Ny är det dax - sista check innan bryggning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Knastigern
- Torrhumlare

Nu är jag här igen o vill få en sista check innan man sätter igång (första gången). Ska brygga en apa med maltextrakt imorgon på förmiddagen, har skalat ner ett recept på 23 l färdig dryck....
Kokning 1 timme o 10 min
Vatten till koket 10 l ( tillsätter löpande under koket nytt vatten så jag får 13 liter öl efter kylning.
1,8 kg maltextrakt som hälls i vattnet innan uppkok
15 g citra, vid uppkoket
8g citra, sista 10 min
8g simcoe, sista 10 min
22g citra, vid avstängning
22g simcoe, vid avstängning
1/2 tsk protofloc sista 15 min
Ser detta rimligt ut? Enligt recept ska det ge en og på 1060, fg 1014
Pga kastrullen endast är 15 liter så tänkte jag koka 10 l i kastrullen o löpande fylla på vatten (antingen löpande i koket eller innan kylning så jag får 13 l. Ursäkta alla dumma frågor men vill bara reda ut detta innan det är försent:)
Tack!
Kokning 1 timme o 10 min
Vatten till koket 10 l ( tillsätter löpande under koket nytt vatten så jag får 13 liter öl efter kylning.
1,8 kg maltextrakt som hälls i vattnet innan uppkok
15 g citra, vid uppkoket
8g citra, sista 10 min
8g simcoe, sista 10 min
22g citra, vid avstängning
22g simcoe, vid avstängning
1/2 tsk protofloc sista 15 min
Ser detta rimligt ut? Enligt recept ska det ge en og på 1060, fg 1014
Pga kastrullen endast är 15 liter så tänkte jag koka 10 l i kastrullen o löpande fylla på vatten (antingen löpande i koket eller innan kylning så jag får 13 l. Ursäkta alla dumma frågor men vill bara reda ut detta innan det är försent:)
Tack!
Re: Ny är det dax - sista check innan bryggning
Ser bra ut, take it cool, drink a homebrew!
-
Knastigern
- Torrhumlare

Det är väl så att man får testa sig fram, är bara osäker på mängden malextrakt... Vill ju inte få en superstark eller för svag öl. Är det rimligt att man kan uppnå 6% på detta recept?
Slog in det i beersmith lite snabbt. Verkar inte som om det kommer upp till det. Jag fick OG 1.045. Du behöver nog 2.5 kg.
-
Knastigern
- Torrhumlare

Ok, jag har bara 2 kg......får väl köra på det jag har och istället sikta på lite mindre brygd...lite svårt o veta mängden man ska ha alltså...med den mängden som du angav og 1045 så blir det inte så starkt ju...hur räknade du fram og? Kan man dra ner på koktiden istället om man vill få ut 10 l?
Om du har 10l efter koket och använder 1.7kg extrakt så har du en öl på 6%, OG 1.062.
Det finns kalkylatorer för sånt om du googlar, eller ekvationer för den delen. Jag använder beersmith som gör det åt mig.
Det finns kalkylatorer för sånt om du googlar, eller ekvationer för den delen. Jag använder beersmith som gör det åt mig.
-
Knastigern
- Torrhumlare

När ni beräknar blivande og o ibu, gör ni detta på volymen vatten som kokas eller beräknar ni på volymen vört efter koket?
Skickat från min LT26i via Tapatalk
Volymen efter koket!
-
Knastigern
- Torrhumlare

Tack för all din hjälp, hittade brewersfriend så kikade in lite där o laborerade kring dina tankar om mängd malt o vatten..tack för din input! Blir att 2 kg extrakt på 12 liter, enligt beräkningar ska det bli og på 1058.. Om några timmar vet jag hur det blir:) receptet ser du nedan...
-
Knastigern
- Torrhumlare

Bryggde enligt ovan recept, var roligt o brygga...trist o sila då det korka igen bra...
Reflekterar över följande o tar gärna emot synpunkter så man kan. Utveckla mitt byggande..
Efter mäsket o mailet blev det 9 liter...
Og blev jäkligt högt, 1080.. Skulle bli 1058, varför blev det så? Kommer bli en jäkla stark rackare, skulle man spätt efter kylning?
Varför blev det så starkt? Smakade o det var lovande..
Tacksm för hjälp
Reflekterar över följande o tar gärna emot synpunkter så man kan. Utveckla mitt byggande..
Efter mäsket o mailet blev det 9 liter...
Og blev jäkligt högt, 1080.. Skulle bli 1058, varför blev det så? Kommer bli en jäkla stark rackare, skulle man spätt efter kylning?
Varför blev det så starkt? Smakade o det var lovande..
Tacksm för hjälp
-
TwofoldBrewing
- Helmaltsbryggare

Det stod i en annan tråd att du kokade 12 liter. Receptet räknar med 12 liter ner i jäskärlet och att du borde haft 20 liter före kok. Där är nog förklaringen...
-
Knastigern
- Torrhumlare

Ja har nog lite svårigheter om man ska beräkna recept på mängden som ska ner i jäshink o inte mängden i grytan om ni förstår vad jag menar....
Ang min starka brygd, tycker ni man ska spä den i samband med tappning till flaskor? Eller ska man låta den förbli stark?
Ang min starka brygd, tycker ni man ska spä den i samband med tappning till flaskor? Eller ska man låta den förbli stark?