Pris setup med bra kvalité?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
cgheintz
Nybryggare
Nybryggare

Pris setup med bra kvalité?

Inlägg av cgheintz »

Hej! Jag, såsom många andra, vill börja med att brygga öl men vill först undersöka kostnader. Vad jag vill ha är ett bryggarset som gärna har lite potential för mer ihärdig produktion längre fram och ölet ska bli riktigt bra. Jag är mestadels intresserad av trendiga IPAr och russian imperial stouts. Jag är inte så sugen på något halvtaskigt Anderssons-kvaliteaktigt öl.

Det vore kul att lära sig och sen ha 3 olika små bryggsatser igång hela tiden om allt skulle gå för sig. Dvs 20x3 liter.

Vore kul att bara få en rough uppskattning om det!

PS: Om någon i göteborgstrakten gör öl så vore jag sjukt tacksam om jag kunde hänga med nån dag, kan ta med några kalla ifrån systemet som tack :D.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Pris setup med bra kvalité?

Inlägg av eric »

Det är som du kanske förstår väldigt svårt att svara på. Du kan ju använda mycket som du redan har hemma, grytor slevar etc. Sen behöver du ju naturligtvis ett jäskärl och vattenlås. Det nödvändigaste kanske du kan få för en tusenlapp, uppåt finns det ingen gräns. Det kanske lättare om du sätter en budget så kan vi ge förslag utifrån det?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det du bör fundera på är om du kommer nöja dig med ca 20-25 liter per kok eller om du tror du kommer vilja ha mer per gång det när dina öl börjar bli riktigt bra. Jag började i 25l-storleken och har nu bytt mycket av utrustning för att dubbla storleken. Över 40-liters-batcher börjar det bli svårt att lyfta kärl med vätska så du behöver pumpar, gärna trefas, extra ventilation pga kondens osv...
Att köpa rätt från början (vilket inte är så lätt) är både det bästa och billigaste. Vill du testa att "doppa fötterna" några gånger först så kan du göra det väldigt billigt med BIAB-påse eller mäska i kylväska (finns just nu på Willys för 129kr). När du gjort några omgångar kommer du förmodligen veta mer vad du är ute efter för utrustning. Det går att göra bra öl med en rad olika utrustning som kräver mer eller mindre av dig under bryggdagen; från biab-påse (stor te-påse) till kylväska (vanlig blå fyrkantig eller orange rund watercooler) till RIMS/HERMS/Braumeister (professor Baltzar eller bakmaskin i stål).
Den största investeringen i bryggutrustningen är kastrullen och där rekommenderar jag 36-liters till 20-25-liters kok och 70 liter till 40-50-liters. Jag har en 50-liters till 40-litersbatcher och det är lite tight om utrymme i början av koket där risken för överkok är stor. Märkesmässigt så är Patina som humlegården har väldigt populära men det finns billigare och enklare varianter. Kör du större än 36 liter så skaffa tappkran på kastrullen direkt.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag håller med, börja med att 'doppa tårna'. BIAB är nog bästa occh mest kostnadseffektiva sättet att komma igång. Jag skulle också rekommendera att börja med att köpa så lite utrustning som möjligt. Oechslevikt, jäskärl, PBW och saniclean/starsan. Börja brygg några mindre batcher och få känn på processen.
Sedan är det bara en fråga om hur mycket du är villig att spendera och/eller bygga själv. Brewstern verkar ju vara ett rimligt alternativ om man inte vill lägga mycket pengar eller bygga själv. Annars håller jag med föregående talare. En riktigt gryta är en investering man sällan ångrar. Och håll utkik på blocket efter ett billigt kylskåp att jäsa i.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Weinkeller skrev för några år sedan en fantastisk BIAB-guide på bryggforum: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39&t=15166

Metoden kan kännas simpel och är verkligen inte dyr att prova på men jag är övertygad om att det var den här metoden han (författaren) använde sig av när han bryggde åtminstone merparten av de ölen som han vunnit medaljer med i SM.

Börja där, tycker jag. Du behöver en stor gryta och basala sykunskaper.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

@bjolu340: Tack det var vänligt skrivet och du har rätt 5/6 är BIAB-öl. Jag rekommenderar BIAB för dem som är nya helmaltsbryggare och för de som inte är så intresserade av hårdvaran i hobbyn. Det finns många vägar att nå målet och bemästrar man just sin process så får man bra öl oavsett vilken utrustning som används. Fördelen med BIAB är just att det krävs minimalt med utrustning och att det är en enkel och rättfram metod. Vill man brygga mer än 20-25l åt gången eller om man endast är intresserad av höga OG-öl så är metoden dock mindre bra.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Jag måste instämma i föregående talare. Weinkellers guide hjälpte mig igång med BIAB. Det är en verkligt bra guide som jag tror hjälpt väldigt många.
Jag tänkte precis som du när jag började brygga för några månader sedan. Ville ha utrustning som är tillräckligt billig för att inte ruinera mig om jag nu inte skulle bli biten, men samtidigt tillräckligt bra för att producera ett bra öl.
Det jag dock märker nu när jag älskar att brygga, och jag skriver därmed under på det Lindh tar fasta på, är att jag skulle vilja göra större satser än vad min 30L bielmeier tillåtet. Med biab-metoden får jag ut kanske 15 liter öl vilket visat sig vara på tok för lite om man som jag vill både dricka, lagra till senare och ge bort!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Nästa steg är alltså maxi-BIAB med satslakning och spädning efter kok. ;-) Jag gör lätt 25-30 liter satser på det sättet.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Bee skrev:Nästa steg är alltså maxi-BIAB med satslakning och spädning efter kok. ;-) Jag gör lätt 25-30 liter satser på det sättet.
Satslakning och spädning e kok? Jag tänkte testa att laka med extra vatten alternativt Dunk sparge i en jäshink. Är din metod bättre och hur går den till?

En teknisk fråga som kanske är självklar, vid mäskning använder jag motsvarande mängd malt till den uppskattade färdiga totala vattenåtgången?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Dunk sparge är en variant på satslakning. Stoppa påsen i mera vatten, rör runt lite, vänta och lyft.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Pris setup med bra kvalité?

Inlägg av Bee »

Flackovic skrev:En teknisk fråga som kanske är självklar, vid mäskning använder jag motsvarande mängd malt till den uppskattade färdiga totala vattenåtgången?
För 25 liter med ca 5kg malt kör jag mäskning med 15l, och gör en satslakning med 10l. Blir ca 22l i kok som kan spädas till 25 efter. Grovt räknat.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Perfekt! Tack!:)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Kanske några dagar gammal tråd men jag vill flika in här att grytan kan du ha till så mycket mer än bara öl, t.ex. på sommaren så kokar vi krabbor i stora grytor. Jag kan väl känna att jag kommer växa ur min biltemagryta på 25L ganska snart. Nu är ju jag nybörjare men jag vill tro att det är betydligt lättare att brygga mindre satser i en stor gryta än större satser i en mindre gryta.

Precis som andra skrivit tidigare så tycker jag att du ska läsa Weinkellers tråd om BIAB. Den är riktigt bra och jag går ofta tillbaka dit för att hämta info.

Hur har det gått med utrustningsköpet?

(Som ny här på forumet vet jag inte riktigt hur "gamla" trådar man får skriva i, på många andra forum så jagas ju folk bara för att de skrev i en vecka gammal tråd. Någon av de äldste som vet?)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ingen brukar hacka på dig för att du lyfter gammalt.
Oftast är det bättre. :-)
Baskunskaperna inom bryggning är tidlösa. :-)
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Det är skönt att höra, Bee! Ja man kan nog inte upprepa baskunskaper för ofta, jag kommer på mig själv med att "plugga" enzymer och allt vad det heter när jag inte ens vet vad skillnaden mellan de olika ölsorterna är. Detta är en ganska OT-fråga men ändå lite relevant fråga: Finns det en dedikerad tråd till mässing/koppar i samband med bryggning? Vissa säger att det är dåligt, andra säger att det är ofarligt. Ska man starta en tråd om vad för metaller som är "ok" att ha i samband med bryggning? Det faller sig ganska naturligt att använda rostfritt så långt det går men jag tror att många där ute i stugorna gärna sparar ett par slantar om det inte påverkar livslängden allt för mycket.
Skriv svar