Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Bee » fredag 2014-03-07 15:29

Bra!
Det visar att Hembryggar rörelsen är något att räkna med och något dom stöttar.

Vad gäller en plats i Juryn, så är det 1 person vilket är minoritet. Jag tror, (och hoppas), att de andra domarna inte är "Star Struck" och lägger sig platt för hans åsikter.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav martinb » fredag 2014-03-07 16:39

Om "juryn" handlar om de domare som gör själva finalbedömningen så har jag fullt förtroende för deras integritet. Jag litar också på att de 11 klassvinnande brygderna som kommer att finnas på finalprovningen är av så hög kvalitet så oavsett om det är en ljus lager eller imp stout som vinner så blir det en bra slutprodukt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Jonas » fredag 2014-03-07 17:05

Att få Åbro som huvudsponsor till SM i hembryggd öl betyder att SM som företeelse och SHBF som förening kommer att exponeras minst tio gånger så mycket som tidigare år. Vår logga och web-adress på flaskorna på upp till 30 000 liter öl (ok, en del går på fat också) betyder att vi kommer att nå massor av öldrickare som aldrig har hört talas om oss tidigare. Det borde ge oss fler medlemmar som börjar att brygga sitt eget öl hemma och det är det som är en av SHBF:s grundidéer, det är därför vi finns.
Jag har fullt förtroende för SHBF:s öldomare, både de som kommer att döma grundbedömningarna av de förhoppningsvis mer än 500 öl som skickas in och för de som kommer att ingå i finaljuryn där det av elva guldöl ska utses en SM-vinnare. En finaljury som precis som vanligt kommer att ha en majoritet av SHBF-certifierade öldomare. Jag har också fullt förtroende för att Lennarth Anemyr http://www.youtube.com/watch?v=NR3z24BSwCo har den kunskap, intigritet och utbildning som krävs för att kunna sitta med i finaljuryn.
Efter att jag har jobbat fram det här sponsorpaketet under det senaste halvåret (eller egentligen började det för mer än ett år sedan) känns det i alla fall bra att de flesta verkar känna att det här är en bra deal för föreningen. Och jodå, vi har en plan om det skulle bli en "BollnäsBarley" eller en suröl som vinner...
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav berg » fredag 2014-03-07 18:35

Jag tycker det är en väldigt bra bedrift att få en så stor sponsor till SM.

Jag är dock inte så säker på att jag håller med om att Åbro är ett bra ställe att brygga en vinnaröl på. Kapacitet är en sak, men som ni alla vet är recept bara en liten del av att göra ett öl och processen är väldigt viktig. Med tanke på det så ser jag inte Åbro som ett bra val av partner, utan då anser jag att St Eriks är mycket bättre lämpad.

Jag är tydligen i minoritet som inte tycker att huvudsaken med SM och att vinna är att få brygga sitt öl i så många liter som möjligt, men jag är glad för alla er som tycker det här kommer bli jättebra.
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Jonas » fredag 2014-03-07 18:59

SHBF finns för att sprida hembryggningen så mycket vi kan, vi finns inte för att en person/år ska få brygga kommersiellt. Det är bara en bonus precis som jag ser det att det är en bonus att få vara med om ett SM. Ju fler flaskor med vår logga och web-adress som vi får ut till allmänheten och ju fler spaltmeter det skrivs om oss och SM i hembryggd öl, desto fler människor får information om hembryggningens konst. Dessutom blir SHBF någon att "räkna med". Politiker och beslutsfattare får inte lika lätt att ignorera oss och våra åsikter.
Det du ser som fel med Åbro, skriver du, är deras "process". Vad betyder det? Är det att de brygger 30 000-litersbatcher istället för 3 000? Visst kommer årets vinnaröl inte bli exakt som det som lämnades in till SM, men när har det någonsin blivit det? Inte under de år jag har smakat båda varianterna i alla fall.
Dessutom har SHBF precis som alla tidigare år full kontroll över den färdiga produkten och kan alltså stoppa lanseringen om vi inte är nöjda.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Henric megen » fredag 2014-03-07 19:31

Word!



