14/3 bryggde jag och en vän 18L IPA med OG 1070 1 paket Safale US-05. Även en till sats 16/3 20,5L med OG 1060 och torrjäst US west coast mangrove jack's M44. Igår hade det nästan slutat bubbla helt i båda och jag mätte då gravity till 1010 på batch 1. Alltså verkar den helt färdigjäst efter bara 9 dagar. Smakade lite på provet och det smakade mycket bra men var ganska grumligt.
Har inte provat batch 2 men den satte igång jäsning efter 1 dag och är nu i samma läge som batch 1 trots att den påbörjades 2 dagar efter.
Nu bubblar det ca 1gg/min max på båda. Verkar det rimlig att det jäser ut så fort och så pass bra? Bör jag kolla gravity på batch 2 också och se om den är klar?
Allt har stått i 22c. Mäsktemp ca 65c, lakvatten ca 73. Termometern vi använde visade sig att den visade fel på 2c så därav låga laktempen. Effektivitet på 67%.
Tanken var att flaska allt detta i helgen, typ Sön. Ska man bara vänta nu på att skummet och all jäst ska lägga sig och klarna trots att det är färdigjäst?
Färdigtjäst efter 1v?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Re: Färdigtjäst efter 1v?
Det skadar nog inte att mäta även på batch två då det är olika jäst men det är nog inte alls omöjligt att båda jäst klart. Jag har gjort bryggningar som jäst ut betydligt snabbare. Däremot har jag alltid låtit dem stå minst 2 veckor i jäshinken bara för att låta jästen städa upp lite ytterligare efter sig.. Att flaska på söndag borde alltså inte vara några problem.Schiznit skrev:14/3 bryggde jag och en vän 18L IPA med OG 1070 1 paket Safale US-05. Även en till sats 16/3 20,5L med OG 1060 och torrjäst US west coast mangrove jack's M44. Igår hade det nästan slutat bubbla helt i båda och jag mätte då gravity till 1010 på batch 1. Alltså verkar den helt färdigjäst efter bara 9 dagar. Smakade lite på provet och det smakade mycket bra men var ganska grumligt.
Har inte provat batch 2 men den satte igång jäsning efter 1 dag och är nu i samma läge som batch 1 trots att den påbörjades 2 dagar efter.
Nu bubblar det ca 1gg/min max på båda. Verkar det rimlig att det jäser ut så fort och så pass bra? Bör jag kolla gravity på batch 2 också och se om den är klar?
Allt har stått i 22c. Mäsktemp ca 65c, lakvatten ca 73. Termometern vi använde visade sig att den visade fel på 2c så därav låga laktempen. Effektivitet på 67%.
Tanken var att flaska allt detta i helgen, typ Sön. Ska man bara vänta nu på att skummet och all jäst ska lägga sig och klarna trots att det är färdigjäst?
Retsticka men ingen taskvört
Mätte batch 2 nu och den ligger också på 1010 så båda verkar färdiggjästa. Blir att sätta på flaska i helgen helt enkelt 
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Fast ett visst SG betyder ju inte att jäsningen har stannat där, de kan lika gärna jäsa ut till 1004 eller nåt.
Och även om den har stannat är det bra att låta jästen städa upp lite och sedimentera innan man buteljerar. Det är förstås några dagar kvar till helgen, så det kanske är lugnt, men jag hade nog skyndat lite långsammare.
Och även om den har stannat är det bra att låta jästen städa upp lite och sedimentera innan man buteljerar. Det är förstås några dagar kvar till helgen, så det kanske är lugnt, men jag hade nog skyndat lite långsammare.
Ska vänta till lör/sön och då är det 2v efter bryggning. Då hinner den jäsa klart det sista troligen. Händer inte mycket i jäsröret nu, bubblar till nån gång ibland men väldigt sällan. Det enda som kan vara är då att det är grumligt och då får det stå lite till för dens skull.Foodhead 1 skrev:Fast ett visst SG betyder ju inte att jäsningen har stannat där, de kan lika gärna jäsa ut till 1004 eller nåt.
Ta det lugnt. Om du inte har bråttom att få det på flaska så låt det stå en vecka till. Jästen kommer städa upp efter sig och ölet kommer klarna. Det kommer dessutom ge mindre jästsediment i flaskorna efter kolsyrejäsningen.