Kallkraschning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Kallkraschning

Inlägg av Grindcrusher »

Jag försöker bekämpa grumligheten i mina öl, steg för steg på checklistan, och har nu kommit till kallkraschning.

Hur länge vågar man kallkrascha utan att tillsätta jäst? Körde ett par dagar sist men ölet är ändå lite i grumligaste laget. Jag kör runt 1 grad.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: Kallkraschning

Inlägg av Mange81 »

Jag är själv nyfiken på grumlighet i ölet.
Vilka åtgärdet har du redan betat av?

Jag antar att det är en kallkrasch efter sekundär och innan kolsyrejäsning?
Eller du kolsyrar med koldioxid på fat? i detta fallet kan ju inte tiden för kallkraschen spela så stor roll, kör på.
I första fallet så är frågan om det inte kommer bildas mer partiklar av jästen i flaskan
under kolsyrejäsningen så att en del av målet misslyckas. Bara några tankar.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Re: Kallkraschning

Inlägg av Grindcrusher »

Jag försöker undvika att få med tanniner vid lakningen, använda malt med för mycket protein, kokar ordentligt, tillsätter protafloc i koket, kyler snabbt och använder högflockulerande jäst.

Jag kolsyrejäser på flaska så jag behöver ha jäst kvar, kallkraschade nu innan buteljering, två dagar. Den är fortfarande ganska grumlig. Jag skulle kunna tänka mig låta den stå i 1 grad i en vecka, men jag vill helst slippa tillsätta jäst för kolsyrejäsningen.

Jag har fått för mig att man ska kunna få klar och fin öl även om den är "flask-konditionerad"?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kallkraschning

Inlägg av Bee »

Tålamod är den bästa metoden för blankt öl.
Det går alldeles utmärkt att få blankt öl med flaskjäst kolsyra.
Efter kolsyrejäsningen förvarade jag flaskorna svalt och det sedimenterade fint. Det är här tålamodet är en dygd.
Det svåraste efter det tycker jag är att hantera flaskorna på ett sätt att man inte rör upp bottensats innan servering.
Det är min åsikt.
Numera kör jag fat, men när jag jäste i flaska upplevda jag mitt öl som blankt iaf.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Re: Kallkraschning

Inlägg av Grindcrusher »

Bee skrev:Tålamod är den bästa metoden för blankt öl.
Det går alldeles utmärkt att få blankt öl med flaskjäst kolsyra.
Efter kolsyrejäsningen förvarade jag flaskorna svalt och det sedimenterade fint. Det är här tålamodet är en dygd.
Det svåraste efter det tycker jag är att hantera flaskorna på ett sätt att man inte rör upp bottensats innan servering.
Det är min åsikt.
Den tackar jag för. Det är som du skriver, problematiskt med hanteringen också.

Men lite för att återgå till kärnfrågan; Hur länge är egentligen riskabelt länge, vad gäller kallkrasch och kolsyrejäsning? Jag vill gärna lägga mig lite på gränsen.
kliff
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 101
Blev medlem: tisdag 2013-09-24 10:29

Re: Kallkraschning

Inlägg av kliff »

Dom senaste 3 bryggningarna har jag kallkraschat halva batchen och flaskat halva. Kallkraschen har varit 3-4 dagar i ca +1. Effekten har varit att den kallkraschade halvan tagit ca 2 veckor att få kolsyra med den andra halvan gått på 7-10 dagar. Dock har samma kolsyrenivå uppnåtts i båda.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Re: Kallkraschning

Inlägg av Grindcrusher »

kliff skrev:Dom senaste 3 bryggningarna har jag kallkraschat halva batchen och flaskat halva. Kallkraschen har varit 3-4 dagar i ca +1. Effekten har varit att den kallkraschade halvan tagit ca 2 veckor att få kolsyra med den andra halvan gått på 7-10 dagar. Dock har samma kolsyrenivå uppnåtts i båda.
Fyra dagar bjudet! Tack!
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: Sv: Kallkraschning

Inlägg av Fredrik Nivert »

kliff skrev:Dom senaste 3 bryggningarna har jag kallkraschat halva batchen och flaskat halva. Kallkraschen har varit 3-4 dagar i ca +1.
Blev det någon skillnad i klarheten på de två delarna? Här gör du ett perfekt test, utgår från samma brygd, där enda skillnaden är kallkrasch eller inte.
kliff
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 101
Blev medlem: tisdag 2013-09-24 10:29

