Defekt UT200?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Defekt UT200?

Inlägg av Grindcrusher »

Köpt en UT200 av humlegården. Fick precis i dagarna min kyl, men nu när jag försöker koppla ihop så får jag det inte att funka.

Sätter den på Ein 16.1 och Aus 15.9 och sedan på auto - för att försöka hålla temperaturen runt 16 i kylen, men den verkar inte slå av eller på strömmen över huvud taget. Ibland klickar den till, typ om jag sätter termostaten på manual och slår på eller av, men inte ens då stänger den av strömmen.

Självklart kopplat i kedjan: uttag - termostat - kylskåp. Ingen timer inkopplad ännu. Ville få det att fungera först.

Har jag missat något?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Defekt UT200?

Inlägg av Brewsnail »

Vad är det för känslighet på den? +/- 0,1°C är inte mycket. Ska jag ha den precisionen på värme- eller kylbad på jobbet är det sjukt dyrt.

Testa 15,5 och 16,5°C bara för att se om det kan funka
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Provade detta, men den stänger fortfarande inte av strömmen. Den står i Aus-läge, men elen bryts inte. Inte heller när jag ställer den i manual-mode.
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Vad visar proben att det är för temperatur?
Visar den under värdet för Aus händer inget
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Pratat med Humlegården på telefon och det verkar som den är defekt.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Den nya termostaten kom idag. Raket-service från Humlegården. Dessvärre hade jag samma problem när jag prövade ersättaren. Anade oråd - hämtade in lampa och testade bägge termostater med lampan, inga problem. Märkte dessutom att kylen fick ström ur uttaget i väggen, endast om jag vände uttaget åt det ena hållet. :shock:

Klippte genast kontakten och bytte den mot en ny, och nu fungerar det galant. Gissar att något varit riiiktigt tokigt med kablarna i den förra kontakten? Den har ju fått el när termostaten de facto har varit avstängd?

Nu fungerar det och jag jäser min nya IPA i den. Har frågor till er som jäser med samma apparat :

1. Hur stort intervall har ni satt era i?

2. Läst att man ska sätta en timer på 15 minuters på/av intervall mellan ut200 och kylen, för att skona kompressorn. Jag hann inte köpa något sådant kopplingsur idag, och imorgon åker jag på SM. Inte går väl kompressorn sönder under helgen? Jag hinner inte sätta någon på plats förrän måndag. Vill inte gärna förstöra kylskåpet.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Ein betyder ju "på" på tyska och "aus" av. Så det verkar som att du vänt på det hela. Ein bör vara det lägre värdet då termostaten slår på, och aus det högre när den ska slå av.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jo jag är med på det. Och jag har flippat den av och på i manuellt läge också, där man kan växla mellan ein och aus, men i inget av lägena var kylen avstängd. Strömmen bröts aldrig.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Jag kör 0,5C diff och ingen timer, anser att effekten blir densamma, om man inte har ett totalt otätt kylskåp.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

En fråga som fortsättning på det här...

I BryggarWiki står det att man ska sätta en timer efter termostaten, för att förhindra att kompressorn slits, http://shbf.se/wiki/index.php/Universaltermostat . På andra ställen har jag sett rekomendationer om att man ska se till att termostaten låter kompressorn vara på minst en kvart i taget, så att den inte startar och stannar hela tiden. För mig verkar de här två sakerna helt motstående, då en timer efter termostaten borde få kompressorn att gå maximalt en kvart i taget, eftersom den bara borde få ström när termostaten tycker att det blivit för varmt i kylen. Eller har jag missat nåt?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det låter som att du tänkt rätt. Om du trycker ner varannan "kvarts-plupp" på timern så ser den till att kompressorn bara 50% av tiden fast i omgångar om 15 minuter. Man kan ju få problem med att den slår av och på hela tiden under dessa 15 minuter om man sätter sina värden för tätt, men annars är den termiska massan i +25l öl tillräcklig för att det ska ta en stund att ändra temperatur. (Se till att mäta temperaturen på ölet, inte luften omkring. Använd t ex en probe som är fastsatt och isolerad mot hinken.)
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Tack =)
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Grindcrusher skrev:Jo jag är med på det. Och jag har flippat den av och på i manuellt läge också, där man kan växla mellan ein och aus, men i inget av lägena var kylen avstängd. Strömmen bröts aldrig.
Vilken temperatur hade du inställt på ein och aus?
Vad hade du för temperatur som proben visade?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Som jag skrev tidigare i den här tråden : I manuellt läge kan du stänga av eller på strömmen med knappen. Du ställer den i Ein eller Aus (av / på) manuellt. I bägge lägen fick kylskåpet ström. Jag provade också automatiskt läge där den stod inställd på kylning (Ein på högre temperatur än Aus). I alla lägen fick kylskåpet ström.

Men som jag också skrev tidigare; problemet var stick-proppen till kylen, inte termostaten.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Morgan skrev:Ein betyder ju "på" på tyska och "aus" av. Så det verkar som att du vänt på det hela. Ein bör vara det lägre värdet då termostaten slår på, och aus det högre när den ska slå av.
Aj, Aj - detta gäller bara när du ska reglera värme, ex. mäskning.

När du ska reglera kyla ska "Ein"-värdet vara det högre och "Aus"-värdet det lägre. Man bör också inte välja ett för snävt intervall mellan på och av med tanke på kylskåpets hälsa. Någon timer har jag aldrig använt.

Jag har använt mitt UT100(föregångaren till UT200) i flera år, både till att reglera värme och kyla, och endast haft problem med proben som jag bytt några gånger (den verkar inte vattentålig till 100%).
Björn Petersson
Skriv svar