Gjorde en Inca IPA - svag smak
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Smakade innan jag tappade upp på flaska och då hade jag bra smak tillsatte 8g socker/l, nu har dom stått nästan 2 veckor i 20 grader och provkylde första ölen och den smakar inte som en IPA, mera som en ljus lager. Kommer smaken bli bättre ju längre dom står eller är det bara ställa in dom i kylen och dricka upp och försöka igen?
Re: Gjorde en Inca IPA - svag smak
Med svag smak menar du klen beska, arom? I så fall är det nog bara att dricka upp! 
Ja precis. Men smaken var ju bra innan jag tappade upp på glas. Men då får jag väl offra mig och sänka i mig ölen 
Ja, det var ju ganska lustigt att det smakade mer då. Aldrig varit med om nått liknande men en sak är säker, om humlearomen har försvunnit så kommer den inte tillbaka. Kan det vara att du drack ölen lite för kallt? Man kan ju lura sig lite då.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Det kan mycket väl vara så att jästen inte sedimenterat ordentligt vilket "grumlar" smaken och får din IPA att förefalla smaklös. Jag tror att den tar sig efter några veckor men ställ den kallt.
gaffe skrev:Smakade innan jag tappade upp på flaska och då hade jag bra smak tillsatte 8g socker/l, nu har dom stått nästan 2 veckor i 20 grader och provkylde första ölen och den smakar inte som en IPA, mera som en ljus lager. Kommer smaken bli bättre ju längre dom står eller är det bara ställa in dom i kylen och dricka upp och försöka igen?