Receptcheck Magnum/Amarillo IPA

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

alfthan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 35
Blev medlem: måndag 2014-03-03 19:29

Receptcheck Magnum/Amarillo IPA

Inlägg av alfthan »

Hej alla!

Efter ett lyckat resultat med en Cascade - IPA vill jag nu testa Amarillo och har ett recept som ni gärna får såga, älska eller kommentera:)
Tanken är en ganska stark, ca 7 % IPA med en tydlig fyllighet. Kommer därför mäska högt, 69 grader, 90 min samt använda Carapils och lite vetemalt.

Just nu är IBU väldigt högt, ca 97 men kommer nog tona ner vissa av givarna. Förslag på vilka?

20 liter
Koktid 60 min

5 kg Pale ale malt
250 g Carapils
250 g Vetemalt

30 g Magnum - Tillsätts vid 80 grader i mäsken och med under hela koket
33 g Amarillo - 30 min
33 g Amarillo - 15 min
33 g Amarillo - 7 min
33 g Amarillo - 2 min
33 g Amarillo - 0 min

Jäst California Ale (White Labs WLP001)

Tänkte inte sekunderjäsa för att se skillnad på resultatet, torrhumle tillsätts i primärjäsningen efter ca 10 dagar.

Vad tror ni?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Receptcheck Magnum/Amarillo IPA

Inlägg av Weinkeller »

Ser bra ut men jag tycker du kan slå ihop de tre sista givorna till en. Tex 100g vid 3 min. Ibu ser jag inte som för högt.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
IPA
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2013-09-25 20:19

Re: Receptcheck Magnum/Amarillo IPA

Inlägg av IPA »

Testar ditt recept! :D

Har du gjort några justeringar?
alfthan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 35
Blev medlem: måndag 2014-03-03 19:29

Re: Receptcheck Magnum/Amarillo IPA

Inlägg av alfthan »

IPA skrev:Testar ditt recept! :D

Har du gjort några justeringar?
Några månader senare svarar jag, har inte varit aktiv på forumet under sommaren:)

Gjorde du receptet? Min blev bra, tycker dock att den blev alldeles för söt för min smak, lite av honungskaraktär. Hur blev din?
gotta
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 2014-10-01 14:12

Re: Receptcheck Magnum/Amarillo IPA

Inlägg av gotta »

Hej
Var nyfiken på om du analysera varför det blev så sött eller sötare i v f än vad du tänkte.
Jag tänkte på din mäsktemperatur på 69 grader som jag tycker är lite hög.
Svårt att hålla exakt rätt temp också om man inte har en väldigt bra termometer.
69 grader är på gränsen i överkant och ger en hög grad av icke förjäsningsbara sockerarter, sk dextriner.

Vilket OG och FG fick du på din öl?
Skriv svar