Re: Kallkraschning

Inlägg av kliff »

Ja, jag upplevde en skillnad. Och nu kommer det fina i kråksången: Det var den ICKE kallkraschade som var blankast. Skall dock tilläggas att efter att flaskorna fått kolsyra har dom förvarats i +1 grader till dom druckits upp. Så det blir ju ytterligare en form av kallkrasch fast på flaska. Det blev också en betydligt tjockare bottensats i dom flaskor som inte kallkraschats innan buteljering.
cheroba
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:43

Re: Kallkraschning

Inlägg av cheroba »

kliff skrev:Ja, jag upplevde en skillnad. Och nu kommer det fina i kråksången: Det var den ICKE kallkraschade som var blankast. Skall dock tilläggas att efter att flaskorna fått kolsyra har dom förvarats i +1 grader till dom druckits upp. Så det blir ju ytterligare en form av kallkrasch fast på flaska. Det blev också en betydligt tjockare bottensats i dom flaskor som inte kallkraschats innan buteljering.
Lät du ölen stiga i temperatur innan flasktappning, eller tappade du den på flaska medan den fortfarande var kall? Detta skall spela roll har jag för mig. Har också läst att tricket är att kombinera kallkraschning med gelatin/isinglass, vill minnas att kylan gör att större partiklar formas som blir lättare att fästa vid för gelatinet/isinglass:et, eller något sånt (någon annan får gärna fylla i eller korrigera här gällande den kemiska processen). Gustav Lindh (http://lindh.olkartoteket.se) kör denna kombination som mer eller mindre standard, om jag förstått saken rätt.

Se dessa länkar:
http://www.bertusbrewery.com/2012/02/ho ... -haze.html
http://lindh.olkartoteket.se/2014/02/kl ... d-gelatin/
kliff
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 101
Blev medlem: tisdag 2013-09-24 10:29

Re: Kallkraschning

Inlägg av kliff »

Ölen fick stiga till rumstemp innan flaskning. Ingen gelatin eller isingglass.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kallkraschning

Inlägg av Lindh »

cheroba skrev:Har också läst att tricket är att kombinera kallkraschning med gelatin/isinglass, vill minnas att kylan gör att större partiklar formas som blir lättare att fästa vid för gelatinet/isinglass:et, eller något sånt (någon annan får gärna fylla i eller korrigera här gällande den kemiska processen). Gustav Lindh (http://lindh.olkartoteket.se) kör denna kombination som mer eller mindre standard, om jag förstått saken rätt. Se dessa länkar:
http://www.bertusbrewery.com/2012/02/ho ... -haze.html
http://lindh.olkartoteket.se/2014/02/kl ... d-gelatin/

Jo det stämmer bra. Vid riktigt kall öl så bildas köldgrumling som klumpoar ihop sig till större partiklar samt att jäst hamnar i dvala och sjunker. Det gelatinet gör är att det klumpar ihop dessa partiklar till ännu större partiklar och dragningskraften drar dom till botten av kärlet och resultatet blir blank öl. Det samma händer utan gelatin mer tar några dagar längre tid. Ju bredare kärl man kallkrashar i desto snabbare går det. Ett cornykeg som är långsmalt tar några dagar längre än en jäshink t.ex.
Mina öl ser ut såhär från en kallkrashad hink:

Bild
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 245
Blev medlem: fredag 2012-04-13 08:29
Ort: Växjö

Re: Kallkraschning

Inlägg av bjolu340 »

officiella SM-glas?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kallkraschning

Inlägg av Lindh »

bjolu340 skrev:officiella SM-glas?
Hahaha, de inofficiella men ja. Jag har bägge sorter. Tyckte inte alls om Prippsglasen som provsmakningsglas men att fylla dom till en riktigt clean ale eller kölsch är lite trevligt sommartid.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Re: Kallkraschning

Inlägg av Grindcrusher »

cheroba skrev:Lät du ölen stiga i temperatur innan flasktappning, eller tappade du den på flaska medan den fortfarande var kall? Detta skall spela roll har jag för mig.
Tack för länkarna.

Hur påverkas grumligheten av att man flaskar kallt eller varmt?
Skriv svar