Bee's improved Ghetto Blaster
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Bee's improved Ghetto Blaster
Då verkar det som att man får hitta en kyl då. Allt pekar på att allt blir lättare med kyl, får testa det.
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Måste bara följa upp det jag skrev tidigare.
Nu har jag lyckats kyla ölen, och jädrans vad mycket lättare det gick att följa flaskorna.
Nu har jag lyckats kyla ölen, och jädrans vad mycket lättare det gick att följa flaskorna.
Blir tokig!
Jag blir galen snart, jag lyckas verkligen inte. jag har en s.k. sytråd på 2 m, jag använder precis samma teknik som Bee beskriver med pyspropp, jag jobbar i låg temp (coneliusfat i jordkällare, flaskor direkt ur frys) men det bara skummar. Det kan fungera i ett par sekunder, sedan skummar det. jag ser skum redan i sytråden. Jag har försökt allt mellan 0.5.till 1.5 bar i drivtryck, ingen skillnad. jag försöker tappa en lager som jag hållt vid 2 bar under lagring. jag ger fan i mig upp om ingen kommer med en idé?
Temperatur eller tryckdiff mellan kolsyran och drivtrycket. Eller för snabbt flöde.
Det bör ta 30-60 sek att fylla en föaska beroende på storlek och kolsyrehalt.
Testa att hålla fingret på det borrade hålet, jag kan lätt stänga flödet helt på det sättet. Det skulle kunna vara att du har för stort hål i din silikonpropp.
Det bör ta 30-60 sek att fylla en föaska beroende på storlek och kolsyrehalt.
Testa att hålla fingret på det borrade hålet, jag kan lätt stänga flödet helt på det sättet. Det skulle kunna vara att du har för stort hål i din silikonpropp.
Temp.diff: nej. Allt har stått i jordkällaren under lagring, det är samma temp på allt. Förutom sytråd, som jag steriliserade och lagrade i frys innan jag försökte senast, men det är så liten termisk massa så det utjämnas ju på en gång.
Tryck.diff: jag tömde kärlet på tryck och provade med drivtryck från jätte lågt till 1.5 bar. Det kommer skum hela tiden, oavsett hur sakta jag fyller på (5 minuter som långsammast för 0.5 liter!) Som bäst får jag 0.75 av flaskan med öl. resten skum. Som sämst 0.1 av flaskan... Är det något fel på mina anslutningar om det kommer skumbubblor i sytråden?
Tryck.diff: jag tömde kärlet på tryck och provade med drivtryck från jätte lågt till 1.5 bar. Det kommer skum hela tiden, oavsett hur sakta jag fyller på (5 minuter som långsammast för 0.5 liter!) Som bäst får jag 0.75 av flaskan med öl. resten skum. Som sämst 0.1 av flaskan... Är det något fel på mina anslutningar om det kommer skumbubblor i sytråden?
- Goblintroll
- Torrhumlare

Hur är det om du fyller upp ett glas öl? skummar det massa då med?
det låter lite som att det läcker in co2 i stigarröret. jag har haft det problemet själv. jag löste det genom att släppa trycket, lossa utkopplingen och fiska upp stigarröret en bit och lirka på en ny O-ring.
Kan vara en tänkbar lösning.
//Jonas
det låter lite som att det läcker in co2 i stigarröret. jag har haft det problemet själv. jag löste det genom att släppa trycket, lossa utkopplingen och fiska upp stigarröret en bit och lirka på en ny O-ring.
Kan vara en tänkbar lösning.
//Jonas
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Ja, det kommer skum då med. Tack för förslaget, det skall jag prova.
//Denny
//Denny
Ibland kan det hjälpa att se till att öl-kopplingen på fatet är den högsta punkten. Det motverkar en acceleration av bubbelbildning i ölslangen. Det kan låta konstigt, men det kan göra stor skillnad.
Har inte funderat ut exakt vad som gör det, det är nog något med hastiga tryckändringar på redan existerande bubblor som gör't.
Har inte funderat ut exakt vad som gör det, det är nog något med hastiga tryckändringar på redan existerande bubblor som gör't.
Hur är hållbarheten på ölet om man flaskar med denna metoden? Blir det kortare hållbarhet om man jämför med mottrycksfyllare eller flaskjäsning?
Hur menar du nu? Det är en mottrycksfyllare...
Om ölet smakar bra när du flaskar och du har en god hygien, så vill jag tro att det är bättre än flaskjäsning. Eftersom ölet inte riskerar oxidation vid tappning.
Jag har själv hittills aldrig vaskat en flaska pga att den blivit gammal eller oxiderad.
Om ölet smakar bra när du flaskar och du har en god hygien, så vill jag tro att det är bättre än flaskjäsning. Eftersom ölet inte riskerar oxidation vid tappning.
Jag har själv hittills aldrig vaskat en flaska pga att den blivit gammal eller oxiderad.
Re: Sv: Bee's improved Ghetto Blaster
Efter att ha hört John Blichmann prata om hur BeerGun är designad, har jag insett att det är av samma anledning. När inloppet, stigaröret, och utloppet, Ghetto Blastern, är i samma höjd blir tryckskillnaden minimal och skumbildningen likaså. Det handlar egentligen inte om att ölkopplingen ska vara högsta punkt, det bara blir så automagiskt.Bee skrev:Ibland kan det hjälpa att se till att öl-kopplingen på fatet är den högsta punkten. Det motverkar en acceleration av bubbelbildning i ölslangen. Det kan låta konstigt, men det kan göra stor skillnad.
Jag syftar på de fyllare där man puffar i lite kolsyra innan man fyller likt den som en användare här på forumet tillverkat.Bee skrev:Hur menar du nu? Det är en mottrycksfyllare...
När det gäller skumbildning vid flaskning så har jag aldrig haft problem med det trots att jag har ölet på 7 grader och rumsvarma flaskor.
Anledningen till frågan är att jag har 2/3 kvar i ett fat och måste ha platsen till annat. Jag vill flaska och kunna spara ölen ett tag i men va osäker på hållbarheten.
Aha en fyllare med CO2 evakuering. Det brukar bildas ett litet skumlager som skyddar ölet från den lilla luft som finns i flaskan under de 30s det tar att fylla flaskan.
Kör på du, större risk för infektion än oxidation skulle jag säga.
Kör på du, större risk för infektion än oxidation skulle jag säga.
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
hur kall har du ölen ?
- Weinkeller
- Maltrostare

Mottrycksfyllare i all ära men det går inte att jämföra med flaskjäst öl vid lång lagring. Jäs ningen som sker i flaskan kommer ta hand om oxidationsprocessen på ett bättre sätt. Problemet är att jäsningen äter humlearom och ger en bottensats man kanske vill vara utan. Jag har öppnat flaskjäst öl jag bryggt själv som varit sex år gammla och bara varit lite oxiderade. Hade det varit en mottrycksfylld öl hade den garanterat varit sämre. Med det sagt så kör jag båda metoderna men för öl som dricks inom några månader eller som är humleintensiva blir det nästan alltid mottrycksfylld. Hållbarheten kan nog vara riktigt bra på mottrycksfyllda öl också om man är noggrann. Ett treårs experiment är välkommet