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: måndag 2011-05-09 00:25

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav angr » fredag 2014-03-07 23:00

Bra skrivet Jonas och får man passa på att säga: Jäkligt bra jobbat!
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Användarvisningsbild
angr
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: onsdag 2011-05-04 23:00
Ort: Sörby, Örebro

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav pilsnergubben » fredag 2014-03-07 23:06

Jag tycker detta är jättekul. Det är ju en extra lite sporre och bonus att eventuellt kunna få ut sin öl i mer eller mindre hela Sverige. Och att Hembryggarkulturen och en alternativ ölkultur får ett nytt media att komma ut i större sammanhang.

Jag litar fullständigt på att en domarkommitté med eller utan Åbros representant gör ett seriöst jobb. Snarare ser jag att en representant från ett relativt stort kommersiellt bryggeri kan ge en annan vy på hur en utmärkt öl är, samt att det ju så att alla öl som kommit så långt att de är framme vid juryn är utan tvekan typriktiga öl.
Jag har även förståelse om Åbro inte skulle brygga ett öl som är väldigt bryggtekniskt komplicerat eller ekonomiskt inte alls försvarbart. Till exempel en Belgisk suröl med 3-4år på fat är inte realistiskt för ett bryggeri som Åbro. Och ser man till vinnare i andra tävlingar där priset varit att brygga hos kommersiella bryggerier, om än mindre än Åbro, har det inte alltid varit möjligt att brygga vinnarölet.

PS. St. Erik är inte ett brygger utan dom brygger hos andra där det finns kapacitet och vilja.
pilsnergubben
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 23
Blev medlem: måndag 2013-01-28 21:03
Ort: helsingborg

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav berg » fredag 2014-03-07 23:53

Jonas: Jag är säker på att du gjort ett väldigt bra jobb som ordförande för SHBF genom att få klart med den här dealen. Jag tror bara att du och jag ser på hembryggning på två olika sätt. För mig handlar det inte om att få upp ögonen för den stora massan att det finns folk som brygger öl hemma, utan att få upp ögonen för hur man gör "god och smakrik öl". I det sammanhanget tycker inte jag att Åbro eller någon annan producent av industrilager hör hemma. Jag hoppas inte att SHBF finns till för att få så många som möjligt att inse att man kan brygga billigare öl hemma än att köpa den på bolaget, utan att vi vill främja hantverk och mångfald.

Precis som du säger anser jag också att det kan komma att bli problematiskt bryggtekniskt. Att brygga en dubbel-IPA på ett bryggverk som aldrig torrhumlat något eller att jäsa en Röd Flanders med härliga bakterier bland deras lagerjäst känns inte rättvist, varken mot ölet eller bryggarna.

Du skriver i pressmeddelandet att ni och Åbro delar målsättningen att brygga "god och smakrik öl". Att då klämma in vinnaren i SM i deras bryggschema, mellan sådana grymma öl som Kung och Sju Komma Tvåan, gör att jag har väldigt svårt att ta er på allvar.

Det finns säkert många av er som läser detta som tycker att jag är elitistisk och trångsynt, och ni har kanske rätt. Jag har dock verkligen noll intresse av att det ska gå bra för någon av de svenska stora industribryggerierna för de ger mig absolut ingenting. Jag anser att vi hembryggare har en chans att visa på vad man verkligen kan göra med kreativitet och gott hantverk. Att se till att vi får fler bra mikrobryggerier i Sverige, att det startas bryggpubar i varje stad och att man kan få en vettig öl serverad till sin mat på restaurang. I det sammanhanget ser jag inte att Åbro har något att tillföra utan för mig känns det falskt. En sminkad gris är fortfarande en gris...
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Jonas » lördag 2014-03-08 00:25

