Hej.
Hur skadligt är det att använda sig av Biltemas slangnipplar i vörten under bryggning? Jag har tänkt använda dem under både mäskning, lakning och kok för att fästa en flätad slang i utloppshålet.
Har för närvarande några av deras nipplar för tryckluft liggandes hemma, så det är väl de jag hade tänkt använda mig av. Dock står det i deras katalog på avdelningen BÅT/VVS att alla rördelar är av avzinkningsfri mässing. Är det möjligtvis bättre att satsa på dem? Kommer nämligen inte ihåg vad som är ok i alla lägen. Så mycket enklare om jag hade haft rostfria delar liggandes hemma...
Om inte biltemas nipplar är ok... Vart kan man enkelt få tag på en rostfri slangnippel med invändig G3/8 till ca 10mm slang i Göteborg?
Biltema's slangnipplar i mäsken
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Biltema's slangnipplar i mäsken
Jag skulle själv inte använda mässing om delen ska ligga i sur mäsk under lång tid, på grund av att det innehåller en del elaka saker som bly och liknande. Funkar någon av de livsmedelsklassade plastnipplarna kanske? Alternativt bör du leta efter slangnipplar i syrafast stål, jag vet att MaltMagnus har någon men du hittar säkert det du säker med en enkel googling.
Re: Biltema's slangnipplar i mäsken
Kanske det här är till hjälp: http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html
I How to Brew finns det instruktioner på hur man kan "tvätta" mässingsdetaljer för att bli av med bly t ex.
I How to Brew finns det instruktioner på hur man kan "tvätta" mässingsdetaljer för att bli av med bly t ex.
Hellre torrhumlare än torr humlare.