Effektivitets bekymmer.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Effektivitets bekymmer.
Jag tackar för alla nyttiga tips.
Kommer att överväga detta med mjölksyra.
Det finns fler varianter av kemikalier som påverkar pH upp och ner
men för att få ner pH rekommenderas då mjölksyra?
Corona kvarnen är inte idealisk det vet jag, och det känns tråkigt at gå tillbaka till att
köpa färdigmalt, ska lura lite på det.
Med tiden för mäskningen och om all stärkelse omandlats är det någon ide med
ett jod test? eller det kommer alltid finnas lite stärkelse kvar som ger utslag.
Kommer att överväga detta med mjölksyra.
Det finns fler varianter av kemikalier som påverkar pH upp och ner
men för att få ner pH rekommenderas då mjölksyra?
Corona kvarnen är inte idealisk det vet jag, och det känns tråkigt at gå tillbaka till att
Med tiden för mäskningen och om all stärkelse omandlats är det någon ide med
ett jod test? eller det kommer alltid finnas lite stärkelse kvar som ger utslag.
Vore kul att veta hur det gick när du använder mjölksyra då jag har precis samma erfarenheter som du. Skriv gärna några rader!
Skickas från min iPad via Tapatalk
Skickas från min iPad via Tapatalk
Min effektivitet sköt i höjden när jag började mala lite finare och justera pHt. Det är svårt att hitta en malningsgrad som är en bra kompromiss på lakhastighet och effektivitet. Jag tar hellre 75% och smidig lakning än 85% och en gröt som sätter sig och gör bryggdagen tråkig. 75-80% skulle jag säga är bra siffror.Mange81 skrev:Lindh: Ser du något särskilt i din egen bryggning som är mer avgörande än annat för att öka effektiviteten
i vilken del av processen ska man vara absolut mest noggrann?
Något tråkigare än att veva runt en Corona-kvarn har jag svårt att tänka mig. Normalt köper jag den mesta malten färdigkrossad och använder min Corona enbart för vissa specialmalter. En gång var jag dock tvungen att krossa 5 kg malt och det var nog det mest själsdödande momentet jag har varit med om som hembryggare.Mange81 skrev: Corona kvarnen är inte idealisk det vet jag, och det känns tråkigt at gå tillbaka till att
Jag ser bara två vettiga alternativ. Om man tycker det är kul att mecka med och bygga en mer seriös kvarn (eller är beredd att lägga ner pengar för att köpa en) så gör man det. Eller så nöjer man sig som jag med lite sämre utbyte och köper färdigkrossad malt och maler bara specialmalt. Jag kan dock tillägga att sedan jag började köpa malten från Bryggeributiken i Göteborg som krossar själva på plats så har utbytet gått upp från 70 till 75 % enligt min preliminära bedömning.
Samma sak med mäsktid och mängd mäskvatten. Precis som du kör jag med 2,5 l/kg och det fungerar bra, skulle jag vilja ha mer vatten sätter detta begränsningar med min nuvarande utrustning. Jag har inte lust att skaffa nytt mäsk/lakkärl för att jaga några extra procent utbyte. Inte heller är jag beredd att förlänga min bryggdag med en halvtimma extra mäskning för lite bättre utbyte.
Som någon annan skrev är det nog ditt pH du ska fokusera på i första hand, du har en smula alkaliskt vatten. Att justera pH har dessutom fler fördelar än förbättrat utbyte.
Mala något finare borde inte vara ett problem, hittills har jag
inte haft något som helst problem med lakhastighet.
När det gäller mjölksyra finns det något bra sätt att beräkna hur mycket man ska ta
så man slipper prova sig fram. Bör jag tillsätta det i mäskvattnet innan jag tillsätter vattnet
till malten eller ska jag röra ner det i mäsken.
Det där med malningen med coronan är inte så farligt, klart det tar en stund. Som mest har jag malt ner
6kg men det går ganska bra, och om man vill kan man ju ta borrmaskinen. Så jag ska nog köra vidare med den,
verkar ändå vara många som använder den, så det borde gå att få till.
Eventuellt kan grannen mala åt mig, Stockeboda gårdsbryggeri.
inte haft något som helst problem med lakhastighet.
När det gäller mjölksyra finns det något bra sätt att beräkna hur mycket man ska ta
så man slipper prova sig fram. Bör jag tillsätta det i mäskvattnet innan jag tillsätter vattnet
till malten eller ska jag röra ner det i mäsken.
Det där med malningen med coronan är inte så farligt, klart det tar en stund. Som mest har jag malt ner
6kg men det går ganska bra, och om man vill kan man ju ta borrmaskinen. Så jag ska nog köra vidare med den,
verkar ändå vara många som använder den, så det borde gå att få till.
Eventuellt kan grannen mala åt mig, Stockeboda gårdsbryggeri.
-
vetikatten
- Torrhumlare

