Nelson sauvin single hop
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Knastigern
- Torrhumlare

Nelson sauvin single hop
Hej,
Har bryggt och har nu stått en vecka på jäsning..har aldrig torrhumlat tidigare, men skulle vilja testa o se om man märker stor skillnad jmf utan..min fundering är hur ska man beräkna mängd humle och hur länge ska man torrhumlat? (kör pellets o tänkte hälla rakt ner i jäskärlet...
Skickat från min LT26i via Tapatalk
Har bryggt och har nu stått en vecka på jäsning..har aldrig torrhumlat tidigare, men skulle vilja testa o se om man märker stor skillnad jmf utan..min fundering är hur ska man beräkna mängd humle och hur länge ska man torrhumlat? (kör pellets o tänkte hälla rakt ner i jäskärlet...
-
aleandrowest
- Helmaltsbryggare

Re: Nelson sauvin single hop
Spannet för hur mkt man kan hiva i vid torrhumling är stort, känns inte som att någon direkt övre gräns är fastställd för när humlekaraktären blir för stark. Men allt mellan 2-10 g/l öl är fullt rimligt beroende på eftersträvad karaktär på ölet. Brukar själv köra en 100 grams-påse pellets i primären efter avslutad jäsning, låta humlen ligga ett par dagar och sedan kallkrasha tills dess att humlen sjunkit till botten (vilet vanligtvis sker efter ca 5 daga även utan kallkrash). Detta för 10 l IPA. Ölen får då en rejäl humle-skjuts och, tycker jag, betydligt mer humlekaraktär än flertalet välhumlade kommersiella varianter. Angående längden råder det delade meningar om dess effekt. Många kör en kort torrhumling, ca 48 h, medan andra låter humlen ligga i upp till två veckor med goda resultat. Det mesta av smakutbytet lär dock ske under det första dygnet.Har bryggt och har nu stått en vecka på jäsning..har aldrig torrhumlat tidigare, men skulle vilja testa o se om man märker stor skillnad jmf utan..min fundering är hur ska man beräkna mängd humle och hur länge ska man torrhumlat? (kör pellets o tänkte hälla rakt ner i jäskärlet...
-
Knastigern
- Torrhumlare

Ok tack, kan man torrhumla med pellets trots man ej har möjlighet att kallkrasha? Vad händer om.man ej gör detta? Blir det så att humlepelletsen bara ligger o simmar i dörren typ?
-
aleandrowest
- Helmaltsbryggare

Pelletsen sjunker som sagt efter några dagar ändå. Man kan försiktigt snurra lite på jäshinken efter några dagar för att få pelletsen att sjunka och inte ligga kvar på ytan. 5-7 dagar brukar räcka för att få pelletsen att lägga sig på botten.
-
Knastigern
- Torrhumlare

Är det några problem att torrhumla nu och tappar på lördag/ söndag tros? Kör med autohävert, behövs silduk för att undvika att få med massa bös i flaskan?
-
Knastigern
- Torrhumlare

En annan fråga? Påverkas smak o doft mycket om man torrhumlat? Tänkte köra 5gr/liter
-
aleandrowest
- Helmaltsbryggare

Borde bli finemang. som sagt om humlen inte sjunker så snurra lite försiktigt på jäshinken med jämna mellanrum. Själv aldrig behövt silduk, det går fint utan bara man är försiktig.
Påverkan på smak/doft beror givetvis på humlesort. Men 5 g Nelson Sauvin per l borde ge en tydlig karaktär som du inte fått annars.
Påverkan på smak/doft beror givetvis på humlesort. Men 5 g Nelson Sauvin per l borde ge en tydlig karaktär som du inte fått annars.
-
Knastigern
- Torrhumlare

En liten fundering...Har bestämt mig för att testa att torrhumla 5gr/liter i 2-3 dagar. Vill få era synpunkter på vilken humlesort som jag ska torrhumla med, har följande humle att tillgå:
citra
simcoe
amarillo
nelson sauvin
Bryggningen är en Nelson Sauvin Single hop, således enbart bryggd på denna humlesort.
Vad hade ni valt att torrhumla med?
osäker, eftersom jag inte gjort tidigare och söker nu era inputs....
citra
simcoe
amarillo
nelson sauvin
Bryggningen är en Nelson Sauvin Single hop, således enbart bryggd på denna humlesort.
Vad hade ni valt att torrhumla med?
osäker, eftersom jag inte gjort tidigare och söker nu era inputs....
-
aleandrowest
- Helmaltsbryggare

Skulle säga Sauvin för att köra single hop-spåret, men alla humlesorter du listar passar utmärkt. Ta det du känner för, sen är det givetvis ett plus att använda så färsk humle som möjligt och öppna en ny påse istället för att använda en redan öppnad påse....