jästen jag ska använda på MaltMagnus tror de va wyeast 3068, den va iallafall gjord för veteöl!
Det jag undrar är hur jag använder dessa flytande jäst rör? Jag har bara använt torrjäst så jag har absolut ingen aning om hur mycket jag ska ha, om jag bara ska hälla i det som med torraste. Jag har absolut ingen aning om hur jag ska använda flytande jäst! Vörten blir på 23 liter, 1050 og 1015 fg.
Skickat från min C6603 via Tapatalk
Jag hittade jästen jag ska använda på MaltMagnus tror de va wyeast 3068, den va iallafall gjord för veteöl!
Det jag undrar är hur jag använder dessa flytande jäst rör? Jag har bara använt torrjäst så jag har absolut ingen aning om hur mycket jag ska ha, om jag bara ska hälla i det som med torraste. Jag har absolut ingen aning om hur jag ska använda flytande jäst! Vörten blir på 23 liter, 1050 og 1015 fg.
Using Tapatalk
Re: Hur mycket jäst?
Jag har skrivit om detta på min blogg, http://otterbo.wordpress.com/pitchingrates/
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
-
Fredrikbrygger
- Satsbryggare

- Kontakt:
Jag försökte läsa den igår kväll men förstog inte riktigt, ska sätta mig och läsa den utförligt när jag har tid ikväll igen!
Men det finns inga generella mått för flytande jäst? Typ 1 rör för 12 liter för 23 liter behövs förlkultur eller två st rör!
Men det finns inga generella mått för flytande jäst? Typ 1 rör för 12 liter för 23 liter behövs förlkultur eller två st rör!
Using Tapatalk
Om man generaliserar så räcker en förpackning flytande Ale jäst normalt sett till 5 gallons ~19l normalstark vört, (SG ~50°Ö).
Men lager behöver dubbelt så mycket, och beroende på hur gammal jästen är kan man behöva göra en starter.
Men lager behöver dubbelt så mycket, och beroende på hur gammal jästen är kan man behöva göra en starter.
-
Fredrikbrygger
- Satsbryggare

- Kontakt:
Jag pratade med Magnus på MaltMagnus och han sa att de nästan alltid räcker med en starter på ett rör till en vört på 23 liter!
Using Tapatalk
Starter är alltid bäst, men du frågade om generella mått, vilket du fick en tumregel till.
Det är inte optimal pitch rate, men det funkar.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
http://www.whitelabs.com/beer/homebrew/starter-tips
Det är inte optimal pitch rate, men det funkar.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
http://www.whitelabs.com/beer/homebrew/starter-tips
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Jag skulle tro att han menade att ett rör räcker. En "starter" är ju en uppodlad jästkultur och ska generellt (!) inte vara nödvändigt på 23 L normalstark vört.
Fredrikbrygger skrev:Jag pratade med Magnus på MaltMagnus och han sa att de nästan alltid räcker med en starter på ett rör till en vört på 23 liter!
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag skulle också understryka att det har väldigt mycket med datumet på förpackningen att göra.
-
Fredrikbrygger
- Satsbryggare

- Kontakt:
Hur har ni gjort för att lära er. Alltså när ni får ett paket jäst hem och ni ser datumet osv. Vad är nästa steg, hur vet ni om det räcker med starter, eller om de måste göras förlkultur, hur mycket förlkultur osv osv
tacksam för öö hjälp hittills börjar förstå mer!
Using Tapatalk
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
jag tycker nog att man alltid ska göra förkultur.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Jag gör förkulturer för att slippa köpa så mycket jäst.
Däremot så "väcker" jag alltid jästen innan pitchning, genom att koka några dl vört av DME som jästen får börja äta, då brukar laggtiden gå ner ordentligt.
Däremot så "väcker" jag alltid jästen innan pitchning, genom att koka några dl vört av DME som jästen får börja äta, då brukar laggtiden gå ner ordentligt.
-
Fredrikbrygger
- Satsbryggare

- Kontakt:
Re: Sv: Hur mycket jäst?
Hur vet du hur mycket förlkultur du ska göra då?Morgan skrev:jag tycker nog att man alltid ska göra förkultur.
Using Tapatalk
www.mrmalty.com kolla pitching rate calculator.
Jag vill inte verka allt för dryg, men vill ändå påpeka att forumet har sökfunktion och din fråga har avhandlats förut.
Jag vill inte verka allt för dryg, men vill ändå påpeka att forumet har sökfunktion och din fråga har avhandlats förut.
-
Fredrikbrygger
- Satsbryggare

- Kontakt:
Yes! Jag ska kolla runt igen när jag har dator! En annan fråga om förlkultur! Hur ska jag göra om jag inte orkar/har råd att köpa eller bygga en magnetomrörare? Finns det något alternativ? 
Using Tapatalk
-
Fredrikbrygger
- Satsbryggare

- Kontakt:
Re: Sv: Hur mycket jäst?
Eller vänta nu? Är magnetomröraren ett lättare sätt att syresätta? Isåfall är de ju inget problem utan!Fredrikbrygger skrev:Yes! Jag ska kolla runt igen när jag har dator! En annan fråga om förlkultur! Hur ska jag göra om jag inte orkar/har råd att köpa eller bygga en magnetomrörare? Finns det något alternativ?
Using Tapatalk