Utvärdering SM 2014

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Utvärdering SM 2014

Inläggav Goblintroll » söndag 2014-04-06 17:01

Ett stort tack till alla som besökte SM i Linköping.

Vi vill nu veta vad ni tyckte om arrangemanget.
Vad var bra? Vad var mindre bra? Vad var uruselt?
Era synpunkter är jätteviktiga att föra vidare till de som skall arrangera nästa års SM. Ribban skall väl höjas varje år?
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarvisningsbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 130
Blev medlem: söndag 2012-04-29 11:31

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav macchiato » söndag 2014-04-06 17:28

Mycket välordnat på det hela taget. Väldigt trevliga och tillmötesgående funktionärer. Snyggt program, fina glas även om bara halva leveransen kommit i tid.
Mindre bra. Att ha krav på arenatömning så hastigt ledde till att grejer bytte ägare, saker förstördes och att det slutade med onödig stress. Utställarnas ansvar att planera i tid såklart, men en mer generös tid mellan stängning och röjning hade varit bra.
Info om P-platser var dålig. P-platserna i anslutning krävde särskilt tillstånd. På andra sidan vägen kunde man stå billigt, men det fick vi lägga ner tid på att hitta själva.
Vattentillgången var OK, men kan ändå vara bättre. Det var ett jäkla springande med kannor hela tiden. En kran som finns bakom utställarnas bord är önskvärt så man slipper ta sig genom hela lokalen och sen stå i kö med besökarna som sköljer sina glas på samma ställe.
Akustiken var OK, men dämpande plattor hade nog fungerat bättre på golvet än pappskivor.
Ny omröstning via mobil verkade fungera utan problem för de flesta, men knappen som var märkt "Spara" gav beskedet att rösterna var inskickade, så den borde nog hellre varit märkt "Rösta". En sammanfattningssida för hur man tänkte rösta innan rösten blev slutgiltig hade också varit bra.

Banketten var rätt medioker och ingen ansats mer än ett kort tal av nye ordföranden gjordes för att få folk att trivas och hänga kvar förutom ett par duktiga musiker som spelade irländsk musik. De var dock dåligt uppmickade och fick inte ens en presentation. De flesta besökare gick direkt så fort de slängt i sig den mestadels kalla buffén.
Användarvisningsbild
macchiato
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2011-05-23 19:49
Ort: Göteborg

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Matt » söndag 2014-04-06 18:25

Lokalen var bra, och att det gick fort att promenera ut för att svalka sig var bra då lokalen blev väldigt varm. Bättre ventilation hade varit önskvärt, men det brukar alla lokaler ha problem med. Röstningen via nätet var också en kanonfunktion, som funkade smärtfritt.

Mindre trevligt var det däremot för den allergiska stackaren som fick utrymma då en del folk gick och knaprade på jordnötter. Fast personerna kanske hade tagit med sig dom. Prippsglaset följde inte med hem heller, kan jag säga. :)

Enda jag personligen störde mig lite på var PA systemet. Ljudkvaliten var så pass dålig, även efter justeringen, att man i vissa delar av lokalen inte kunde höra vad folk sa.

I det stora hela var arrangemanget mycket bra genomfört. Hatten av till alla som såg till att det blev av.
In caelum cerevisiae est nullum, Itaque hic bibemus illum
Användarvisningsbild
Matt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: fredag 2013-12-06 23:54
Ort: Stockholm

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav mvasilis » söndag 2014-04-06 18:40

Håller med föregående talare på samtliga punkter och vill tacka för en grymt trevlig dag! Vill tillägga att det hade varit trevligt om diplomen var utskrivna i lite finare papper.

Men en tjock trevlig dag var det. Bra jobbat!
mvasilis
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2010-03-03 14:13

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Mart » söndag 2014-04-06 18:52

Kass PA-system. Möjlighet att ta en nypa luft med sitt fyllda ölglas utan att behöva dela utrymme med rökare och toalettkö hade varit trevligt. Hade gärna sluppit cigarettröken i toalettkön också. Korvvagnen utanför entréen var otroligt långsam men det är ju knappast arrangörernas fel.

I övrigt var det mesta otroligt bra. Massor av trevliga människor och god öl.
Senast redigerad av Mart söndag 2014-04-06 19:10, redigerad totalt 1 gång.
Mart
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: fredag 2013-03-08 04:18
Ort: Norrköping

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav eric » söndag 2014-04-06 19:08

Fler vattenstationer! Drack lite obetänkt en weizen efter en rökporter, inget att rekommendera. Tycker det var proffsigt av de utställare som att en egen vattenkaraff och sköljde ur glaset åt en! Det var långt ifrån alla dock!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav mankan » söndag 2014-04-06 19:25

Jag tycker vattentillgången var bra fram till kl 16 då den sedan tacklade av lite. PA-systemet slog både Uppsala och Eskilstuna med hästlängder men allt kan ju förbättras. Lokalen var rymlig. Ölen var godare också, hällde inte ut en enda. Insläppet gick riktigt smidig, smart att dela ut band i kön. Röstningen via webben var enkel efter jag kom fram till att O:et i koden var en 0:a.