berg: Jag är helt säker på att du inte vet ett dugg om hur jag ser på hembryggning, då skulle du knappast skriva det du gör.
Vad är det för fel på att jobba för att den stora massan ska få upp ögonen för att det går att brygga högkvalitativt gott öl hemma på din egen spis?
Vad är det för fel att Åbro kommer att brygga högkvalitativt gott öl i Vimmerby när de brygger den svenska mästarens öl?
Någonting om att brygga billig öl är det du som tar upp, jag har inte nämnt det!
Det hade varit bättre om du hade tagit reda på vad som faktiskt gäller innan du sätter igång och kritiserar vad du tror kommer att ske.

Nu går jag och lägger mig för i morgon bitti kommer jag att åka till Linköping Beer Expo för att marknadsföra SHBF och SM i hembryggd öl, allt för att fler människor ska få upp ögonen för att det går att brygga högkvalitativt gott öl hemma. Därigenom kommer vi att få fler hembryggare varav en del kommer att starta mikrobryggerier och bryggpubar ute i landet och visst var det det du ville ha. Och vem vet? Kanske någon person som kommer i kontakt med SHBF för första gången tack vare Åbros vinnaröl kommer att starta ett mikrobryggeri eller bryggpub där ännu fler kan dricka högkvalitativ öl o.s.v.
Ställer du också upp för SHBF eller nöjer du dig med att vara en anonym kritiker på forumet?

Vill du veta mer om hur du kan ställa upp och jobba för SHBF får du gärna söka upp mig på SM så berättar jag.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav Matt » lördag 2014-03-08 01:00

Klockrent. Publiciteten är ett faktum redan nu vilket är bra. :)
In caelum cerevisiae est nullum, Itaque hic bibemus illum
Användarvisningsbild
Matt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: fredag 2013-12-06 23:54
Ort: Stockholm

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav assistredo » lördag 2014-03-08 01:22

Det finns mikrobryggerier som släppt så dåliga öl som aldrig kommit ut över tröskeln från något av de stora.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav berg » lördag 2014-03-08 09:16

Jag ber så mycket om ursäkt om jag skrev något som gjorde dig upprörd Jonas, det var inte min mening. Jag använde några exempel för att kontrastera mina egna åsikter. Det jag menade att vi tänkte olika om var att jag inte anser att industrilager har med hembryggning att göra och jag anser inte att jag med min hembryggning vill bli förknippad med Åbro och vad de står för.

Angående anonymitet så heter jag Anders Berg, är 39 år och bor i Halland. Avståndet gör tyvärr att jag inte har möjlighet att komma till SM i år men om det någon gång skulle återkomma till västkusten eller Skåne så hoppas jag ha möjlighet att åka dit.

Jag återupprepar att jag är övertygad om att du gör ett jättebra jobb för SHBF Jonas. Jag kommer fortsätta sprida information om hembryggning och rekrytera ännu fler hembryggare, precis som jag gjort de senaste åren, men jag står fast vid min åsikt att sponsoravtalet och dess utformning med Åbro inte är förenligt med min syn på hembryggning.
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav berg » lördag 2014-03-08 09:18

assistredo skrev:Det finns mikrobryggerier som släppt så dåliga öl som aldrig kommit ut över tröskeln från något av de stora.


Jag håller med dig till fullo om detta och kvalitetskontroll är något som oftast saknas helt och hållet hos nya småbryggerier.
berg
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2012-04-03 09:27

Re: Åbro sponsrar SM - bra eller dåligt?

Inläggav ScrotzaN » lördag 2014-03-08 10:15

Jag tycker också det är fantastiskt bra med en stor sponsor. Vem bryr sig i vad dom brygger till vardags? Det är helt fantastisk att någon kommer få brygga sitt öl på deras bryggverk och det kommer bara vara bra för folks ökade kunskap för hembryggning. Hejja Jonas! :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster