Brygga öl med färdig extrakt - Nästa steg

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Tjorven
Nybryggare
Nybryggare

Brygga öl med färdig extrakt - Nästa steg

Inlägg av Tjorven »

Hej. Jag har en hink ståendes i källaren, bryggd med detta kit: http://bryggaol.nu/produkt/startpaket/. Jag tyckte att det var roligt och spännande och vill nu ta nästa steg. Lilla Köksbryggeriet har jag läst gott om, men känns lite dyrt. Fick en bra upplevelse på Brygga Öl.nu och fick hjälp av deras chattsupport. Jag funderar på att vänta på att de ska få in mer avancerade grejer.

Vad ska man tänka på när man brygger själv helt och hållet. Klarar jag mig på den utrustningen jag fått från bryggaöl.nu?
Jag vill helt enkelt ha råd för att ta nästa steg.

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Brygga öl med färdig extrakt - Nästa steg

Inlägg av Mange81 »

Hej

När du skriver nästa steg och göra allt själv antar jag att du menar helmaltsbryggning
där du mäskar och lakar innan koket. Detta kräver lite mer utrustning. En del har du säkert hemma eller
kan bygga själv med lite påhittighet. Lite beroende på hur du bygger kan du utnyttja samma kärl för fler olika
ändamål, exempel kan man använda samma kärl för mäskning och lakning. Du kan alltid läsa in dig på bryggarwikin
http://shbf.se/wiki/index.php/Utrustninghär finns mycket nyttigt.

/Mange
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag tycker att det verkar som bolaget du har köpt din ölsats är lite klent på sortiment.
De verkar i huvudsak sälja en "23-liters ölssats" som väger 1,8 kg och innehåller "världen bästa jäst"
utan att berätta vilken jäst. Det känns som om 23 liter "öl" med den kräver en del socker för att komma
upp i de 4.6 ABV som sägs.

Som föregående skribent kan fortsätta tipsa om bryggarwikin. Titta gärna även på
http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning
My hope is hops
dadolfi
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av dadolfi »

Köp/låna boken "Brygg öl" av Henok Fentie (Omnipollo). Väldigt tydlig, lagom ingående och skriven på ett sådant sätt att alla fattar.
Den fick mig att vilja börja med helmaltsbryggning, och han förklarar även bra i den hur du kan bygga mycket av de sakerna du behöver själv.

Annars som föregående talare, bryggarwikin.

Martinj.net har en guide på sin sajt som också är väldigt noggrann och detaljerad. Gammal blogg men metoderna är dem samma än idag.

Hoppas det var till hjälp!
dadolfi
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av dadolfi »

Och ja, lilla köksbryggeriet är ruskigt dyrt. Säkert bra grejer, men du kan gå in på första bästa ölbryggarbutik och köpa allt i deras kit styckvis för en fjärdedel av det priset!
Skriv svar