Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Lasser8 » lördag 2014-03-08 18:08

Vad är det för fel på en internationell lager???

Jag ser det som positivt att vi får in en kommersiell aktör i domarjuryn.
Sponsorskap skall ses som ett ömsesidigt utbyte och ingen välgörenhet.
Man kan tävla i ölbryggning, Men ölbryggning är en hobby och ingen tävling. Varje bryggd är en seger.
Gott jobbat Jonas.
Lasser8
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: onsdag 2011-02-09 10:55

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav martinb » lördag 2014-03-08 18:34

berg skrev:Det jag menade att vi tänkte olika om var att jag inte anser att industrilager har med hembryggning att göra och jag anser inte att jag med min hembryggning vill bli förknippad med Åbro och vad de står för.

Jag hoppas du är fullt medveten om Åbros serie Bryggmästaren? Där visar de att de är fullt kapabla till att producera högkvalitativ och smakrik öl. Har bland annat druckit en Rauchbier från Åbro Bryggmästaren som nog var bland de bästa svenska rökölen jag druckit.

Åbro har även sedan ett par år tillbaka jobbat för spridning av bra, högvalitativ öl i Sverige genom deras "Lion"-barer på olika platser i landet. Black Lion i Norrköping håller så hög kvalitet med kunnig personal att de lätt slår större, också välsortimenterade etablissemang, som Bishops Arms på fingrarna i den staden.

För min egen del har just Åbro stigit högt i rang de senaste åren med just dessa satsningar - Bryggmästaren och Lion-barerna. De har i min mening visat klart och tydligt att de vill, och kan, satsa på kvalitetsprodukter.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav eric » lördag 2014-03-08 21:22

eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav ekstedt » söndag 2014-03-09 12:14

Lasser8 skrev:Vad är det för fel på en internationell lager???


Precis, och framförallt; varför skulle SHBF på något sätt nedvärdera en viss typ av öl?

Det kanske kommer som en chock för trådstartaren att det faktiskt finns en klass bland SHBF:s typdefinitioner som heter "internationell lager", så det går bra att tävla med en dylik öl och - ve och fasa - till och med vinna hela SM. Det hade nästan varit roligare än den där bunkerfilmen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2014-03-09 17:32

Jag har också svårt att se problemet, jag tycker det toppenbra med en stor sponsor. Bra jobbat!

En annan aspekt är ju att vi på det här sättet påverkar bryggeribranschen på ett annat sätt. Rent tekniskt måste ju Åbros bryggeri vara mer än tillräckligt, och är det någon viss kunskap eller insikt som fattas så har vi ju en unik möjlighet att vidarebefordra det! Nu tror jag själva bryggarna på Åbro har bra koll på andra ölstilar än internationell lager och vet vad kvalitetsöl är. Men den insikten kanske inte alltid når marknadsavdelningen. Om de kan övertygas om att det finns en marknad för öl som ligger mellan hantverksbryggd kvalitetsöl och industrilager skulle det kunna förändra utbudet på väldigt många ställen i Sverige. Och just denna nisch är ofta inkörsporten för ett större ölintresse hos den stora allmänheten.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Obelisken » söndag 2014-03-09 18:49

Vi får väl hoppas på att herr Berg vinner Sm i år och blir tvungen att brygga sin öl på Åbro :D
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Mattias » söndag 2014-03-09 19:58

Måste hålla med Berg i det han skriver. Jag blev riktigt förbannad när jag läste dokumentet.

SM i hembryggd öl är precis som det heter för hembryggare och jag bävar mig för framtiden ifall fler drakar kommer in och gör detta till något annat.

Jag gör det valet att jag ser till att jag INTE köper en öl från systembolagshyllan där ett kommersiellt bryggerier ligger bakom. Det har köpts upp bryggerier utav stora drakar historiskt och de kommer göra så i framtiden också. De har även sökt efter hembryggare för att brygga en produkt de inte har i sitt sortiment för att hänga på den öltrend som vi ser i hela världen.

Och nu är jag jäkligt skeptisk till att sända in mina hembryggda öl till SM, det är mitt val och jag känner att det lär bli rätt beslut för mig.

Kan någon svara hur ÅBRO har fått tag på min adress? jag har inte vad jag vet godkänt att SHBF får ge ut mina uppgifter till en samarbetspartner.
Och enligt SHBF's stadgar står det inget om att de får ge ut mina uppgifter till en samarbetspartner.
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: fredag 2011-04-15 18:34

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav hembryggt » söndag 2014-03-09 20:22

Hur köper du ett öl från ett icke-kommersiellt bryggeri på bolaget? Sist jag kollade hittade jag inga hembrygder i hyllan.

/Erik Rönnqvist
hembryggt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Mattias » söndag 2014-03-09 20:42

hembryggt skrev:Hur köper du ett öl från ett icke-kommersiellt bryggeri på bolaget? Sist jag kollade hittade jag inga hembrygder i hyllan.

/Erik Rönnqvist


ok jag var och är upprörd så det slant lite där. Men jag förmodar du vet vad jag menade.
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: fredag 2011-04-15 18:34

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Obelisken » söndag 2014-03-09 21:09

Nils oscar, Oppigårds etc har varit sponsorer till SM och man har bryggt vinnarölen där..är inte dom kommersiella ?? Humlegården, Maltmagnus och alla andra sponsorer är väl kommersiella, ska vi vägra dom att hjälpa oss ?? Men det kanske var bättre förr som i forna Sovjet??
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Weinkeller » söndag 2014-03-09 21:19

Bra eller dåligt att ÅBRO sponsrar var frågeställningen?

Jag tycker det är bra med en stor sponsor eftersom det i sin tur genererar större medel som kommer oss medlemmar till godo. Det finns många eldsjälar som sliter häcken av sig för att anordna SM år efter år efter år, ger ut tidningen Hembryggaren, strider juridiskt etc. Kan det arbetet underlättas något av en sponsor och även erbjuda andra kanaler att nå ut till en större massa och därmed generera fler intresserade framtida medlemmar så måste det ju vara bra?

Att det sen är Åbro, Spendrups, Oppigårds, Närke, Monks, Jämtlands eller något annat bryggeri som tar chansen att ses i ett sådant här sammanhang spelar väl mindre roll? Det finns säkert de inom Åbro som tycker det är en lika dålig idé som en del SHBF-medlemmar. Friskt vågat, hälften vunnet.

För den SM-vinnare som erbjuds att brygga sin öl i större mängd på Åbro eller Monks finns ju alltid valet att avstå. Vi har i år blivit erbjudna denna möjlighet vilket är unikt och en fin bonus utöver medaljen och hembryggningsartiklar, så jag kommer i alla fall inte bli ledsen om jag vinner.

Cheer up, se det från den motsatta situationen: att vi inte hade någon bryggerisponsor och inte fick chansen att brygga någon öl. Låter väl lite trist om man jämför eller?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Obelisken » söndag 2014-03-09 21:42

Bra skrivet Henrik! Som sagt blir man trött på bakåtsträvare som inte inser hur mycket jobb folk lägger ner i föreningsarbetet år ut och in. Men personen ifråga verkar väl ha någon form av självinsikt när man väljer att avstå ifrån Sm vilket är bra för föreningen och oss andra som vill framåt och är öppna för nya möjligheter. Det enda jag stör mig på med Åbro är att dom sponsrar AIK :wink:
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav berg » måndag 2014-03-10 08:29

martinb skrev:Jag hoppas du är fullt medveten om Åbros serie Bryggmästaren? Där visar de att de är fullt kapabla till att producera högkvalitativ och smakrik öl. Har bland annat druckit en Rauchbier från Åbro Bryggmästaren som nog var bland de bästa svenska rökölen jag druckit.

Jag har provat bland annat den Bryggmästarens som finns med i filmen som länkats till här tidigare och jag har väl dåligt smaksinne men jag såg inget som helst speciellt med den. Och dessutom tycker jag inte den filmen ger någon fantastiskt bra bild av han den där bryggmästaren - en kille som började jobba med öl trots att han inte gillade det och som sedan varit påläggskalv och blivit bryggmästare. Vad är så fantastiskt med det?

Åbro har även sedan ett par år tillbaka jobbat för spridning av bra, högvalitativ öl i Sverige genom deras "Lion"-barer på olika platser i landet.

Jag ser väl bara att det är skillnad på att verkligen vilja göra bra öl och att vilja tjäna pengar på andras bra öl.
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav berg » måndag 2014-03-10 08:52

Lasser8 skrev:Vad är det för fel på en internationell lager???

Inget fel, men jag påpekade bara att för mig har det inte med min syn på hembryggning att göra. Internationell lager ser jag som den tråkiga men naturliga industrialiseringen av en i grunden väldigt god öltyp, och hembryggning har med hantverk att göra. Att men sen kan tävla i att återupprepa vad automatiserad tillverkning gör med goda råvaror är väl bara ytterligare bevis på hembryggningens mångfald.

Jag ser SHBF som det största varumärke vi har för hembryggning i Sverige. Med mina tankar på vad jag vill hembryggningen skall stå för kan jag inte se hur Åbro skulle stärka det varumärket utan för mig blir det tvärt om.

Jag är dock helt övertygad om att SHBF har gjort helt rätt här och att jag och de som visat liknande åsikter här är i klar minoritet. Jag skulle aldrig bojkotta ett SM på grund av en sådan här detalj men det har ju ändå påverkat min syn på SHBF.
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav martinb » måndag 2014-03-10 09:16

Då har du fått en helt annan bild av den filmen än jag fick. En kille som behövde ett jobb, och har börjat längst ned i kedjan på ett stort bryggeri med rengöring av fat, uppenbarligen visat potential och fått möjligheten att utvecklas inom ett företag. Han har, kanske med viss assistans från ledning, jobbat sig uppåt. Hade han inte utvecklat ett genuint intresse och varit dålig på det han gjorde hade han nog inte varit med i den filmen.

Nu vet inte jag vad du hade för ölintresse i 23-årsåldern, men baserat på hans ungefärliga nuvarande ålder så var det rätt länge sedan han var 23 och då var ju som bekant öl inte något som kunde dra tusentals människor till mässor och evenemang land och rike runt.

Att du testat deras "basöl" inom bryggmästaren och verkar dömma all deras öl därefter, det är en del, http://www.bryggmastarens.se/special_edition/ , ja det får stå för dig. Jag ser inte heller något fel att Åbro har en pubkedja där de kan promota sina egna produkter tillsammans med flertalet andra produkter från olika producenter. Om det är fel att tjäna pengar på andras öl (som de troligvis har lägre vinstmarginal på), då borde ju ditt resonemang kunna härleda till att ställen som t.ex. Monks i Stockholm bara kan lägga ned eftersom de säljer andra produkter än sina egna, tja och alla barer som inte serverar egna produkter. Hur vågar de liksom?

Gällande vad "bra öl" är känner jag också att våra åsikter går isär. Jag kan hävda att t.ex. Budweiser är världens bästa öl, sett ur ren produktionsteknik. Det är ingen öl jag gärna dricker då det är inte nåt mina smaklökar går igång på, men rent bryggtekniskt är den nästan perfekt. Att Anheuser-Busch gör bra öl kan t.o.m. Mitch Steele (Bryggmästare på Stone) skriva under på, han har även jobbat där. Jag skulle våga påstå att Åbro gör, och kan göra, bättre kvalitetsmässig öl en flertalet mikrobryggerier i Sverige. Godare eller mer intressant för den redan intresserade? Kanske inte, men kvalitetsmässigt bättre.

Så om en helt sanslöst bra Imperial Stout, eller DIPA, eller Best Bitter, Mörk Tjeckisk Lager, eller nåt annat vinner SM, så har jag fullt förtroende att Åbro kan förvalta den produkten väl och på så sätt sprida medvetenheten om hur bra öl man kan utveckla i hemmet. Ju fler hembryggare i landet, desto bättre, håller du inte med?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron