Somrig ale/lager
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Somrig ale/lager
Har tänkt att jag skulle försöka brygga en somrig öl typ i stil med mikkeller the american dream. Någon som har något förslag på hur den kan humlas? Tänkte använda mig av saaz och Nelson. Min första tanke var att göra en vanlig lager på saaz och sen torrhumla med någon fruktig/citrus humle.
Eller är det någon som helt enkelt sitter på nåt annat schysst recept så provar jag gärna.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Eller är det någon som helt enkelt sitter på nåt annat schysst recept så provar jag gärna.
Using Tapatalk
Re: Somrig ale/lager
Gör en Kölsch så får du en ale som är ljus, smak av citrus, lätt örtig och som säkert funkar fint på sommaren!
Den där kölschen lät ju väldigt intressant, har du ett recept på den?
True hop and love
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Denna är svingod. Och ska drickas "färsk", alltså glöm långlagring och klarning.
Till 20L färdigt öl.
3,5kg basmalt (helst pilsner)(0,5kg kan bestå av Pale eller Munich)
0,25 cara-malt (som tar ölet till 8,5 EBC, dvs inga mörka sorter)
0,15 wheat (helst torrified)
Mäska 90min i 66C
est OG1047, est FG1012
20,00 g Hallertauer Tradition [5,90 %] - First Wort 90,0 min Hop 8 16,0 IBUs
10,00 g Hallertauer Tradition [5,90 %] - Boil 20,0 min Hop 9 4,1 IBUs
15,00 g Hallertauer Tradition [5,90 %] - Boil 10,0 min Hop 10 3,7 IBUs
15,00 g Tettnang [4,80 %] - Boil 0,0 min Hop 11 0,0 IBUs
1,0 pkg Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [124,21 ml] Yeast 12 -
30,00 g Tettnang [4,80 %] - Dry Hop 7,0 Days Hop 13 0,0 IBUs
Jäs i 15C tills det är färdigt.
Med vänlig hälsning Fredrik
Till 20L färdigt öl.
Mäska 90min i 66C
est OG1047, est FG1012
Med vänlig hälsning Fredrik
Dubbelpost
Senast redigerad av ekstedt den söndag 2014-05-11 20:23, redigerad totalt 1 gång.
Njes_22 skrev:Har tänkt att jag skulle försöka brygga en somrig öl typ i stil med mikkeller the american dream. Någon som har något förslag på hur den kan humlas? Tänkte använda mig av saaz och Nelson. Min första tanke var att göra en vanlig lager på saaz och sen torrhumla med någon fruktig/citrus humle.
Vilka möjligheter till temperaturkontroll har du? Om du kan jäsa kallt/svalt så skulle jag köra på lager, steam beer eller kölsch, annars med US-05 eller liknande.
Är det någon gång man ska skippa specialmalt så är det för sommaröl. På humlesidan tycker jag du är rätt ut med att kombinera en klassisk humlesort med en modern dito. Den klassiska sorten kommer hamna i bakgrunden men ändå komplettera fruktigheten från den moderna med örtiga och blommiga toner.Jag har själv kombinerat perle och citra med goda resultat, och Beerblioteks kombo av bobek och citra är också lyckad. Hallertau mittelfrüh och cascade är ett annat exempel i Brooklyn Lager, och jag har själv gjort en version som blev bra.
Själv brukar jag hantera humlesorterna helt likvärdigt/symmetrisk utöver bittergivan vilket ger en bra balans, möjligen skulle man kunna ha lite mer totalt sett av den klassiska.
Kod: Markera allt
Denna är svingod. Och ska drickas "färsk", alltså glöm långlagring och klarning.
Till 20L färdigt öl.
Mäska 90min i 66C
est OG1047, est FG1012
Tack, det här ska jag testa! Kan man anta att den jäser ut på 14 dagar vid 15 grader?
True hop and love
ekstedt skrev:[quote="Njes_22"]Har tänkt att jag skulle försöka brygga en somrig öl typ i stil med mikkeller the american dream. Någon som har något förslag på hur den kan humlas? Tänkte använda mig av saaz och Nelson. Min första tanke var att göra en vanlig lager på saaz och sen torrhumla med någon fruktig/citrus humle.
Vilka möjligheter till temperaturkontroll har du? Om du kan jäsa kallt/svalt så skulle jag köra på lager, steam beer eller kölsch, annars med US-05 eller liknande.
Är det någon gång man ska skippa specialmalt så är det för sommaröl. På humlesidan tycker jag du är rätt ut med att kombinera en klassisk humlesort med en modern dito. Den klassiska sorten kommer hamna i bakgrunden men ändå komplettera fruktigheten från den moderna med örtiga och blommiga toner.Jag har själv kombinerat perle och citra med goda resultat, och Beerblioteks kombo av bobek och citra är också lyckad. Hallertau mittelfrüh och cascade är ett annat exempel i Brooklyn Lager, och jag har själv gjort en version som blev bra.
Själv brukar jag hantera humlesorterna helt likvärdigt/symmetrisk utöver bittergivan vilket ger en bra balans, möjligen skulle man kunna ha lite mer totalt sett av den klassiska.[/quote]
Ekstedt:
Hur menar du att jag bör göra med humlen? Vilken sort kan jag använda till vad? Och ungefär vilka mängder.
Using Tapatalk
Kör med saaz och nelson sauvin som du tänkte, totalt 5-10 g/l med IBU 30-40 och majoritetn humle vid kokslut och som torrhumling.
Furulid skrev:Den där kölschen lät ju väldigt intressant, har du ett recept på den?
Har dessvärre inget färdigt recept just nu men gjorde en som blev väldigt bra, kan leta lite till efter det receptet, återkommer ifall jag hittar det.
Ser att det har diskuterats vidare här angående jästemp. Jag jäste min i ca 19-20 grader och satte flaskorna för lagring i kylskåp, blev en typisk grumlig veteöl i looken med kritvitt tätt skum - Mkt nöjd med resultatet men har också hört att den bör sekundärjäsas kallare.
Alltså, kölsch är ju ingrediensmässigt väldigt simpelt, pilsnermalt och 0-20 % vetemalt, lite humle, lämplig jäststam vid lite svalare temperatur. Finns ingen anledning att krångla till det mer. Se exempelvis mitt (ganska lyckade) försök:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... olsch.html
Vill man sedan bösa i lite mer humle så, kör på bara. Då kanske det inte är lika viktigt med kallagring som det är om man vill få till en klassisk version.
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... olsch.html
Vill man sedan bösa i lite mer humle så, kör på bara. Då kanske det inte är lika viktigt med kallagring som det är om man vill få till en klassisk version.