Vi brygger i Stallakärr

Här kan saker som sker i Halland annonseras, diskuteras och lösas.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vi brygger i Stallakärr

Inläggav stallakärr » lördag 2014-03-01 10:32

I lördags gjorde vi vår första gemensamma brygd i den gamla tvättstugan, som så länge jag minns har kallats "brygghuset" på gården.
Kanske lite trångt om vi blir många, men oömt och dörren ut mot gården kan ju vara öppen. Nu var det bara Mikael och jag, Ingvar. Nils dök upp o hälsade när vi städade av vid tretiden.
Som dom nybörjare vi är handlar det väl mest om att skaffa rutin, rutiner och erfarenheter. Å så - en massa termer o uttryck att lära in…
Nästan samma recept som vi båda gjort tidigare, dvs 5 kg Maris Otter, lite Pale Ale och lite Crystal malt (0,5 kg vardera). 50 + 50 g Northern Brewer o Saaz från början samt 50 g Saaz "hopstand" i 45 min under lite långsam kylning (idén fanns här på forum samma morgon). Vi känner att mina humlepåsar är alldeles för små, dom känns som hårt fullproppade korvar, ingen vätska lär cirkulera igenom. Nu fördelade vi mäsken på två gamla 10liters glasdamejeanner med olika jäst. Safale S-04 respektive WLP060. Nyttigt att kunna se hur olika jästen arbetar i de båda krukorna. Hela påsen S. torrströddes i den ena, W. i rör skakades om och sköljdes ur med densitetsprovet ner i den andra. OG mätte vi till 1069, vi hade ju bara 20 liter vätska. S. var i full gång efter tre timmar, W. bubblade bra på söndagsmorgon. Efter 4 dygn var S. nästan stilla medan W- ligger på en min mellan bubbel. Nu efter en vecka verkar S klar att prima/flaska, medan W. fortfarande ligger på dryga minuten, fortfarande aktiviteter synliga på ytan. Den synliga jästkakan på ytan sjönk(?) i S. redan efter två dar medan i W. låg den kvar till 5e dagen. Men vår ursprungsplan att buteljera kommande lördag samtidigt som vi ska köra igång nästa bryggprojekt tror jag vi står fast vid?
Mikael - jag har hittat att hållbarheten på krossad malt är ca ett halvår - ska vi göra slut på den du har, kompletterad med vad jag har hemma. Och testa två nya jästar på 10liters igen?
Är kl 09 på lördag OK? Även andra intresserade ÄR välkomna, hör gärna av er här
stallakärr
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:37

Re: Vi brygger i Stallakärr

Inläggav Mr_Moore » lördag 2014-03-01 22:49

Kul att det blev av. Ska ni buteljera så fort. Synd att man har så lite fritid. Men ska följa er här och försöka hälsa på i brygghuset.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Mr_Moore
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fredag 2014-01-17 07:46

Re: Vi brygger i Stallakärr

Inläggav stallakärr » söndag 2014-03-02 11:47

Tyvärr har jag fått förhinder att brygga kommande helg, kan vi skjuta upp det en vecka? Nästa lördag - eller söndag?
Jo, Safalekrukan kommer jag nog att buteljera ikväll, säkert fem min mellan pluppen. Rätt mörk ser klart o fint ut. Väldigt lite aktivitet, känns lagom mycket med jäst för att prima. WLPjästen tar längre tid, men nu börjar även den att mörkna i färg och klarna.
- Trodde väl aldrig att jag skulle köpa en hel back med trehjärtans lättöl, men ett bra pris för 20 flaskor och back. Får väl göra några mustiga(?) grytor framöver….
stallakärr
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:37

Re: Vi brygger i Stallakärr

Inläggav stallakärr » tisdag 2014-03-04 23:01

Jo safalebrygden flaskades i söndags, FG 1015, alltså 7,1 ABV och nästan inga spår av humle. Trots 45 min hopstand före jäsningen.
En tanke när jag ska buteljera WLP060 om några dagar: varför inte göra en liter gott "humlethe" (lite Saaz har jag hemma), och tillsätta det med primsockret? Troligen är den satsen lika alkoholstark och då får vi kanske ut ca 9 liter ur den 10litersbatchen. Lite svagare men förhoppningsvis en antydan till mer humlesmak.
Jag har flera gånger läst om "bryggarträsket" - kan det vara detta jag har börjat klaffsa omkring i…
stallakärr
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:37

Re: Vi brygger i Stallakärr

Inläggav stallakärr » söndag 2014-03-09 21:45

I fredags morse kom andra brygden på flaska, WLP060jästen. Tillsammans med en halvliter Saaz-the som dragit i 20 minuter i pressokannan, samt 45 g socker för primingen. Kanske jag pressade för hårt för ölet blev rätt disigt direkt. Idag söndag kväll visar petflaskan att ölen redan är klarare,och att co2-halten ökar. Trycket har redan buktat tillbaka plastbubblan jag gjorde när korken sattes på. Nu smakade jag också på den lilla skvätten som blev över i den sista flaskan. Det här ölet kan bli riktigt bra när kolsyran är fullkomnad. Ett par-tre veckor i källaren gör säkert nytta.

Så planerar vi nästa bryggning till söndag 16/3. Kl 13.00. Vi tänker köra vidare med samma upplägg: Maris Otter, Pale Ale och lite karamellmalt. Sedan test av några för oss nya jäster och humlesorter. Vi vill försöka rätta till tidigare misstag - och förhoppningsvis göra några nya…
Välkomna Nils o Mr-Moore, så kan vi kanske snacka om "framtida byggande"
stallakärr
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:37

Re: Vi brygger i Stallakärr

Inläggav stallakärr » lördag 2014-03-15 09:01

Tyvärr måste vi ställa in bryggningen på söndag! Återkommer när vi bestämt ny dag o tid
stallakärr
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:37

Re: Vi brygger i Stallakärr

Inläggav Mr_Moore » lördag 2014-03-15 09:16

Då får vi ses en annan dag......

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Mr_Moore
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: fredag 2014-01-17 07:46

Re: Vi brygger i Stallakärr

Inläggav narc » lördag 2014-03-15 12:29

Ok det får bli en annan dag. Vi får väl höras av
narc
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fredag 2014-01-17 12:31

Re: Vi brygger i Stallakärr

Inläggav stallakärr » söndag 2014-03-16 22:54

Ny bryggardag: lördag 22 mars kl 13.00. hoppas vi verkligen kunna köra igen. Samma upplägg som vi tänkt för den inställda bryggningen
stallakärr
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:37


Återgå till Halland

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster