Sökes: bloggpost med jämförelse av klarningsmetoder

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

cheroba
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:43

Sökes: bloggpost med jämförelse av klarningsmetoder

Inlägg av cheroba »

Jag läste för ett tag sedan en bloggpost (tror jag iaf det var) som innehöll en jämförelse mellan olika klarningsmetoder, bland annat fokuserande på vad varje klarningsmetod/medel var bra på att ta hand om. Vill minnas att det i texten någonstans stod "...jag kommer även fortsättningsvis att använda isinglass", exakt ordföljd kan skilja men andemeningen var denna.

Problemet är att hur jag än nu googlar så hittar jag inte denna i mitt tycke väldigt bra jämförelsen. Är det någon här som vet vilken sida jag pratar om och har en länk sparad? Eller har jag drömt om att jag har läst en sådan jämförelse? :)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Sökes: bloggpost med jämförelse av klarningsmetoder

Inlägg av Lindh »

Jag har ju skrivit om klarning här http://lindh.olkartoteket.se/2014/02/kl ... d-gelatin/ men de gånger jag testat issinglass har jag inte fått bra resultat. Isinglass har bäst egenskaper för klarning men den är dyr med tanke på hur kort hållbarhet en flaska har samt att den bör förvaras kallt även hos återförsäljaren vilket jag tror inte är så vanligt.
cheroba
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:43

Re: Sökes: bloggpost med jämförelse av klarningsmetoder

Inlägg av cheroba »

Heureka, den som söker skall finna: http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=8746

Det var ju till och med just i detta forumet, och jämförelsen var denna: http://www.shbf.se/bryggaren/download/f ... &mode=view

:)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1461
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Sökes: bloggpost med jämförelse av klarningsmetoder

Inlägg av Lindh »

Hahaha, där var det. Ingen bloggpost men bilden kom iaf från mig. Alltid något.
Om du labbar en del med isinglass får du gärna posta dina resultat här.
Skriv svar