Inställning Coronakvarn?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inställning Coronakvarn?

Inlägg av Falkens »

Jag vet inte om det går att ställa in den kvarnen på något speciellt vis eller som det bara är att "höfta" sig fram. Kanske någon som har ett djungelknep?
När jag monterade ihop den igår så fick jag känslan att det inte fanns några större inställningar att göra utan mer kör och det blir nog bra :-)

Någon som har en annan uppfattning?
// Jonas
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Inställning Coronakvarn?

Inlägg av Brewsnail »

Tycker du att den inte mal tillräckligt fint så är det bar att skruva åt med spännskruven, maler den för fint så skruva ut lite och banka till på vevsidan av axeln, så får du lite större mellanrum
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Hej

Jag införskaffade en Corona kvarn själv, den är ju egentligen inte till för krossning så på mitt exemplar blev
det alldeles för finmalet. Enklast korrigerar man detta med 1 eller 2 extra brickor för att öka avståndet mellan
malskivorna. Jag tog en extra bricka.
mill.jpg
Det är nog olika mellan kvarnarna för de verkar ju inte vara gjorda med någon större precision.
En annan sak jag märkt är att när man har en bra inställning för kornmalt så slinker exempel
vete och rågmalt igenom nästan hela då de är mycket hårdare. Man ska ju försöka hålla skalen hela
och kornet delat i 4 delar, man får således prova sig fram mellan maltsorterna.

Lycka till.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Justera med justeringsskruven (inringad) istället.
Bild
Innanför justeringsskruven finns en stålkula som hålls fast av en ring, ännu lite längre in. Den justerat avståndet mellan skivorna. För att få mindre avstånd skruvar man bara in skruven lite, för att få större avstånd skruvar man ut justeringsskruven (sen måste jag banka till med en gunnihammare, pilens riktning, för att få ring och kula att hoppa in.

Bland annat vetemaltkorn är mycket mindre än kornmalt, så därför måste man ha olika avstånd mellan skivorna.
Adam PI
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Adam PI »

Funderar också på att köpa kvarn men tycker Coronan låter väldigt opålitlig. Är det värt att lägga det dubbla för en ordentlig maltkross? Känns som en bättre investering i längden.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Det är nog med krossverk som med så mycket annat
man får vad man betalar för. Jag var med inne på korssverk med valsar
kanske främst den som säljs på bryggbolaget för strax under 1500, http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut ... -vals.html .
Men efter att ha läst en del forum verkar det som att om man ska få ut precis det man vill
så är det 3 valsar man ska ha och då blev det lite för dyrt för mig i allafall.

Många säger med att just vetemalt blir bättre i en corona än i ett valsverk, jag själv har inget att jämföra med.
Det jag har jämfört är mellan min corona och köpt färdigmald malt, och skillnaden är hårfin, det är i princip
skalen som är skillnaden de är något mer hela. Jag har inte några som hellst problem med lakningen i allafall.
Vad det gäller utbytet är det snarare metoden på mäskning och lakning som behöver trimmas in än en bättre krossning.
Jag ligger på mellan 70-75% i utbyte. En god vän ligger på mellan 85-90% i utbyte med en liknande metod.

Hoppas du blev lite klokare på detta babbel.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Adam PI skrev:Funderar också på att köpa kvarn men tycker Coronan låter väldigt opålitlig. Är det värt att lägga det dubbla för en ordentlig maltkross? Känns som en bättre investering i längden.
Opålitlig?
Det är en majskvarn som man kommit fram till funkar bra till att mala malt med. Jag tror ingen sagt att det är en optimalaste men man får en bra kvarn för de pengarna till hembryggning. Vill man ha det bästa så finns det som sagt andra alternativ. Vad som är det bästa i längden, ja det beror ju på hur mycket man brygger. Om du är den som köper 25 kilos säckar då du handlar så skulle jag också gå på en Monster Mill :-)

Jag bor nästan granne med humlegården och hade de erbjudit krossad malt som Malt Magnus så hade det vart det bästa för mig men nu erbjuder de lån av kvarn (vilket är helt OK i sig). Jag har kommit på att tiden finns sällan för mig när jag ska hämta mina saker där vilket gör att jag inte hinner krossa malten hos dem så för mig är Corona det bästa alternativet men jag tror inte att den är opålitlig.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Brewsnail skrev:Justera med justeringsskruven (inringad) istället.
Bild
Innanför justeringsskruven finns en stålkula som hålls fast av en ring, ännu lite längre in. Den justerat avståndet mellan skivorna. För att få mindre avstånd skruvar man bara in skruven lite, för att få större avstånd skruvar man ut justeringsskruven (sen måste jag banka till med en gunnihammare, pilens riktning, för att få ring och kula att hoppa in.

Bland annat vetemaltkorn är mycket mindre än kornmalt, så därför måste man ha olika avstånd mellan skivorna.
*hmm*
Jag tyckte jag skruvade och skruvade utan resultat... får verkligen kolla närmare då jag ska mala, tack så här långt :-)
// Jonas
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Jag kör med de två brickorna på varje sida som följde med kvarnen och det funkar utmärkt, bara man tar sig god tid och finjusterar så att malningen blir optimal. Ökade min mäskeffektivitet med 10% jämfört med att köpa färdigmalet från ett ställe jag inte vill hänga ut här, men folk kan nog räkna ut vilket :).
Skriv svar