Klädhängare nånstans skulle vara en förbättring.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Systern » söndag 2014-04-06 19:30

Jag tyckte att helheten var väldigt bra!
Något som kunde varit bättre var väl kanske toaletter. Hade varit trevligt med "riktiga" toaletter, och tvål, vatten och handsprit...
Korv och hamburgare är gott men något mer matalternativ hade varit bra. Speciellt för vegetarianer som kanske inte blir mätta på några små bitar ost eller salta pinnar.
Systern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: fredag 2012-06-01 23:52
Ort: Falköping

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav OAKBAY BREWERY » söndag 2014-04-06 20:17

Reflekterade också över att tvättmöjligheterna efter toabesök var begränsade , vid vår pump
använde vi våtsevetter.
De medtagna sandalerna var skönt för fötterna :wink:
OAKBAY BREWERY
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 08:20
Ort: Norrköping

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav PeO » söndag 2014-04-06 21:26

Tack för ett toppenarrangemang!!!

Har inget att klaga på, PA-systemet undantaget.

Bra jobbat, mycket svårslaget, allt från inledande information om evenemanget till slutstädningen.

Tack!
/PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav carlotto » söndag 2014-04-06 21:48

Mycket bra genomfört arrangemang :D

Den enda missen tycker jag var valet av namn i den Gröna klassen - Sessionöl.
Det känns inte som sessionöl är allmänt vedertaget, då flera besökare trodde det stod saison.
Kanske den borde heta mellanöl eller nått.
carlotto
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: fredag 2010-03-19 18:29
Ort: Göteborg

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2014-04-07 07:59

Jag var riktigt nöjd med arrangemanget. Väldigt många små och smarta lösningar som det där att sifferskyltarna hade färdiga krokar, små nummerskyltar, webbröstning o.s.v. Visst finns det lite små grejer att fixa som t.ex. möjlighet att tvätta eller sanera händerna efter toabesök men överlag tyckte jag det var ett kalas-arrangemang. Bra jobbat! :)
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Tristan » måndag 2014-04-07 08:11

Mycket var bra, det som irriterade mig var att så vitt jag förstod så tog inga matleverantörer kort, det kanske skulle vara av intresse att ringa in ett par "food trucks" typ hej vi har ett evenemang med 1500 pers om är hungriga, vill ni ställa upp och tjäna en hacka, här i stockholm står de lite var stans nu för tiden och alla tar kort.
Synd med ölglasen, vissa samlar på SM glas.
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Tristan » måndag 2014-04-07 08:13

Jo en sak till!
Det var roligt att se att det även fanns lite vin och mjöd denna gång, dock utanför tävlan, men till nästa år så kanske man kan ställa upp i folketsval med ett par mjöd.
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Grindcrusher » måndag 2014-04-07 08:46

Det här var mitt och mina 3 vänners första SM (besökare).

Såklart är det mycket lättare att lista det negativa, så jag vill börja med att betona att vi är extremt nöjda, hade en skitgrym dag och längtar redan till nästa år.

Saker vi upplevde som besvärande :
- Akustiken och ventilationen, vilket så klart är sjukt svårt att fixa. Dålig luft och högt konstant buller mår man inte bra av, är visst forskarna överens om, och även vi.
- Ingen uteplats för att dricka/prata förutom vid bajamajorna och rökrutan. Detta hade kanske inte varit så relevant om akustiken och luften inte varit så dålig inne i lokalen.
- Skyltningen till lokalen från bil-hållet. Vi sprang fel ett par gånger och vi mötte en drös andra besökare som såg lika frågande ut som oss.
- Information om parkering! Jag kollade shbf-hemsidan men hittade inget om parkering. Tittade på cloetta-centers hemsida och det stod att det fanns parkering för 5kr timmen, men när vi väl kom fram visste vi ändå inte var vi skulle parkera bäst, speciellt i relation till att vi inte visste riktigt var arrangemanget var. Blev några förvirrade rundor fram och tillbaka.
- Bättre vegetariska mat-alternativ. Nu hade vi matsäck med oss, men vi fick intrycket att det var snålt med vegetarisk mat?
- Toaletthygienen. Ett par dedikerade dam-toaletter hade förmodligen hållit hygienen avsevärt bättre för de som behöver sitta för att göra bägge ärenden.
Handtvätt hade varit extremt trevligt för alla. Extremt.
- Ett bättre PAsystem hade hjälpt, speciellt eftersom systemet konkurrerade med 90dB bakgrundsbuller i lokalen.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Nästa

Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron