Efter att ha bryggt ett par recept från receptdatabasen och en kompis har jag satt ihop mitt eget första recept, Utgångspunkten har varit det som finns kvar i lådan hemma. Jag satsar på en liten 5-literssats om det skulle bli helt knäppt.
Tänkte mig följande:
Pilsnermalt 0,5 kg
Maris Otter Pale Ale malt 0,75 kg
Carapils 0,05 kg
enstegsmäskning 65 grader
Humle
60 min 2 gr Simcoe 12,9% alfa
15 min 8 gr Amarillo, 10,9% alfa
3 min 10 gr Amarillo, 10,9% alfa
Jäst Saflager W-34/70
Förväntat OG (OpenBrew) 1,044
Av detta tänkte jag att det skulle bli en modern lager, fast det är väl öppet för diskussion, antar jag... Jag tycker att det är svårt att fatta vad som kännetecknar de olika öltyperna. De amerikanska humlesorterna är tydligen OK även i modern lager, fast blir det inte APA av det då?
Taxam synpunkter!
Mitt första recept- synpunkter!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Mitt första recept- synpunkter!
En lager blir aldrig en apa
kanske en ny typdefinition i så fall APL, amerikan pale lager?
Amarillo är gott kör på!
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
Amarillo är gott kör på!
Web: http://www.facebook.com/wessfeldts
OK, tack! Inser att jästen sannolikt spelar stor roll för karaktären, om det blir en lager eller en APA.
Jästen är betyder väldigt mycket men det gör jästemperaturen också. För att få den rena karaktären i en lager måste man jäsa svalt. Men man ska inte vara rädd att experimentera heller! Jag själv funderat länge på att försöka göra en "lager" med pale ale-malt och alejäst genom att jäsa så svalt som jästen tål och använda typisk pilsnerhumle. Bara för att.
True hop and love
Jag har ett källarförråd som ligger direkt mot berggrunden, och just nu har jag 10 grader därinne, så jag tror att det blir bra. En fråga om detta; vad är en lämplig temperatur för att hälla i lagerjäst? Ska man ner till 10-12 grader?