Torrhumla med kottar

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Torrhumla med kottar

Inlägg av Andreashaggstrom »

Hallå. Jag tänker ge mig på något av en apa humlebomb och tänkte därmed torrhumla skiten ur ölen.

Jag tänker torrhumla för första gången, ska använda kottar och undrar då:
1. Hur mycket humle bör jag torrhumla med då jag ska ha ca 20 liter i jäshink (med kran) och jag alltså vill ha den väldigt humlig. Första receptskiss innehåller 90 gram humle för torrhumling. Snålt, bra eller för mycket?
2. Hur många dagar bör jag torrhumla? Tänkte sikta på en vecka.
3. Bör jag använda humlepåsar vid torrhumlingen, eller ska jag bara ta att det kommer vara humle överallt och leva med det?

Planerat humleschema:
60 min: 40g cascade ~5,5% (Vet att det kan ses som ovärd bitterhumle, men den verkar kunna ge skön beska och smak :D )
Funderar sedan på att vara lite slö och bara kasta i humle vid 5 min. 4. Borde jag lägga till något vid ca 15 minuter?
20g Belma ~9,8%
20g Eldorado ~15%
och sedan torrhumla 7 dagar med 30g av varje.

Värt att nämna kan vara att jag inte har tillgång till kyl för kallkrashning och det börjar ju tyvärr bli för varmt utomhus för att kunna ställa ut hinken.

Tacksam för tips
Ärlans hembryggeri
dadolfi
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Torrhumla med kottar

Inlägg av dadolfi »

Använd humlepåsar. Inte bara för att slippa humleflingor i ölet, det kan dessutom vara ett helvete att slanga upp ölet med hävert om det ligger massa stora humleflingor/blad i batchen. Sätter stopp i röret, gång på gång.
Detta fick jag själv erfara "the hard way" för inte så längesen. :(

Skickas från min iPhone via Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Instämmer med föregående talare, humlepåsar är nästan ett måste när man torrhumlar med kottar. Gärna med lite vikter i så att påsarna sjunker ner precis under ytan.
dadolfi
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av dadolfi »

Har ni barn kan ni alltid sno några små spelkulor och använda som vikter, desinficerade såklart.
Fungerar utmärkt!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Tack för era svar. Humlepåsar blir det då. Jag har för mig man kan koka stenar och ha i påsarna? Jag har inga spelkulor.

Några tips om mängd för torrhumlingen och om jag bör lägga till en humlegiv vid ca 15-20 minuter?
Ärlans hembryggeri
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Andreashaggstrom skrev:Några tips om mängd för torrhumlingen och om jag bör lägga till en humlegiv vid ca 15-20 minuter?
Personligen så hade jag senarelägga 15-20 minuters given till sista 5 (så nej, jag hade inte haft en giva vid 15 också) och öka mängden för torrhumlingen till (minst) 120 gram.
När jag torrhumlar (kottar) med påsar brukar jag ha upp till 40 gram i varje påse, så tre påsar om vardere 40 gram m.a.o. :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag rekommenderar en giva vid 15-20 minuter och en vid kokslutet.
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Jag kokade igår. Lade till både 15- och 0minutersgiva och kommer även följa tipset om minst 120gram för torrhumling. Tack för era inlägg.
Ärlans hembryggeri
Skriv svar