Min lager vill inte sluta jäsa
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Min lager vill inte sluta jäsa
Hej igen!
Min andra helmäsk gjorde jag för 12 dagar sedan. Det gick kanon och den fick först stå 3dgr i rumstemp och har sedan stått i mitt uthus där temperaturen skiftat en aning. Under några dagar skiftade tempen rätt rejält mellan 5 och 15 grader. Sedan skaffade jag en kyl att jäsa i via blocket och hat låtit ölen så i den med temperaturtermostat ikopplad på ca 11 grader i en vecka.
Har varit bortrest några dagar och kom hem idag med förhoppningen att den jäst klart så att jag kan tappa på flaska innan jag sticker utomlands på söndag och blir borta till torsdag.
Men när jag öppnade kylen i eftermiddags bubblar det i jäsröret fortfarande. Med ca 30 sekunders intervall!
Jag brygger en mexikansk cerveza och jästen jag använder är whitelabs wlp940 och enligt receptet ska den jäsa i 12 grader i en vecka. Nu har det alltså gått snart två veckor och det är full aktivitet i jäskärlet.
Någon? ??
Min andra helmäsk gjorde jag för 12 dagar sedan. Det gick kanon och den fick först stå 3dgr i rumstemp och har sedan stått i mitt uthus där temperaturen skiftat en aning. Under några dagar skiftade tempen rätt rejält mellan 5 och 15 grader. Sedan skaffade jag en kyl att jäsa i via blocket och hat låtit ölen så i den med temperaturtermostat ikopplad på ca 11 grader i en vecka.
Har varit bortrest några dagar och kom hem idag med förhoppningen att den jäst klart så att jag kan tappa på flaska innan jag sticker utomlands på söndag och blir borta till torsdag.
Men när jag öppnade kylen i eftermiddags bubblar det i jäsröret fortfarande. Med ca 30 sekunders intervall!
Jag brygger en mexikansk cerveza och jästen jag använder är whitelabs wlp940 och enligt receptet ska den jäsa i 12 grader i en vecka. Nu har det alltså gått snart två veckor och det är full aktivitet i jäskärlet.
Någon? ??
Senast redigerad av Flackovic den fredag 2014-04-04 19:15, redigerad totalt 1 gång.
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Min lager vill inte sluta jäsa
Kollat SG?
Nej har inte gjort det så jag inte vill öppna kärlet "i onödan".
Kanske vore en bra idé, ,,,?
Kanske vore en bra idé, ,,,?
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag skulle kolla sg för att vara säker på läget. Det är inte redan bunden koldioxid som pyser ut? Ibland om jag ruckar lite på tunnan så börjar det bubbla.
Svansade ut i mörkret och mätte FG och den visade 1014 vilket är EXAKT enligt receptet. Dessutom klar och fin och riktigt god.Grindcrusher skrev:Jag skulle kolla sg för att vara säker på läget. Det är inte redan bunden koldioxid som pyser ut? Ibland om jag ruckar lite på tunnan så börjar det bubbla.
Kanske ska se den som färdigjäst även om det bubblar på?
Jästen ligger delvis på ytan och för tankarna till tvättsvamp eller hjörnsubstans. Är det normalt?
Alen jag bryggde sist hade inte alls liknande yta men det kanske varierar väldigt beroende på jäst?
Efter att ha läst lite andra trådar har jag förstått att 3v jäsning av en lager inte är något ovanligt alls.
Ska jag ha is i magen och vänta en vecka till innan jag tappar på flaska, trots att fg nått mitt mål?
Ska jag ha is i magen och vänta en vecka till innan jag tappar på flaska, trots att fg nått mitt mål?
- Goblintroll
- Torrhumlare

Ja. Vänta. Den kan stå länge på jästkakan utan att det blir problem.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Ja det låter vettigt. Jag väntar en vecka till. Men av ren nyfikenhet, Någon som vet hur det påverkar ölet om man tappar på flaska innan det jäst ut ordentligt?Goblintroll skrev:Ja. Vänta. Den kan stå länge på jästkakan utan att det blir problem.
Bubblandet kan bero på att kylskåpet skakar lite när du öppnar det, vilket får koldioxid att gå ur lösning
Ja det känns nästan så! När jag öppnar bubblar det rejält och intensivt men när jag stängt dörren kan jag höra hur bubblandet upphör efter några minuter. Precis som att det bara bubblat när jag tittar och inte annars.Brewsnail skrev:Bubblandet kan bero på att kylskåpet skakar lite när du öppnar det, vilket får koldioxid att gå ur lösning
Vilket är viktigast rent generellt, att nå sitt fg eller att bubblandet slutat?
-
Pulsatorius
- Torrhumlare