Sterilisera flaskor och hävert smidigt

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Sterilisera flaskor och hävert smidigt

Inlägg av eric »

Kan berätta om min procedur från flaska med etikett till tappning. När jag druckit ur en flaska sköljer jag den alltid med vatten efteråt. Sedan ställer jag flaskan i diskmaskinen. Efter att jag kört flaskan i diskmaskinen brukar jag dra loss etiketten medans flaskan är varm (om den fortfarande sitter kvar, annars får man se till att ta bort etiketter från filtret i diskmaskinen om den har lossnat). Om det är etikett eller lim kvar på flaskan tar jag en skurboll och skrubbar av det. Otroligt smidigt med skurboll, det tar verkligen allt! Jag ger sedan flaskan en sköljning med vatten för att få bort eventuella diskmedelsrester. Sedan förvarar jag flaskorna i en back eller kasse fram tills jag ska tappa. Då fyller jag hela tappkärlet med starsan och slänger samtidigt i flaskorna. Efter att starsan har verkat ställer jag upp alla fyllda flaskor i väntan på tappning, häller ut resterande vätska från tappkärlet och tappar över ölen från jäskärlet. Innan jag fyller ölflaskorna häller jag ut starsanlösningen i vasken. Tycker det funkar bra. Rengöring av flaskor görs allteftersom och steriliseringen kombineras med sterilisering av tappkärl.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Många verkar väldigt noga med sina flaskor. Jag brukar bara skölja ur dem noga efter användning, ca 3 ggr med varmt vatten.

Starsan vid flaskning. Hittills ingen dålig flaska (pepparpeppar).
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Grindcrusher skrev:Många verkar väldigt noga med sina flaskor. Jag brukar bara skölja ur dem noga efter användning, ca 3 ggr med varmt vatten.

Jag kör med exakt samma procedur, det har funkat fint för mig också under 130 bryggningar sådär.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Sterilisera flaskor och hävert smidigt

Inlägg av Bee »

Grindcrusher skrev:Många verkar väldigt noga med sina flaskor. Jag brukar bara skölja ur dem noga efter användning, ca 3 ggr med varmt vatten.

ekstedt skrev: Jag kör med exakt samma procedur, det har funkat fint för mig också under 130 bryggningar sådär.
+1 på det, fast inte 130 bryggningar...än...
Senast redigerad av Bee den tisdag 2014-06-10 13:29, redigerad totalt 1 gång.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av seasteel »

Sköljer ur flaskorna med vatten när ölen är urdrucken så att man ser att jäst och annat är borta. En eller några dagar innnan tappning skakar jag ur dem igen med kallt kranvatten, på med alufolie och in i ugnen en timme på 125gr. Enkelt och smidigt och inget slabb.

Brygger små satser så jag har bara kört ca 800 flaskor totalt på 20 bryggningar men ingen infektion så här långt.

/lasse
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag sköljer ur flaskan efter att jag konsumerat innehållet. Numera inför flaskningen så häller jag i en skvätt vatten i botten av flaskan för att lösa upp dammet och väta ytan, sen kör jag flaskorna i diskmaskinen. Det är snarare en pastörisering än en diskning då diskvattnet knappast kommer åt upp i flaskan. Det går in fler flaskor i diskmaskinen än man kan tro! Det är vattenångan under torkcykeln som pastöriserar (metod enligt woodland gardener på youtube).

En lite trist grej som hänt är att en jäst jag använde i en batch (kommer ej ihåg vilken) ger fläckar i botten på flaskorna som är besvärliga att få bort. Jag har "tvättat" de flaskorna genom att koka vatten i dem i ugnen men det var en jävla massa arbete + en flaska sprack av värmen (det är olika varmt på olika platser i ugnen).
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Brukar även jag skölja ur flaskor ordentligt och sedan starsan på tappdagen. Jag har säkert haft ett hundratal flaskinfektioner (av ca 4000-5000 kanske) en tredjedel kan härledas till just flaskinfektioner medans resten är i ett tidigare skede dvs hela satsen. Vilken metod man väljer beror främst på vad man trivs med. Utfallet är ungefär detsamma.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Bumpar en gammal tråd här. Jag bakar oftast flaskorna i ugn också, men förra batchen hände nåt som fick mig att tveka.. Med varje flaska som jag drog av aluminiumfolien på så möttes jag av en ganska skarp odör, typ bränt ris eller nåt sånt. Typ som om vattnet innehållit något som bränt fast eller nåt.. Alla flaskor är väl rengjorda och ursköljda med kallt vatten innan folien åkt på. Kändes inge kul att tömma i god veteöl i dom flaskorna så jag testade att bada resten i StarSan och sen skölja bort medlet i några med kallvatten och några med StarSanet kvar i flaskan, dock ordentligt urskakad.

Nån som varit med om detta med dålig lukt vid ugns-sanering också? Ska bli lite intressant att jämföra flaskorna som är tappade på de olika sätten och ifall man märker någon skillnad på StarSanade och ugnsbakade flaskor (dock med bränd odör..)
Joco
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Joco »

Jag har också råkat ut för "brända flaskor" jag vet inte om jag kanske körde lite för hög temperatur den gången. Dock så tappade jag ölen (en amber) utan några åtgärder och kunde efter kolsyrning (dvs ett par veckor) inte känna av att ölen tagit smak.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Längesen man fick vara besserwisser men - sterila kan möjligtvis flaskorna bara bli i ugnen - med starsan mm blir de "bara" desinficerade.
Björn Petersson
Skriv svar