Amarillo öl

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Amarillo öl

Inlägg av Knastigern »

Hej (igen)

Nu ska jag hålla mig till EN tråd, promise....min ölbryggning har givit lite mersmak...en av mina favorithumle är amarillo, har hittat ett recept som jag har ändrat lite i. Jag skulle gärna vilja brygga en smakfull öl mycket smak av amarillo...vad tror ni om det recept? Tacksam för alla synpunkter....

Koktid 60 min, slutvolym 10 l

1 kg maltextrakt ljus
0,5 kg maltextrakt mörkt
100g karamellmalt som får ligga i 65 grader i 30 min

22 g amarillo kottar eller pellets vid uppkok
14 g amarillo sista 15 min
14 g amarillo sista 5 min
40 g amarillo vid avstängning

Jäst: us-05

Fråga: tjänar man på att mäska karamellmaltet i högre temperatur o/e längre?
Vad tror ni om humleschemat?
Enligt beräkningar kommer ABV ligga på 5,16% och ibu på 38
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Amarillo öl

Inlägg av Bee »

Karamellmalt framställs genom att hela maltkorn mäskas vid 70 grader och sedan kölnas (torkas/rostas) vid hög temperatur och då karamelliseras sockret. Jag hade inte ändrat något, speciellt eftersom du inte har någon basmalt med enzymaktivitet med i din stöpning. Du kommer bara lösa ut sockret ur den krossade karamellmalten.
Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

Har nu inhandlat amarillo, dock var alfasyran betydligt högre (8,9 kottar). Har suttit o laborerat lite i brewersfriend och vill stämma av om detta är rimligt humleschema för 10 l öl... Vill ha mycket amarillosmak och "lagom" beska..

15 gr amarillo vid uppkok
10 gr amarillo sista 15 min
10 gr amarillo sista 5 min
35 gr amarillo vid avstängning

Enligt beräkning ska ABV bli 5,05% och ibu 45,6

Är detta ett rimligt humleschema för en smakrik öl?

PS. Har även tillgång till simcoe o citra, ska man laborera med detta?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jajjebrajje, visst får du mycket humlekaraktär. Men hur den upplevs är också starkt beroende på maltbas, jäst etc.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

Så du tycker inte det är för mycket/lite humle? en av mina favoritlänkar är oppigårds amarillo. Skulle vilja uppnå den besknivå samt arom... Tänkte köra us-05 i jäst..
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Känns lagom med humlen. Du kan ju torrhumla också men det är en smaksak. Jag hade nog nöjt mig så i en pale ale.

Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

Underbart, stort tack för all er hjälp. Uppskattas! En annan fråga, tänkte jäsa ölen i 2 v o sen låta den lagras (ca 15 g) i 4 veckor. Låter detta rimligt? Hur länge håller sig ölen?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

En öppen fråga för er som är bra på det där med humlescheman..

Gör det någon skillnad med en 5-minutersgiv jämfört med att skippa den given och istället fördela den humlen på 15 & 0..?

För egen del har jag aldrig laborerat med fler än två-tre givar; bitter vid 60, smak vid 20-15 och arom vid 5-0...
Märker man alltså någon större skillnad med en 5-minutersgiv när man ändå tänkt ösa i humle både vid 15 å kokslut?

Som den nybörjare jag är har mitt problem varit att jag krånglat till det för mycket för mig själv. Jag har haft för många maltsorter, för många humlesorter å givar o.s.v....
Nu försöker jag ta mig i kragen och börja brygga enklare och det där med humlegivarna är en av mina ständiga funderingar..
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

@knastigern: om du jäser på flaska så kan du börja dricka den efter två veckor. Är det på fat kan du dricka den så snart du fått kolsyra.
@Radhusgrillen: ju längre du kokar desto mera bitterhet får du och desto mindre Humlearom. Jag tycker 5min givan är helt onödig om du har en vid 15 & en vid 0min.

Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

@Wienkeller: Hur länge håller sig en öl om den förvaras mörkt? 6 mån?

