Infektionsrisk vid torrhumling?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare

Infektionsrisk vid torrhumling?

Inlägg av PapaD »

Hejsan,
funderar på att torrhumla min nästa lager. Vad kan man göra för att minska risken för infektion? Det känns som att stoppa i humle som inte är desinficerad borde tillsätta slumpvis med bakterier. Eller är det den kalla jästempen för lager som är "räddningen"?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Infektionsrisk vid torrhumling?

Inlägg av Lindh »

Humle fungerar antibakteriellt eller något i den stilen, torrhumla på du. Jag har aldrig hört om någon som fått infektion av torrhumling...
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Ja, du kan ju undvika att ta i humlen med fingrarna och utöva sedvanlig renlighet vid öppnande och stängande av jäskärl etc. Bryr man sig inte om att få med de flyktigaste aromerna eller har en påse som varit öppnad eller varit vårdslöst behandlad kan man alltid skålla humlen med någon halvliter vatten strax innan tillsättandet. Det borde ta död på det mesta som kan ställa till det. Som Lindh skriver ska det mycket till fört att drabbas av infektion från humlen som i sig är (heter det) antiseptisk?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Lindh skrev:Humle fungerar antibakteriellt eller något i den stilen, torrhumla på du. Jag har aldrig hört om någon som fått infektion av torrhumling...
Jupp, humle innehåller bland annat hartser/resiner (alfa-syror t.ex.) och terpener varav de flesta är mer eller mindre bakteriedödande, en hel del av dem dödar tydligen virus också.
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sebastian Berg »

Parafraserar Palmer: Infection from dry hopping simply does not happen.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Bild
PapaD
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PapaD »

Nu när ni säger det inser jag vad dum frågan var. :oops: Ölet uppfanns ju med humle just för att humle är antiseptiskt.
pilsnergubben
SHBF - Bryggkursledare
Kontakt:

Inlägg av pilsnergubben »

Visst kan det finnas risk vid torrhumling. Humlen i sig kanske är säker men allt annat som följer med är det inte.
Jag har i levererad humle fått med pinnar och blad och vad som sedan finns på dessa pinnar och blad vet man ju inte.
Vidare så finns en risk när du öppnar din jästunna att något skit ramlar ner och när du hanterar humlen som skall ner är ytterligare ett moment där risker finns.
Humlen är antiseptisk men den är inte en jättestark bakteriedödare.
Nu ska man inte på något sätt överdriva dessa risker. Jag har torrhumlat en massa gånger och inte fått någon infektion men i alla fall en gång sätter jag samband med en infektion och torrhumlingen.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Ska tillägga att när man kör med egenodlad humle som inte torkats lika bra som kommersiell så finns en viss risk att få med lite småkryp och diverse bakterier och wethoppar man ska man se upp ännu mer. Att tillsätta dessa i koket och inte som torrhumle är en god idé.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Man kan ju fukta humlen med lite alkohol för att bli lite lugnare - och ta resten själv så blir man ännu lugnare. :mrgreen:
Björn Petersson
Skriv svar