Bubblar över i jäsrör

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Bubblar över i jäsrör

Inlägg av Falkens »

Jag har haft Star San i röret men bytte mot Vodka för jag läst att det är bra men det bubblar över (eller så är det lite Star San som ligger kvar som skapar bubblorna med det också, jag är rädd för att det ska bubbla så att röret blir tomt allt blir förstört (har råkat ut för det tidigare.)

Varför bubblar det över, hur löser jag problemet :?
// Jonas
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bubblar över i jäsrör

Inlägg av Lindh »

Jag har bara råkat ut för det en gång av 60 hinkar, då jäste jag för varmt och/eller intensivt. Jag kör med enbart starsan och det fungerar bra. Kan du jäsa svalare (16-18c omgivningstemp) kan det vara en lösning.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

När det har bubblat över överdrivet mycket för mig har jag satt en hävert i hålet i hinklocket med andra änden i en sprejflaska med starsan. Det bubblar över även i den, men eftersom det ryms betydligt mer i sprejflaskan än i ett jäsrör så blir det aldrig tomt i alla fall.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Lindh skrev:Jag har bara råkat ut för det en gång av 60 hinkar, då jäste jag för varmt och/eller intensivt. Jag kör med enbart starsan och det fungerar bra. Kan du jäsa svalare (16-18c omgivningstemp) kan det vara en lösning.
Kan testa att försöka gå ner lite... men om det beror på hög temp så är det en förklaring i alla fall, receptet säger 22 grader men tyvärr är jag uppe på 23 på dagtid (ibland är solen inte bra)
// Jonas
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

23 i rummet eller i hinken? 23 i rummet = 25-26 i hinken...
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Jag hade starsan i jäsröret i den bryggd jag jäser nu. 18 grader. Tryckte ut röret flera gånger per dag. Bytte till vodka och slapp problemet.
Kan verkligen ölet bli dåligt om jäsröret varit tomt? Är ju övertryck i jäshinken

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Goblintroll »

Jag kör med kokat vatten bara. Inga problem.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Lindh skrev:23 i rummet eller i hinken? 23 i rummet = 25-26 i hinken...
Ja det är ju det som är det jävligaste... jag har ingen svalare plats att få till det i... än. tempstyrningen till kylen är inte klar än
// Jonas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Bubblar över i jäsrör

Inlägg av Bee »

Engan skrev:Jag hade starsan i jäsröret i den bryggd jag jäser nu. 18 grader. Tryckte ut röret flera gånger per dag. Bytte till vodka och slapp problemet.
Kan verkligen ölet bli dåligt om jäsröret varit tomt? Är ju övertryck i jäshinken

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Det finns små flugor, typ bananflugor som man kan hitta i vattnet i jäsröret på sommaren. Dom tar sig in trots övertryck, bara vätska som hindrar.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Kapar tråden lite och vill fråga främst Lindh en fråga inom samma ämne och som redan berörts i tråden.
Har en jäskyl och har följt din trevliga blogg och kopierat din jäsprocess med tempgivare pressad mot hinken med isolerande liggunderlag runt sensorn.
Det jag dock funderat på är om det verkligen är korrekt, eller om jag tänker fel.
Om det står i receptet "jäs i 12 grader", menas inte då att hinken ska stå i 12 grader och inte att det ska vara 12 grader i hinken?
Eller tänker jag fel?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Flackovic skrev:Om det står i receptet "jäs i 12 grader", menas inte då att hinken ska stå i 12 grader och inte att det ska vara 12 grader i hinken? Eller tänker jag fel?
Jäsningen är en exotermisk reaktion, dvs att jäsningen alstrar värme. Beroende på mängd jäst, jäststam, temperatur och vörtstyrka kommer jäsningen ske olika kraftfullt och därför alstra olika mängd värme per tidsenhet (mängden värme som alstras är konstant men oviktigt för oss). Med andra ord kan du inte veta om din jäsning håller 10, 12 eller 14c om du ställer hinken i ett 10-gradigt rum. Förmodligen kommer den passera alla tre temperaturer genom jäsningen med peak inom ca 24h.

Det jag vill göra är att ha en hyfsat konstant temperatur för jäsningen eftersom jästen mår bra av detta. Jag vill även kunna återupprepa samma jäsningen flera gånger. Jag vill kunna höga temperaturen några grader mot slutet av jäsningen för att se till att den attenuerar ordentligt. Dessutom går det ganska snabbt att sänka tempen i luften i ett kylskåp vilket gör att kylen slår ifrån även fast jäsningen är för varm.

Vad någon hembryggare skrivit i receptet är en riktlinje. Vill du slaviskt kopiera receptet kan du ju sätta 2c över men du vet inte hur receptmakaren gjort. Du vet inte om din eller hans termometer är kalibrerad och slutligen kommer du aldrig få exakt samma öl som i receptet ändå. Merparten av stora bryggerier kylen själva jäsningen med glykoljackor och inte själva rummet runt omkring.

Så tänker jag iallafall. Det finns många som brygger bra öl utan kylskåp men inte så många som gör bra öl i en lägenhet på 24c en sommardag förutom belgare. Har man ett svalt rum inom det spann man vill jäsa i så duger det gott.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Tack för ditt utförliga svar! Ditt resonemang känns helt klart både logiskt och proffsigt.
Förstod att det var lite såhär du menade från början, ville bara kolla. Keep it up!:)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Lindh skrev:Jäsningen är en exotermisk reaktion, dvs att jäsningen alstrar värme...
Inte säker på att reaktionskedjan där glukos blir till etanol är exoterm, glukosen i sig är en väldigt stabil molekyl och processen kräver enzymatisk nedbrytning, har reaktionsmekanismerna relativt färskt intryckta i skallen (det som fastnade iaf) och det fanns inga noteringar om det. Däremot så produceras ATP, som används för att driva kemiska reaktioner i cellen, dessa kan i sin tur alstra värme. Helt enkelt så att levande celler i arbete avger värme.

Men nu är det en kemist som antagligen borde gått och lagt sig för ett tag sen som babblar på =)

I övrigt så är precis det Lindh skriver anledningen till att jag skaffat ölkyl nr 2 och termostat.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Brewsnail skrev:Inte säker på att reaktionskedjan där glukos blir till etanol är exoterm, glukosen i sig är en väldigt stabil molekyl och processen...
Okej, misstänkte att jag skulle få smisk på fingrarna av någon som lyssnade på kemilektionerna och gick steget längre. Jag formulerar om mig till lekmannatermer istället:

När du jäser så blir det ca 2 grader varmare i jäshinken än i luften omkring på grund av magi. =)
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Jag har svårt att låta bli, antagligen en arbetsskada från lärartiden =)
Skriv svar