Tja jäser nu min första öl en all grain ipa, råkade mäska för varmt dom första 10 minuterna ca 80 grader men resten av bryggningen gick bra.
Blev 19 liter i en jäsdunk med Wlp051, och ca 3-4 liter i en glas damejane med us05 og låg på ungefär 55, nu efter ca 1 och en hhalvvecka så är innehållet i glasdamejanen klart och fint men inte kollat SG pga ingen kran.
I dunken har sgt nu i ett par dagar legat runt 10 men ölen är absolut inte klar och smakar rätt beskt, är det nåt fel eller tar det bara längre tid då det är eb stötre sats?
lågt fg oklar öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: lågt fg oklar öl
Dunken är också torrhumlad med 100g amarillo dag 4 i ett föesök att boosta alkoholhten då jag var rädd att jag dödat för mycket enzymer, dock vet jag ej om det skulle göra någo skillnad men antog att jästen äter lite av humlen och jag var lite rädd att öppna locket senare i jäsningen
Om du torrhumlat så är det nog så att du har grumlighet från humlen.
Humle tillsätts INTE för att boosta alkoholhalt. Den har inget alls med alkoholhalt att göra. Jästen "äter" inte humle på det sättet den äter socker.
Du kan nog räkna med att dina 19 liter jäser ner till ungefär samma SG som damejeannen.
Har det slutat bubbla? Tiden för den att bli klar beror på mängd jäst/socker/temperatur så det kan mycket väl ta olika lång tid.
Humle tillsätts INTE för att boosta alkoholhalt. Den har inget alls med alkoholhalt att göra. Jästen "äter" inte humle på det sättet den äter socker.
Du kan nog räkna med att dina 19 liter jäser ner till ungefär samma SG som damejeannen.
Har det slutat bubbla? Tiden för den att bli klar beror på mängd jäst/socker/temperatur så det kan mycket väl ta olika lång tid.
Inte bubblat sen dag5 , hade dock i ett halvt paket us05 som jag dessutom gjorde förkultur på och det är anledningen till att det jäste ut snabbare, i damejanen dvs
Läste här igår att det borde smaka och lukta gott redan under jäsningen för att det inte ska vara något fel
En till fråga hur kommer det sig att det har jäst ner till 1.10 när jag mäskade så varmt och sjunker ddt mer undetriden ölen klarnar?
Läste här igår att det borde smaka och lukta gott redan under jäsningen för att det inte ska vara något fel
En till fråga hur kommer det sig att det har jäst ner till 1.10 när jag mäskade så varmt och sjunker ddt mer undetriden ölen klarnar?
Ok, du har kört med både hängslen och livrem i damejeannen.. Ett halvt paket US-05 Räcker garanterat till 3-4 liter.suurholma skrev:Inte bubblat sen dag5 , hade dock i ett halvt paket us05 som jag dessutom gjorde förkultur på och det är anledningen till att det jäste ut snabbare, i damejanen dvs
Jo de flesta Ale brukar lukta gott, men det är inte en regel. Det kan lukta "funky" men kan ändå vara bra.
Enzymer dör inte av temperatur som om man trycker på en knapp. Jag vet inte hur fort du fick ner temperaturen eller hur lågt du fick ner den, men temperaturen i mäsken kan skilja flera grader mellan olika platser i början. Därför har det överlevt en massa enzymer och gjort jobbet fast du trodde dom förstörts.
Nej, FG minskar inte pga klarning. FG är koncentrationen av socker som är kvar i ölet. US-05 brukar inte lämna kvar socker i onödan. Har du haft det i rumstemperatur så har den ätit allt som går att äta.
Jag tycker att du ska läsa på mer om brygg/jäs-processen, alla dina frågor är på en låg nivå och den är lätt att komma från m h a lite läsning.
Det är inte så att jag/vi låter bli att svara på frågor, men det är jobbigt om man ska behöva förklara alla samband och grundläggande saker som är så lättillgängliga från internet.
Köp en bok på shop.humle.se eller kolla:
http://wiki.shbf.se/wiki/index.php/Huvudsida
www.HowToBrew.com
Sökfunktionen på forumet är också väldigt bra.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

US-05 kanske luktar gott men personligen tycker jag den smakar rätt illa om man får i sig bottensatsen eller om det är jäst i suspension. Dessa smaker försvinner dock när jästen lägger sig, t.ex. vid kallkrasch. Så du behöver inte oroa dig om du tycker att ölen har en konstig jästig och estrig smak under själva jäsningen, den försvinner sen.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se