När jag började mala själv, med coronakvarn, och justera ph så gick effektiviteten upp till 80-85%. Innan det var det svårt att komma över 70%
Det är UNC-gänga på Coronan och går bra att sätta insex-mutter på och driva med skruvdragare. 10kg malt river man igenom på typ 10 min, nemas problemas.
Jag kör en annan metod med 17mm hylsa, universalknut och en insex-> 1/4"-adapter. Universalknuten minskar vibrationerna rejält.Lindh skrev:Det är UNC-gänga på Coronan och går bra att sätta insex-mutter på och driva med skruvdragare. 10kg malt river man igenom på typ 10 min, nemas problemas.
http://i.imgur.com/HwHH0kp.jpg
Jag funderade lite på detta med pH sänkningen, hur fungerar det med syramalt?
Är denna beroende av en syrarast på runt 30 grader under en viss tid, eller malten tillför en pH sänkning
även om man endast har en försockringsrast?
För i så fall borde man ha 3 olika tillvägagångssätt att ändra sitt pH, nedåt i allafall.
När det gäller syramalt läste jag på Humle att 1% av maltnotan sänker pH't med 0,1 enheter, någon som testat.
Och vad kan man förvänta sig av en syrarast, hur mycket sänker det pH spelar tid och temperatur någon roll eller vad avgör hur stor sänkningen blir?
Många frågor hoppas någon har testat eller kanske vet hur det teoretisk fungerar.
/Mange
Är denna beroende av en syrarast på runt 30 grader under en viss tid, eller malten tillför en pH sänkning
även om man endast har en försockringsrast?
För i så fall borde man ha 3 olika tillvägagångssätt att ändra sitt pH, nedåt i allafall.
När det gäller syramalt läste jag på Humle att 1% av maltnotan sänker pH't med 0,1 enheter, någon som testat.
Och vad kan man förvänta sig av en syrarast, hur mycket sänker det pH spelar tid och temperatur någon roll eller vad avgör hur stor sänkningen blir?
Många frågor hoppas någon har testat eller kanske vet hur det teoretisk fungerar.
/Mange
-
vetikatten
- Torrhumlare

Bara att köra på och mäska som vanligt med syramalt. Hur mycket räknar jag ut med brewersfriend, då behövs en vattenrapport och fylla i lite siffror, fungerar bra för mig iaf.
Du kan inte räkna med att en viss mängd sänker pH exakt lika mycket varje gång. Dels beror det på vilket pH du startar på, eftersom skalan är logaritmisk så krävs det mer syra för att sänka lika mycket vid ett lägre pH. Dels så kan det vara skillnad på syramalten mellan olika batcher. Dels har det att göra med hur mycket vätska du har i mäsken, relativt malt mängd, eftersom det är koncentrationen av vätejoner som ger pH.Mange81 skrev:...När det gäller syramalt läste jag på Humle att 1% av maltnotan sänker pH't med 0,1 enheter, någon som testat.
Och vad kan man förvänta sig av en syrarast, hur mycket sänker det pH spelar tid och temperatur någon roll eller vad avgör hur stor sänkningen blir?...
På syramalt finns det helt enkelt mjölksyra, som antingen kommit dit "naturligt" genom att mjölksyrabakterierna, som alltid finns på all malt, fått härja och producera syra, eller för att man haft på syra. Mjölksyran borde lösa sig lätt, så att ha på vatten borde räcka för att sänka pH.
När ni ändå är inne på ämnet, hur funkar pH-stabilisatorn som säljs på humle (länk) som ska ge ett pH på 5,2 oavsett ursprungsvärde. Varför använder inte alla det om det funkar som det ska? Verkar ju onekligen smidigt.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Om man då tänker lite på det som skrivits gällande syramalt så är
det endast intressant om man brygger reinheitsgebot och inte kan tillsätta mjölksyra.
Att bara tillsätta mjölksyra till mäskvattnet verkar vara mest lämpligt.
Kan 5ml 80% mjölksyra till 20 l färdigt öl verka rimligt? pH i min mäsk ligger normalt på 5,7.
Lindh sa i sin bryggarfilm att ca 1 kapsyl i mäsken är lagom, bryggs det ca 50l? och hur mycker rymmer en kapsyl?
/Mange
det endast intressant om man brygger reinheitsgebot och inte kan tillsätta mjölksyra.
Att bara tillsätta mjölksyra till mäskvattnet verkar vara mest lämpligt.
Kan 5ml 80% mjölksyra till 20 l färdigt öl verka rimligt? pH i min mäsk ligger normalt på 5,7.
Lindh sa i sin bryggarfilm att ca 1 kapsyl i mäsken är lagom, bryggs det ca 50l? och hur mycker rymmer en kapsyl?
/Mange
-
TwofoldBrewing
- Helmaltsbryggare

Vi har en digital pH-mätare köpt på dx.com som vi mäter pH i mäsken med. Rör man runt samtidigt som man pytsar i mjölksyra med pipett ser man hur pH sjunker. Det krävs inte särskilt många droppar i en mäsk till 20liter. Vill man öka utbytet ytterligare har vi även justerat ner pH i lakvattnet på liknande sätt.
Skickat från min LT26i via Tapatalk
Skickat från min LT26i via Tapatalk
- Weinkeller
- Maltrostare

+1 på @brewsnails kommentar.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk