Kallkraschning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Kallkraschning

Inlägg av Lindh »

Grindcrusher skrev:Hur påverkas grumligheten av att man flaskar kallt eller varmt?
Har du fått bort proteiner och jäst så har du. Rumstemp eller 0-gradigt är oviktigt när du väl sedimenterat i jäshinken.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Så tänkte jag med. Låter mycket märkligt att det skulle spela någon roll i vilken temperatur man flaskar.
cheroba
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av cheroba »

Grindcrusher skrev:Så tänkte jag med. Låter mycket märkligt att det skulle spela någon roll i vilken temperatur man flaskar.
Om man flasktappar utan att ha använt gelatin efter kallkrash så kanske temperaturen kan verka spela roll, eftersom väl de hopklumpade jästpartiklarna och proteinerna blir "hängande" i vätskan vid kyla (s.k. "chill haze"). Om man låter ölen sakta återfå rumstemperatur (vilket ju tar lite tid) så borde väl tyngdkraften göra sitt under den tiden och dra partiklarna mot botten - dvs, samma jobb som gelatinet gör, fast långsammare. Då temperaturen är en funktion av tiden så kanske det är lätt att tro att det är temperaturökningen som klarnar upp "kyldimman", trots att det är tiden (i kombination med tyngdkraften) som gör jobbet. En ren spekulation dock.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Kallt = större partiklar. Större partiklar sjunker snabbare. När de väl sjunkigt så kan du höja tempen igen, de kommer inte simma tillbaka dit de sist var. Har du inte fått ner dom i kaken däremot så kommer tempen spela roll för utseendet just då men du får ner lika mycket per flaska ändå.
kliff
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kliff »

Bild
Här är resultat av ovanstående test. Ölen till höger är kallkraschad 3 dagar, den till vänster är inte det. Inte helt lätt att se på bilden men i mina ögon är dom lika blanka.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

kliff skrev:Här är resultat av ovanstående test. Ölen till höger är kallkraschad 3 dagar, den till vänster är inte det. Inte helt lätt att se på bilden men i mina ögon är dom lika blanka.
Skulle du bett mig gissa hade jag gissat att den vänstra var kallkraschad.
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Tycker den vänstra ser klarare ut.
kliff
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kliff »

Ja, jag håller med nu när jag tittar närmare på bilden. Tittade inte jättenoga på bilden först eftersom jag tyckte det var svårt att få den bra. Jag tittade bara på ölen i glasen. Någon som har bra tips på hur man skall ta kort för visa på hur blank den är? En jättestark lampa bakom dom två glasen?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Kolla hur bra du kan läsa en tidning genom ölen
kliff
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kliff »

Jag tänkte mer på hur man skall fotografera för att det skall bli så tydligt som möjligt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ett knivskarpt tjockt svart streck på en vit bakgrund är användbart.
Skriv svar