Skickat från min LT26i via Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag är inte Weinkeller, men jag kan svara på frågan ändå. :)

Beroende på öl så håller det olika länge. Starka öl håller sig bättre längre tider än svaga, men svaga håller sig bra länge dom med. Detta är såklart en rejäl genaralisering och lageröl heter ju just lager för att det ska lagras innan det dricks.
Själv har jag normalstarka öl som fortfarande smakar bra efter två år på flaska. Samt ett Barley wine som är ett år och bara blir bättrecoh bättre.
6 månader går bra men humlearomerna och beskan försvinner/förändras av med tiden. Det är därför man pratar om att ett öl med mycket aromhumle och/eller torrhumlad öl ska drickas färskt, helst inom 6 månader. Smaken förändras med tiden, men inte nödvändigtvis till det sämre.
Din amarillo öl kommer hålla 6 månader, men troligtvis är den slut inom 2. ;)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Radhusgrillen skrev:En öppen fråga för er som är bra på det där med humlescheman..

Gör det någon skillnad med en 5-minutersgiv jämfört med att skippa den given och istället fördela den humlen på 15 & 0..?

För egen del har jag aldrig laborerat med fler än två-tre givar; bitter vid 60, smak vid 20-15 och arom vid 5-0...
Märker man alltså någon större skillnad med en 5-minutersgiv när man ändå tänkt ösa i humle både vid 15 å kokslut?

Som den nybörjare jag är har mitt problem varit att jag krånglat till det för mycket för mig själv. Jag har haft för många maltsorter, för många humlesorter å givar o.s.v....
Nu försöker jag ta mig i kragen och börja brygga enklare och det där med humlegivarna är en av mina ständiga funderingar..
Jag har själv funderat rätt mycket kring detta, och mer generellt över vikten över att ha mellangivor överhuvudtaget. Med mellangivor avser jag då i princip allt som inte är ren bitterhumle eller precis vid kokslutet (eller efter kokslutet), men i synnerhet givor 5-20 minuter från kokslutet. Det finns en massa olika tyckanden här, och jag valde till slut att testa med ett litet experiment:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... ornas.html

Jag jämförde alltså två varianter som var identiska förutom att den ena inte hade några mellangivor alls, medan den andra hade givor vid 20, 15, 10 och 5 minuter. Skattad IBU var samma, totala mängden humle samma.

Ett antal personer fick testa ölen blint och jämföra. Det blev inte något tydligt utslag direkt, men erfarna domare och ipa-bryggare (exempelvis årets SM-vinnare) tenderade ändå att kunna identifiera ölen, och de föredrog den med mellangivor. Men skillnaderna var rätt små tyckte jag själv.

Jag skulle egentligen ha velat jämfört med en variant med bara en enda mellangiva (vid 15-20 minuter från kokslut) också. Jag är tämligen säker på att det mesta av skillnaden kommer av att ha en sådan giva överhuvudtaget, inte av sprida ut den med femminutersintervall. Och sedan är det detta med enkelheten. Precis som du har jag mer och mer börjat uppskatta enkla recept, och tycker generellt sett att många hembryggare har alldeles för många maltsorter och för många humlesorter- och humlgegivor.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Hur gick bryggningen idag? :)
Knastigern
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Knastigern »

Gick bra, nu jäser det för fullt....:-D fick ut 10 l i jäshinken så nu får det jäsa 3 veckor...frågan är bara sen hur mycket socker jag ska köra i primen, körde en apa innan som jag primade 4 gr/l, tyckte det blev lite lite kolsyra så funderar på 6-7 g. Vad tror ni?

vetikatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av vetikatten »

Knastigern skrev:Gick bra, nu jäser det för fullt....:-D fick ut 10 l i jäshinken så nu får det jäsa 3 veckor...frågan är bara sen hur mycket socker jag ska köra i primen, körde en apa innan som jag primade 4 gr/l, tyckte det blev lite lite kolsyra så funderar på 6-7 g. Vad tror ni?

6g per liter körde jag i min, vilket jag är mycket nöjd med.
Skriv svar